Gå til innhold

henning_dt85: Audi 80ls 1974

Ranger emnet

henning_dt85

Anbefalte innlegg

Hei! tenkte jeg nå skulle legge ut prosjektet mitt her. Prosjektet er en Audi 80ls fra 1974. Den har en 1500 motor på hele 75 hk og har gått så langt som 104.000 km i løpet av sitt 32 år lange liv ( 12 år eldre enn meg... :???: ). Den er maroonrød og har masse krom.

Får vel få med litt historie da...

Den ble kjøpt ny i Kongsberg i juni 1974, rustbehandlet samme år, kjøpt av eier nr. 2 fra Lier i 1983. 2. eier var en eldre herre som stelte pent med bilen fram til han ble syk og mistet lappen i 1996. Bilen ble lite brukt, mest av hans sønn fram til den ble avskiltet i 1997/98 en gang. 2. eier døde i 2000 og bilen ble overtatt av sønnen, men forble avskiltet i påvente av veteranstatus. Sønnen hans, som nå er ganske godt oppi alderen, hadde ingen mulighet for å ta seg av denne bilen og bestemte seg for å selge den. Hans datter og svigersønnen skulle ta seg av salget. Dette var i april/mai 2005.

En vakker vårdag etter en tentamen på VK1 skade/lakk tok jeg og men kamerat en biltur nedover til Drammen, og kjørte gjennom Røyken. Vi stoppet på Kiwi-butikken, da han skulle ha røyk og jeg en cola :D. Akkurat da jeg gikk ut av bilen fikk jeg øye på skjønnheten på parkeringsplassen ved siden av. Jeg forelsket meg i denne bilen og vi undersøkte den. Akkurat da kom en dame forbi, dette var datteren til eieren, og fortalte at bilen var til salgs. Etter en liten prøvetur og nøye undersøking og vurdering bestemte jeg meg for å kjøpe bilen. Jeg fikk prutet den ned litt, og hentet den et par uker etterpå.

De ikke så bra tingene.....

Som på alle disse gamle 80`ne var det rust i innerskjermene, særlig på framskjermfeste og bak trekantstiveren ved dørstolpen, samt framskjermene da. Bilen ble kjørt inn i garasjen og skjermene ble tatt av. Utrolig nok synes ikke jeg det så veldig ille ut her. Jeg målte til biter og kappet ut. Jeg laget noen biter på skolen som passet med litt tilpassing. Fikk også laget framskjermfester. Nå fikk jeg også mer tid til å få den ganske nøye undersøkt. Før jeg kjøpte den visste jeg at framskjermer, innerskjermer og høyre hjulbue måtte sveises. Jeg mangler fortsatt den hjulbuen, men jeg har fått tak i framskjermer og er ferdig med å sveise innerskjermer. Ryggelyset fungerer heller ikke. Trenger også nye frontlykter etterhvert, og ettersyn av bremsene når den har stått 8-10 år. Etter å ha hatt den hjemme 1 dag kommer en pøbel og knekker av kromspeilet, slikt gjør meg sur....... :mad: !

De bedre tingene....

Etter å ha undersøkt bilen kom jeg fram til at bilen faktisk ikke bød på noen overraskelser, som slike prosjekter gjør. Jeg måtte også ta av 2 lag med setetrekk før jeg kom til sete. Dørtrekk var veldig pene og dashbord var uten sprekker. Så alt i alt, interiøret er strøkent. Gulv og kanaler var så strøkent som det kunne få blitt, under gulvteppet var det ikke synlig noe rust imellom gulv og innerkanal. ellers var krom og fangere overraskende helt til at en eldre mann har eid den. Clutch og bensintank var nytt før bilen ble avskiltet.

Planene:

Planene for bilen er å få den rustfri, få på ny lakk ( planene var svart men lurer litt på originalfargen). Får jo håpe på at den blir ganske strøken da. Ikke så mye styling da, en terning og duftfrisker med naken dame i speilet er nok for meg ;). Det er de gamle framskjermene til Cherons audi på her, men de skal byttes ut ( har noen helt ubrukte, heldigvis). Bytte lyddemper ( pga sprekk i lyddemperen) og se over bremsene litt ( tromlene bak er undersøkt, men må ta en titt på de foran, funker ellers greit) for å få den gjennom eu.

Bilen står til vinterlagring nå, og henter den så fort salting av veier opphører eller snøen har gått, altså om ca. 2-3mnd.

PICT0005.jpg

PICT0004.jpg

PICT0003.jpg

PICT0002.jpg

PICT0001.jpg

PICT0007.jpg

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke rust å antyde etter steinsprut på panser, frontplate eller kanaler.

bare kom med innspill om hva dere synes, vil ikke høre for mye negativt da, da kan du heller lukke vinduet ;) .

Jeg kunne jo egentlig tenke meg litt old-school tema på denne, passer bra med helkromfangere og lister, kromlister i vindu og den helstøpte grillen osv. Hvordan tror dere denne hadde blitt med klarglasslykter foran med svart kors? I de nye framskjermene er det ikke de originale sideblinklysene, skal jeg sette inn noen snasne små "kromma" golf2 blinkers eller skal jeg gå for det originale.

Hva med helrøde baklys? Hvilke senkesett passer denne hva slags felger.

Vil jo helst at den skal være mest mulig lik som den er nå ( litt mer strøken da ;) ), og lar Polardego og Cheron ta seg av GT-stilen.

Har ikke veldig stort budsjett men det kommer da noen oppgraderinger i ny og ne...

MVH Henning

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan bli pen. Gå for old-skool stilen! Litt senk her, og noen dassruller der, die Audi eist bach on trach (eller noe, jeg har fransk :D)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, den var jo dr**barsk da :D. Jeg vil jo helst beholde den originale fronten, ettersom den er mest old-school og står i stil til lister,fangere osv. Svart er jo ingen dum farge på denne bilen da. Den var kul, takker for bilde ;)

Noen som har disse kromspeilene forresten, en som har knekt av det på førersiden. Jeg har fått tak på et til en nyere, men det er ikke riktig fot på den ( foten er i tillegg svart :deng )

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal gå for gammelskole ja. På denne klassikeren så er det bare senking og noen tidsriktige gromme felger som skal til så har du en spesiell og meget tøff bil. Også syns jeg ikke du skal lure på å beholde orginalfargen. Mulig det at den er matt som gjør at den ikke ser så grom ut. Skal ikke ta panamabrun på denne også? ;)

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, panamabrun hadde gjort seg her, hehe. neida, den originale fargen er litt kul den når den er blank, da ser den litt mer rødaktig ut. Svart hadde jo også framhevet krommen endel. Jaja, får se hva jeg har av penger til våren, må jo ut med 9 laken for å få ferdig golfen, hehe

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...