Oyrein Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 "på VK1 transportfag får du ingen sertifikater, de får du eventuelt på et 10 ukers sikkerhetskurs etterpå, der du må ha lærlingkontrakt for å komme inn. Hvis du fyller 21 år før kurset avsluttes, kan du få kjøre opp også til D (buss). " er det virkelig SÅ innvikkla ??? skulle tru at når man skal gå 1 år skole, at man iløpet av det året får sikkerhetskurs.... Å det er jo ikke bare bare å få lærlingeplass som fks trailersjofør, når man ikke har fått lappen for det enda... :( syns det var unødvendig... skulel vært sånn som på Vk1 Maskinfører.. gå 1 år = lov å kjøre alt du har gått skole for å kjøre i 1 år, fra og med den dagen du slutter! Andre her som har gått Vk1 Transportfag, og kan forklare meg litt hvordan dette fungerer ?? mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chriheim Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Det er nok sånn det fungerer ja, men det er jo ikke sånn at du ikke lærer noe på vk1 transportfag. Man lærer jo en del om logistikk, kundebehandling, får truckførerbevis, ADR kurs og kanskje kranførerbevis hvis skolen har opplæring på det. Jeg fikk også teorien på førerkort til bil pluss noen kjøretimer når jeg gikk transportfag. Sikkerhetskurset ser jeg og på som noen positivt. Hvis jeg var bileier, ville jeg helst sett at lærlingen jeg hadde i arbeid hadde litt ballast og gode holdninger når han eller hun begynte læretida. Det er tross alt store verdier man kjører rundt med. Et vogntog koster jo fort noen mill, pluss verdien på lasta. Det er kjedelig når du som uerfaren sjåfør ligger på skogen med et vogntog. Det kan jeg love deg. Også må man tenke på at det er andre som ferdes i trafikken og. At det er vanskelig å få lærlingplass kan jeg godt forstå. Hvis jeg var bileier ville jeg nok ikke ansatt meg selv da jeg var 18 for å si det sånn:) Men det ble ordentlig kar av meg og. Fikk fagbrevet etter 2 års læretid. Husk på at 10 ukers sikkerhetskurs er en del av læretida. Bransjen må jo skjønne at dette er en god mulighet til rekrutering. Lykke til. Mvh. Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oyrein Skrevet Januar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Det er nok sånn det fungerer ja, men det er jo ikke sånn at du ikke lærer noe på vk1 transportfag. Man lærer jo en del om logistikk, kundebehandling, får truckførerbevis, ADR kurs og kanskje kranførerbevis hvis skolen har opplæring på det. Jeg fikk også teorien på førerkort til bil pluss noen kjøretimer når jeg gikk transportfag. Sikkerhetskurset ser jeg og på som noen positivt. Hvis jeg var bileier, ville jeg helst sett at lærlingen jeg hadde i arbeid hadde litt ballast og gode holdninger når han eller hun begynte læretida. Det er tross alt store verdier man kjører rundt med. Et vogntog koster jo fort noen mill, pluss verdien på lasta. Det er kjedelig når du som uerfaren sjåfør ligger på skogen med et vogntog. Det kan jeg love deg. Også må man tenke på at det er andre som ferdes i trafikken og. At det er vanskelig å få lærlingplass kan jeg godt forstå. Hvis jeg var bileier ville jeg nok ikke ansatt meg selv da jeg var 18 for å si det sånn:) Men det ble ordentlig kar av meg og. Fikk fagbrevet etter 2 års læretid. Husk på at 10 ukers sikkerhetskurs er en del av læretida. Bransjen må jo skjønne at dette er en god mulighet til rekrutering. Lykke til. Mvh. Christian Du sier noe der... Vil vel da ha mere ut av 1 år på skole, enn å ta lappen privat (intensivkurs)... løpet av det ene året på Vk1, får man kjøre noe som helst ?? hva skjer der enkelt å greit ?? :) Fikk du ta sikkerhetskurset med 1 gang skolen var slutt, eller måtte du vente til etter sommerferien ??? og 1 siste ting.. var det lett å få lærlingeplass selv om du ikke hadde gfått lappen enda (siden man må ha lærlingekontrakt FØR man kommer inn på kurset..) jeg vil være 21 år når skolen er ferdig (april 07 blir jeg 21), så da får jeg jo buss i samme slengen!! Kjekt å ha ;) Takk for alle svar.. fikk litt mere "innsikt" i dette nå mvh Øyvind.. PS: hva/hvor kjører du nå ?? langtransport ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chriheim Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Du sier noe der... Vil vel da ha mere ut av 1 år på skole, enn å ta lappen privat (intensivkurs)... løpet av det ene året på Vk1, får man kjøre noe som helst ?? hva skjer der enkelt å greit ?? :) Fikk du ta sikkerhetskurset med 1 gang skolen var slutt, eller måtte du vente til etter sommerferien ??? og 1 siste ting.. var det lett å få lærlingeplass selv om du ikke hadde gfått lappen enda (siden man må ha lærlingekontrakt FØR man kommer inn på kurset..) jeg vil være 21 år når skolen er ferdig (april 07 blir jeg 21), så da får jeg jo buss i samme slengen!! Kjekt å ha ;) Takk for alle svar.. fikk litt mere "innsikt" i dette nå mvh Øyvind.. PS: hva/hvor kjører du nå ?? langtransport ?? På finnsnes der jeg gikk på skole, hadde de ingen biler. Vet ikke hvordan det er andre plasser. Sikkerhetskurset går paralelt med vk2 transportfag. Det er vel 2 kurs i året. Ett begynner på høsten og et i Januar. Jeg hadde ikke noe problem med å få lærlingeplass, men jeg kjørte varebil i et halvt år før jeg fikk C og CE. Du er jo snart 20, jeg antok du var litt yngre, så da vet jeg ikke hvor lønnsomt det er å gå transportfag kontra å kjøre opp inntensivkurs. Transportfag- 1 år på skole+ 2 års læretid med dårlig lønn. Intensivkurs - 14 dagers kurs, lappen i handa. Full lønn. Nå er det ingen tvil om at man er bedre rustet faglig når man går ut i arbeid, hvis man velger den tungvindte veien med skolegang. Jeg har dessverre måtte slutte å kjøre av helsemessige årsaker. Har kjørt det meste. Alt fra avisdistribusjon til Skykkgodscontainere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grytten88 Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 hallo.. begynnte på VK1 transport fag i sommer. jah det er sånn det funker, du går ett år på skole der du lærer om persontransort, gods, samfertsel og ( noe jeg ikke husker navnet på ). + allmenfaglige fag som engelsk, norsk osv. det går mye i hvordan en terminal er oppbygget og hvordan logistikk strømmen fungerer gjennom en terminal. buss går det også veldig mye i, lære hvordan man skal oppføre seg mot kundene og hvordan en billett maskin i det hele tatt fungerer ( får kurs på det ). man får også gratis trøkk førerbevis på det ene året man går vk1, må riktig nok betale for selve "kortet" som koster par hundre lapper da. det er også mye utplaseringer i bedrifter for dem som går VK1, jeg er foresten ute på utplaserings uker nå. det man som regel gjør der er å sitte\ på en med en sjåfør og ser hvordan det fungerer. kan også jobbe på terminalen, bytter mye på. man får også ADR kurs på VK1, har akkuratt hatt kurset. det er en bok på nesten 1200 sider damndamn med KUN tabeller og dritt og lort. høres vanskelig ut, men når du først forstår hvordan du blar opp så ekke det så vanskelig. må betale for prøven selv. tror det var 333,- det koster på biltilsynet. det er sikkert mange som sier "hva skal du bli TRAILER SJÅFØR!, er jo bare nolduser som blir det" men det er det ikke, transport yrket er et av dem viktigste yrkene, hvordan i helvete tror du alt det du ser rundt deg har kommet dit det er nå. alt du ser rundt deg har vært på en laste bil. lese en tabell over hvilken yre som vokser mest og det var transporten som vokste alle mest! må tenke litt fram over også vettu. etter vk1 må du få deg lærling plass der du avtaler at du skal ta dette 10-12 ukers kuret og kommer tilbake å begynner å kjøre hos den bedrifta. det går som regel greit, veldig lett å få lærling plasser. men man må som regel være på terminalen første halv året som lærling og se hvordan det funker osv før man får begynne å kjøre stor bil hos firma. med andre ord må bli sikkelig tørr bak øra før man begynner. på det 10-12 ukers kurset får man: - stor bil + henger teori og oppkjøring - kran teori - får vel litt om buss, men må være over 21 for oppkjøring osv. husker egentlig ikke hva annet man fikk, kan finne det ut. glemmte å si at vi får 10 kjøre timer gratis på klasse b også. send PM da vis du lure på noe. Siter Jetta Einser 16V kr VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
708 Racing Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Gikk på Tiller V.G.S. Der fikk jeg ADR, Truck, og noen få kompetansebevis (uviktig) Så fikk jeg klasse B. Betalte kun egenandeler (ca. 2-3000) Etter det søkte vi på lærlingeplasser, og stort sett alle som ikke hadde for mye fravær fikk... Dette er jo måten bedriftene tar inn folk på, så at du ikke har C og CE når du søker, ser de ikke noe på. Men noen bedrifter skrev i kontrakten att de ikke fikk jobbe om de ikke klarte C og CE på 10 ukers kurset. I tillegg har du også lønn når du er på dette kurset. Spør om det er noe du lurer på, har vært igjennom dett nå nylig. Siter Tråden om min SKODA PICKUP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oyrein Skrevet Januar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Noen har spurt "skal du kjøre trailer????? hvorfor det liksom??!?".. men jeg har funnet ut at dette er noe for meg !! i November var jeg med brodern rundt omkring.. var i hele finnmark, sverige, danmark, oslo & Norge nordover.. STORtrivdes + at jeg lærte jo en del triks på vintern (løfte, for å legge trykk på driven i bakker fks), lærte meg veiene de kjører (snarveier etc), hvor det er bra å stoppe (diesel, dusjforhold etc).. var også nede i Danmark i Padborg (jævla stor lasteterminal), og der fikk jeg jo innblikk i ihvordan lossing/lasting fungerer... mener selv jeg har hatt MYE av den turen der :) (har aldri sovet så godt som jeg gjorde i trailern hehehe) Om jeg nå søker skole, så er jeg jo 21 når jeg er ferdig = at jeg får buss i samme slengen.. Greit, å ta 14 dagers intensivkurs er sikkert bra det, men dær lærer du jo ikke like mye som 1 år på skole!!! Jeg har ikke annet å gjøre, så 1 år på skole høres egentlig greit ut:) har tatt VK1 før, så jeg kan slippe unne Norsk, Engelsk etc om jeg vil ;) Takk for hjelpa folkens :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skillz2k Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Tror nok det letteste er å ta lappen på lastebil å begynne på bunnen av lastebil kjeden.. Altså stykkgods distrobusjon! Så kan dere klarte på stigen der etter.. Tviler på at det er noen som ansetter en fersking til å kjøre vogntog har selv kjørt stykkgods for LG i 1 år.. fikk da lov å kjøre parti/container bil Syntest det var dritt kjedelig og fikk tilbake jobben med Stykkgods.. Finnes mye rart å kjøre der ute men felles er at en må begynne på bunnen og oppgradere etter hvert...Så havner en nok der en vil først.. Personlig så har jeg 6 måneder igjen med lastebil og kommer aldri mere til å kjøre fast Siter I like big butz and I can not lie! Low and slow, Plowing snow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Spinner litt videre på denne, eg har kl.C og ingenting mer. Tenker å ta ADR og truck og få meg en jobb der eg kjører paller (no kjører eg møbler og bærer alt sammen). Uansett, kor mye koster ADR privat? Kordan er reglene for å ta fagbrevet utenom yrkesskolen? Har hørt at du kan ta det etter 5 års kjøring. Kjører en lett lastebil for tiden, regner med at det ikkje teller som et av de 5.. Og, på Os yrkesskole utenfor Bergen har de et kurs der du får lappen, går over noen uker.. Kommer eg inn der, for å få tatt ADR, truck og hengerlappen når eg allerede har kl.C og CE-teorien? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chriheim Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Spinner litt videre på denne, eg har kl.C og ingenting mer. Tenker å ta ADR og truck og få meg en jobb der eg kjører paller (no kjører eg møbler og bærer alt sammen). Uansett, kor mye koster ADR privat? Kordan er reglene for å ta fagbrevet utenom yrkesskolen? Har hørt at du kan ta det etter 5 års kjøring. Kjører en lett lastebil for tiden, regner med at det ikkje teller som et av de 5.. Og, på Os yrkesskole utenfor Bergen har de et kurs der du får lappen, går over noen uker.. Kommer eg inn der, for å få tatt ADR, truck og hengerlappen når eg allerede har kl.C og CE-teorien? ADR koster i underkant av 3000 kroner der jeg hørte. Husker ikke eksakt pris. Regler for fagbrev er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener du må ha CE, D, ADR og kranførerbevis hvis jeg ikke husker feil. Correct me if im wrong. Man må ha 5 års praksis for og ta fagbrev ja. Kjøring av lett lastebil teller også. Du er jo yrkessjåfør selv om du kjører feks varebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boosti Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Lærte vist noe av denna tråden....har selv planer om og søke på transoprt. Så håper på at jeg skal komma inn på transport til høsten. Hørt i fjor at det var alt for lite søker på transport så det var lett og få både skole plass og lærlingplass. Er dette sant... Siter Kvalitetsbevisst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oyrein Skrevet Januar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Lærte vist noe av denna tråden....har selv planer om og søke på transoprt.Så håper på at jeg skal komma inn på transport til høsten. Hørt i fjor at det var alt for lite søker på transport så det var lett og få både skole plass og lærlingplass. Er dette sant... Jeg kom ikke inn i fjor pga for lite søkere!! = Skolen ble lagt ned det året, så søkere krydde det ikke av..... Og det er altid etterspørsel etter Trailersjofører... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
708 Racing Skrevet Januar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2006 ADR koster i underkant av 3000 kroner der jeg hørte. Husker ikke eksakt pris.Regler for fagbrev er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener du må ha CE, D, ADR og kranførerbevis hvis jeg ikke husker feil. Correct me if im wrong. Man må ha 5 års praksis for og ta fagbrev ja. Kjøring av lett lastebil teller også. Du er jo yrkessjåfør selv om du kjører feks varebil. For å få fagbrev må du ha C, CE, ADR og Truck. Ikke D(buss) og ikke kranførerbevis. Kun den teoretiske delen for kran. Siter Tråden om min SKODA PICKUP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Januar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2006 Så når eg kjørte kl. C-biler i militæret i 4 mnd, og så har eg kjørt C1 i snart et års tid, så teller det til fagbrevet en gang i tiden? Har en vagt formulert plan om å få truck på jobben og ta ADR, og så få jobb med kl C. Så seinere tar eg CE og får kjøre vogntog. Vil eg då kunne ta fagbrevet etter fem års kjøring, selv om bare f.eks 2 av årene er med CE? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grytten88 Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 planen min for fremtiden som jeg kan anbefalle deg også og gjøre.. først fullfører du så klart vk1 transport fag, søker lærlingplass som sjåfør og da får muligheten til å gå vk2 som yrkes sjåfør, og tar alle lappene NB også sier du til bedrifta at du vil bytte og heller vil bli terminal arbeider og fullfører lære tiden din som er 2 år og får fagrev som terminal arbeider. etter at du har prøvd å kjøre litt lastebil med henger osv går du opp til fagprøve som yrkes sjåfør og består den. dermed har du 2 fagbrev og tjener mye mere + at ledelsen i bedriften vil heller ansette en som kan begge deler enn en som har f.ex bare tatt lappen og kjører for en bedrift! dette er fullt mulig fordi når du tar det første fagbrevet så har du teorien, da mangler du bare det praktiske for å bli yrkes sjåfår! så noen lurte på hvordan det med ADR funket, du går på et ADR kurs som varer 2 dager. du MÅ ha stått ADR prøva innen ett år vis ikke må du ta opp igjen ADR kurset. skal foresten ta ADR prøva i neste uke ;) boka er på 1200 sider er kun tabeller og lignene, du har sikkert sett boka den er helt gul også SKAL det stå årstall 05 på den. ADR bøker kommer annet vært år.. du kan jo også bli noe annet enn terminal arbeider og sjåfør kan ta fabrev i: - sjåfør - terminal arbeider - miljø transport - kran - materialadministrasjonsfaget her er forskjellige fag vi har og hvor mange timer i uka.. - 7 Godsbehandling - 5 personransport - 4 Infomasjonsbehandling - 4 Terminal lære - 3 Kundebehandling - 2 Samferdsel + almen fag, men dem hadde jo du tatt fra før.. Siter Jetta Einser 16V kr VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.