Gå til innhold

Bør bilen helst stå under tak?

Ranger emnet


elad

Anbefalte innlegg

Spørs litt hvor utsatt den står for vær og vind. Er den f.eks rustbeskyttet? Er den generellt rustete fra før? Isåfall vil det at bilen står ute gjøre vondt verre. Desto nyere bilen er, til bedre tåler den å stå ute. Ellers kan man vel si at alle biler bør stå inne, til mer beskyttet den er, desto bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å spamme tråden din, men har lurt på litt av det samme selv. Jeg har "overtatt" familiegarasjen. Bilen brøt ned inne i garasjen, og jeg benytter da muligheten til å reparere litt innvendig, og slikt. Tar familiens 2000 Toyota Yaris noe skade av å stå ute? Ingen rust. Takker for svar.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasje er jo kjekt hvis den kan låses :D

 

Det er ikke alltid det hjelper, fikk bilen min stjålet på samme tid i fjor, og da stod den i en parkeringskjeller. Ble funnet noen måneder senere, men da var den ikke akkurat kjørbar...

 

Men uansett, får ta en titt på økonomien, så får vi se hva det blir til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å spamme tråden din, men har lurt på litt av det samme selv. Jeg har "overtatt" familiegarasjen. Bilen brøt ned inne i garasjen, og jeg benytter da muligheten til å reparere litt innvendig, og slikt. Tar familiens 2000 Toyota Yaris noe skade av å stå ute? Ingen rust. Takker for svar.

 

Den tåler det, men vil som sagt anbefale rustbeskyttelse. At bilen står ute vil jo fremskynde "forvitringsprosessen". Korroderingen starter fra dag 1, og til mer utsatt den er, til mer korrosjon. Sier seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det hjelper, fikk bilen min stjålet på samme tid i fjor, og da stod den i en parkeringskjeller. Ble funnet noen måneder senere, men da var den ikke akkurat kjørbar...

 

Men uansett, får ta en titt på økonomien, så får vi se hva det blir til..

 

Det er tre typer garasjer:

 

Parkeringskjeller/offentlig parkeringshus. Stor risiko.

Verksted: Middels risiko.

Privat garasje: Lav risiko.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å spamme tråden din, men har lurt på litt av det samme selv. Jeg har "overtatt" familiegarasjen. Bilen brøt ned inne i garasjen, og jeg benytter da muligheten til å reparere litt innvendig, og slikt. Tar familiens 2000 Toyota Yaris noe skade av å stå ute? Ingen rust. Takker for svar.

 

Den tar nok ikke skade av det nei. Den kan sikkert stå ute i ti år eller mye mer uten å ta skade av det. Så lenge en husker å vaske og polere bilen regelmessig og ellers drive vanlig vedlikehold. Det kommer jo også an på hvor en parkerer bilen ute, ville nok vært litt mer skeptisk til å parkere den langs veikanter ol enn i egen innkjørsel pga fare for steinsprut fra for eksempel brøytebiler.

Men generelt så tåler nok yarisen å stå ute ja, så jeg ville ikke tatt dette så nøye. Men det er selvfølgelig en fordel å ha den i garasje, mer skjermet for vær og vind, og en slipper å skrape is nå på vinteren! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre typer garasjer:

 

Parkeringskjeller/offentlig parkeringshus. Stor risiko.

Verksted: Middels risiko.

Privat garasje: Lav risiko.

 

violin violin violin

 

On topic:

Jo bedre beskyttet den står, jo bedre. Logisk dette da...

En låst, oppvarmet garasje er nok det beste, mens å stå ute, helt utildekket er noe av det værste. Kjøp iallefall en topphatt/bilpose/pressening eller lignende og pakk bilen godt inn i.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakken falmer i sola når bilen står ute, samt at is skraping om morgen er et sant helvete.. en kald garasje er best for bilen, da hvis man har varm garasje om vintern ruster den mye fortere samt at isen smelter og kommer inn i alle sprekker og kroker og iser igjen når du kjører ut... men er digg med varme hvis man skal mekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på "konservering" så er nok en carport nesten bedre en feks en lukket fellesgarasje.

 

Det aller beste er nok en lukket garasje med god utlufting som holder minusgrader der ikke katter osv kommer inn.

Det største problemet er fuktigheten. Noe som er høyest i lukkede parkeringsanlegg pga ofte høye temperaturer.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår