Gå til innhold

Knett sitt Opel Manta B prosjekt - WRC bygge

Ranger emnet


Knett

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe.. joda.. fint at du har dannet deg et bilde av meg..

En gang må være den første for allting.. Men hvis du hadde lest alle innleggene mine så ville du sett det at jeg faktisk ikke har begynt å bygge bilen ennå fordi jeg ikke har planer om å begynne ennå. Har ikke så mye som en skrue ennå nei, stemmer fint det. Startet denne tråden for å få veiledning, ikke for å late som om jeg bygger noe.

 

Men liker at du kommer med synspunkter, men vær litt mer relevant til saken.

OK.

1: Dette bygget vil ikke komme med svarte skilter fordi den(det) aldri er homologert (klasset) i noen form for motorsport hvor dette kreves.

2: Kostnadsaspektet her har du ingen formening om ser det ut til.En 18 åring får helt andre ting å tenke på etterhvert, jeg lover.F.eks , bolig/garasje , kjørbar bil , familie(kommer fortere enn du tror!!)

Jeg har selv vært 18 (23 år siden)og hatt visjoner om enn ikke av denne størrelse!

3:Godkjenning , Ford / Opel eller Biltilsynet . Et mega problem , men ikke umulig.

4:Rent teknisk byggemessig;tilpassing,som nevnt geometri som fjæringsvei,styring,+axelavstander etc .

 

Men, alle store menn har hatt visjoner , vel og merke med vekslende resultat !

For all del , lykke til !!

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som en mann med erfaring Rolf. Håper jeg kan spørre deg underveis om ting. Har et spørsmål nå: du sier godkjenne hos opel, ford eller biltilsynet? Hvordan godkjenne hos Opel eller Ford?

 

Du starter hos Biltilsynet, diskutèr saken der så langt det lar seg gjøre ,du ender garantert opp med beskjed om å skrive en detaljert byggesøknad.

Så går du til Opel siden rammenummer og dermed kjennemerket vil følge bilen

uavhengig av hva slags motor/drivverk du måtte ha! Der forteller du samme lexa . Her gir de fleste opp!

De som fortsetter bruker TUV i Tyskland eller Teknologisk Institutt.

Disse to koster !!

Motor og drivverkplanene har jeg sans for , det jeg ikke liker er karossbiten din.

Hvorfor ikke: Org Escort Cossy med dette understellet? Godkjent , lettere råere,SKILTER ,lett omsetlig senere.

Eller: I 2006 skal et vistnok komme nye Kitcar regler, altså byggesett fra utlandet hvor ditt planlagte drivverk kan benyttes!

AC Cobra karosseri med 4x4 Cossy? Tøft ? :hello:

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte det med kitcar.. Kan du holde meg oppdatert?

Escort cossie koster mye mer, men jeg vil ha noe som ingen har.. Noe spesiellt.

Har hørt at jeg må til Tüv i Tyskland ja, men det er vel de som er best å ha dokumentasjon fra? Kan jeg kjøre den på lukket bane uten registrering? Eller må jeg ha enten rallylisens eller gate?

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilfabrikanter har brukt utallige år og kr på å utvikle et chassie som er ment for store belastninger. (ford, audi, subaru +++ i WRC sammenheng med rally chassie). De har kommet fram til de perfekte rammene og understell. Hvorfor i all verden skal du lage et chassie og understell på 2 år som kommer til å rakne i første sving på rudskogen? Hvis du ser opp til Hafsengen, så gå i samme spor i så fall. Ferdig chassie! Regner med at du kan litt om understell med tanke på camber, caster, toe både foran og bak i grader og minutter siden du skal sette på et annet understell på en bil som ikke er ment for den typen?

 

Sorry at jeg ikke tror deg, men alt du sier henger ikke på greip! Du kan umulig ha noe forståelse for hva det vil si å bygge opp en bil i fra grunn av!

 

PS: ikke regn med at du får mye medfølelse her inne nåre du sier at "jeg skal bygge bil, den skal koste uendlig med kr, og mamma og pappa er rike og skal fø meg med gryn til mitt drømmeprosjekt!"

 

Et lite hint fra min side. Dropp hele driten og kjøp deg en orginal grom bil og bygg den enda råere. Da kan du også sette på bremser som er grommere enn Ferrari sine F1 biler. (For jeg vet, de er ikke no bra!) kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilfabrikanter har brukt utallige år og kr på å utvikle et chassie som er ment for store belastninger. (ford, audi, subaru +++ i WRC sammenheng med rally chassie). De har kommet fram til de perfekte rammene og understell. Hvorfor i all verden skal du lage et chassie og understell på 2 år som kommer til å rakne i første sving på rudskogen? Hvis du ser opp til Hafsengen, så gå i samme spor i så fall. Ferdig chassie! Regner med at du kan litt om understell med tanke på camber, caster, toe både foran og bak i grader og minutter siden du skal sette på et annet understell på en bil som ikke er ment for den typen?

 

Sorry at jeg ikke tror deg, men alt du sier henger ikke på greip! Du kan umulig ha noe forståelse for hva det vil si å bygge opp en bil i fra grunn av!

 

PS: ikke regn med at du får mye medfølelse her inne nåre du sier at "jeg skal bygge bil, den skal koste uendlig med kr, og mamma og pappa er rike og skal fø meg med gryn til mitt drømmeprosjekt!"

 

Et lite hint fra min side. Dropp hele driten og kjøp deg en orginal grom bil og bygg den enda råere. Da kan du også sette på bremser som er grommere enn Ferrari sine F1 biler. (For jeg vet, de er ikke no bra!) kiddie

 

Har jeg noen gang sagt at mamma og pappa skal fø meg med penger? Nei, det var dine ord. Sa at de skal stå som sikkerhet når jeg tar lån.. Hvis du ikke ser forskjellen på det så mener jeg at du ikke er kompetent nok til å kommentere dette.

 

Det er ingen mennesker som vet alt eller kan alt når de er født, dere som jeg må lære det gjennom livet.. Ikke se så negativt på alt. Selv proffer har lært det de kan, så hvorfor kan ikke jeg lære det?

 

Menmen.. Har du ikke noe bedre å komme med så synes jeg det er best at du ikke sier noe i det hele tatt. Hjelp meg istede, for hjelp og veiledning trenger jeg. Takk for hintet..

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har rike foreldre som skal stå som sikring når jeg tar lån." var det du skrev innledningsvis , det gir en viss Pappagutt tendens her.

Den ser jeg glatt !

Nogenlunde oppegående foreldre ville aldri gitt en sønn en slik garanti på et slikt prosjekt,vi snakker om 4000 i mnd i 20 år!!!

La ting henge på greip iallefall!

Så takk for meg , denne tråden ser jeg på senere engang når det eventuelt dukker opp

noe å SE på her. Lag deg en egen drømme-tråd!

Dette var mitt siste innlegg i denne tråden som kanskje ikke hører hjemme her under "Prosjekter"!

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg noen gang sagt at mamma og pappa skal fø meg med penger? Nei, det var dine ord. Sa at de skal stå som sikkerhet når jeg tar lån.. Hvis du ikke ser forskjellen på det så mener jeg at du ikke er kompetent nok til å kommentere dette.

 

Mitt siste ord i denne saken er som følger:

 

Du jobber ved siden av skole og tjener nok til å betale ned en gjeld du kommer til å slite med i maaaaaange år. Hvis det ikke er slik ennå, så er det vel ikke i prinsippet du som skal betale ned lånet ditt, men din mamma og pappa. Hvis du i det hele tatt får det lånet! Noe jeg tviler på banken vil gi deg... Hvis du ikke låner de 600.000,- + 200.000,- av mamma og pappa da?

 

Du må jo ha såpass vett at du skjønner at du loker rundt på åker'n å napper i salaten når du åpner en tråd på den måten du gjør?

 

Jeg gjør som Rolf. Titter innom om et par år i denne tråden på prosjekt forumet, eller om den dukker opp på *Dette er hva jeg drømmer om* tråden.

 

Takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg noen gang sagt at mamma og pappa skal fø meg med penger? Nei, det var dine ord. Sa at de skal stå som sikkerhet når jeg tar lån.. Hvis du ikke ser forskjellen på det så mener jeg at du ikke er kompetent nok til å kommentere dette.

 

Det er ingen mennesker som vet alt eller kan alt når de er født, dere som jeg må lære det gjennom livet.. Ikke se så negativt på alt. Selv proffer har lært det de kan, så hvorfor kan ikke jeg lære det?

 

Menmen.. Har du ikke noe bedre å komme med så synes jeg det er best at du ikke sier noe i det hele tatt. Hjelp meg istede, for hjelp og veiledning trenger jeg. Takk for hintet..

 

men vi hjelper deg jo når vi sier at DETTE IKKE GÅR.

Selv proffer har begynt i det små, du begynner jo med helt værst med en gang.

Og du kan bare glemme å få ett million lån som 18årig student, uansett hvor mye sikkerhet du kan få, det er heller ikke helt den riktige måten å starte livet på heller.

Og tenk deg om du skulle klare å bygge ferdig denne bilen, det skal ikke mere til enn en liten rift i en olje slange så brenner hele sjiten opp, og da står du der på bar bakke med en million i gjeld.

Bil er så vanvittig dyrt, og det blir helt sinnsykt dyrt når det skal være værst, ihvertfall når du ikke kan så mye fra før.

Begynn med litt mere realistiske prosjekter nå, og når du er ferdig på skola om 10år så kan det hende du kan begynne å tenke på litt råere prosjekter.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hehe,finner ikke ord jeg :)

Jeg er oppvokst med biler.Motorolje,bensindunst og luften av varmt blekk ble jeg vant med ekstremt tidlig og interessen for biler vokste fort.

Vært med å bygd biler fra jeg var 8år med min far....begynte selv når jeg var 13-14 med ekstreme feilinger :)

27 nå og regner med at jeg har litt snøring om en 10års tid til.

Vil bare gi deg et godt råd,ikke utgjør deg eller skryt på deg ting som det ikke er hold i.Hør med folk som har peiling og oppfør deg,ikke spill at du har peiling fordi du skal ha en doktorgrad som tar deg ni år å få og som setter deg i studiegjeld til oppunder øra og ni år uten vettug inntjening atåptil.

Når du har passert 40år så kansje du er på rett kjør igjen og kan høste godene av utdannelsen din, viss du er så heldig og får jobb innen den.

Har hus,verksted,utdannelse,fagbrev,biler og familie så vet hva ting koster og fungerer.

Ikke brenn flere sjangser med å få hjelp.....ender med at du må sette bort hele jobben og koste deg tre ganger så mye.

Å kunne noe om biler innebærer mye feiling,mye tid (ÅR),risikerer store tap av penger og h..... mye arbeid for å få råd.

Ingen komentarer til det med mamma og pappa...

Men lykke til med prosjektene i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare tenker seg godt om slipper man å smertelig erfare å virkelig havne til knes i dritt og oppleve at om du taper uansett om trekker deg eller fortsetter. Start i det små - min første og hittil eneste bil er en mazda 929 som jeg fikk for 6000kr. Bedre å komme over det grunnleggende "prøve og feile"-stadiet på en billig bil. Jeg har ihvertfall blitt en hel del klokere uten at det har kosta allverden...

 

Men man kan ikke vinne noe uten å satse, så hvis ikke ditt ungdommelige mot har gitt seg enda, så lykke til..

 

(Kom fra en 18-åring;))

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår