Gå til innhold

pys...

Ranger emnet


slire_sladd

Anbefalte innlegg

Jo er til å justere ladetrykket ja! Du setter den på slangen mellom wastegate og turbo.. og skrur opp for å lade mindre og ned for å lade mer..altså mindre vakum, høyere trykk!

 

hm. Ja du kan stille ladetrykket med den, men når du "åpner" ventilen så vil turboen lade mer ikke mindre !Og omvendt, jo tettere den slangen mellom wastegate og turbo er, desto mer er det wastegaten som styrer trykket.. Du får ladetrykk mye fortere ved bruk av en slik "pysventil"

1991 940 Turbo Intercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Wastgaten skal ha eit gitt trykk for å åpne. Det dere kan gjøre er å

sette på en ventil som reduserere trykket til wastgateklokka på slangen mellom

klokka og innsugsmanifoild..dette er eit mye bedre alternativ en å voldta wastgaten med å spenne staget så mye at den ikke vil åpne i de hele..

Men her er en hake.. hvis dere har en wastgateklokke som er stilt til 0.7bar

og dere setter på en ventil så kan dere risikere at den ikke klarer å regulere opp

trykket meir en 0.25 til 0.35 bar dette pga at fjæren i klokka er for svak og

at turbinen er liten slik at baktrykket blir så stort at wastgaten åpner seg..

Der er to måter en ventil kan redusere trykket. En som fysisk reduserer trykket, eller en vetil som blør ut trykk,,

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. Ja du kan stille ladetrykket med den, men når du "åpner" ventilen så vil turboen lade mer ikke mindre !Og omvendt, jo tettere den slangen mellom wastegate og turbo er, desto mer er det wastegaten som styrer trykket.. Du får ladetrykk mye fortere ved bruk av en slik "pysventil"

 

som øyvind sier. det her er feil, for når du skruer igjen, struper du trykket til WG, og du får høyere trykk i tuba.. men om du får fortere trykk, hvor mye fortere da egentlig? ser ikke helt logikken i det..kansje du ligger noen ti-dels sekunder forran pga. WG lukker litt tidligere, annet enn det forstår jeg ikke, så om du forklarer hadde vært fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i IDCN har gode erfaringer med manuell boost kontroll (MBC) av typen Dawes Device (DD).Regner med at denne virker på samme måte!

 

Den monteres mellom manifold (eller nippel på turbo) og wastegate, og inneholder en fjærbelastet kuleventil. Trykket i manifolden virker på kuleventilen, når ladetrykket tilsvarer den innstilte verdien (altså fjærpresset) åpner kuleventilen og trykksetter wastegateklokka. Dermed åpnes wastegaten og ladetrykket er under kontroll.

 

Wastegate er 100% stengt inntil ønsket ladetrykk er oppnådd. I praksis betyr det at turboen spinner opp hurtigere, dreiemomentet til motoren øker og aksellerasjon- og responstider forbedres.

 

MBC reagerer kjappere enn den original elektroniske ladetrykkskontrolleren, i praksis betyr dette at man unngår "boost spikes" og får jevnere ladetrykk.

Koble bort den originale vakuumslangen til wastegateklokka og blokker denne med en skrue. Kontakten til solenoiden skal ikke frakobles, da vil ECU registrere feil.DD anbefales montert direkte på nippelen fra turbo og så videre til wastegateklokka, dette gir kortest mulig lengde på vakuumslangene - som er en fordel.

 

Pass på å justere MBC til lavest mulig ladetrykk, dette justeres så opp under kjøreturen. For å justere ventilen kjører du i 4. gir i en oppoverbakke, du må holde fullt gasspådrag i minst 5 sekunder og til 4000 rpm. Det er under disse forutsetningene turboen bygger mest ladetrykk.

 

Dersom du får problemer med boost spikes, altså at trykket stiger over ønsket verdi og tilbake - må du justere bleedventilen. På DD gjøres dette ved å borre opp hullet i enden med +0,1 mm intervaller.

 

Dette er våre erfaringer og håper at andre kan dra nytte av dette.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysventil er helt enkelt noe DRITT!! Bruker du en sånn vill du få det som kalles ketshup effekten, bilen lugger og napper på lavt turtall før du får ladet fullt trykk. Spesielt i oppoverbrekker.

 

Legg ut litt ekstra og kjøp noe dyrere, som Turbosmart Boost Tee eller en TurboXS. De er stengd helt til det gitte trykk for så og åpne gradvis.

 

En pysventil er konstant åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår