slire_sladd Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 hva er en pysventil? Siter ...prrrrrtt... 2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK... (X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt... (X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 hva er en pysventil? er ikkje de manuell justerbart ladetrykk da? eventuelt om du vill ha dne i bilen eller motor rommet..er vanskligare å stille trykk uten den..etter mi meining da Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Jo er til å justere ladetrykket ja! Du setter den på slangen mellom wastegate og turbo.. og skrur opp for å lade mindre og ned for å lade mer..altså mindre vakum, høyere trykk! Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Stemmer det...også kallt lekkventil.;) Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Jo er til å justere ladetrykket ja! Du setter den på slangen mellom wastegate og turbo.. og skrur opp for å lade mindre og ned for å lade mer..altså mindre vakum, høyere trykk! vakum??? Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Kan brukes til vakum også.. Men er vel tatt fram for å strupe trykket slangen til WG klokka. Skal være endel lettere å stille inn ja. Slipper å løsne WG møkka for å stille den. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Machine Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Jo er til å justere ladetrykket ja! Du setter den på slangen mellom wastegate og turbo.. og skrur opp for å lade mindre og ned for å lade mer..altså mindre vakum, høyere trykk! hm. Ja du kan stille ladetrykket med den, men når du "åpner" ventilen så vil turboen lade mer ikke mindre !Og omvendt, jo tettere den slangen mellom wastegate og turbo er, desto mer er det wastegaten som styrer trykket.. Du får ladetrykk mye fortere ved bruk av en slik "pysventil" Siter 1991 940 Turbo Intercooler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Hei. Wastgaten skal ha eit gitt trykk for å åpne. Det dere kan gjøre er å sette på en ventil som reduserere trykket til wastgateklokka på slangen mellom klokka og innsugsmanifoild..dette er eit mye bedre alternativ en å voldta wastgaten med å spenne staget så mye at den ikke vil åpne i de hele.. Men her er en hake.. hvis dere har en wastgateklokke som er stilt til 0.7bar og dere setter på en ventil så kan dere risikere at den ikke klarer å regulere opp trykket meir en 0.25 til 0.35 bar dette pga at fjæren i klokka er for svak og at turbinen er liten slik at baktrykket blir så stort at wastgaten åpner seg.. Der er to måter en ventil kan redusere trykket. En som fysisk reduserer trykket, eller en vetil som blør ut trykk,, mvh Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 hm. Ja du kan stille ladetrykket med den, men når du "åpner" ventilen så vil turboen lade mer ikke mindre !Og omvendt, jo tettere den slangen mellom wastegate og turbo er, desto mer er det wastegaten som styrer trykket.. Du får ladetrykk mye fortere ved bruk av en slik "pysventil" som øyvind sier. det her er feil, for når du skruer igjen, struper du trykket til WG, og du får høyere trykk i tuba.. men om du får fortere trykk, hvor mye fortere da egentlig? ser ikke helt logikken i det..kansje du ligger noen ti-dels sekunder forran pga. WG lukker litt tidligere, annet enn det forstår jeg ikke, så om du forklarer hadde vært fint:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Vi i IDCN har gode erfaringer med manuell boost kontroll (MBC) av typen Dawes Device (DD).Regner med at denne virker på samme måte! Den monteres mellom manifold (eller nippel på turbo) og wastegate, og inneholder en fjærbelastet kuleventil. Trykket i manifolden virker på kuleventilen, når ladetrykket tilsvarer den innstilte verdien (altså fjærpresset) åpner kuleventilen og trykksetter wastegateklokka. Dermed åpnes wastegaten og ladetrykket er under kontroll. Wastegate er 100% stengt inntil ønsket ladetrykk er oppnådd. I praksis betyr det at turboen spinner opp hurtigere, dreiemomentet til motoren øker og aksellerasjon- og responstider forbedres. MBC reagerer kjappere enn den original elektroniske ladetrykkskontrolleren, i praksis betyr dette at man unngår "boost spikes" og får jevnere ladetrykk. Koble bort den originale vakuumslangen til wastegateklokka og blokker denne med en skrue. Kontakten til solenoiden skal ikke frakobles, da vil ECU registrere feil.DD anbefales montert direkte på nippelen fra turbo og så videre til wastegateklokka, dette gir kortest mulig lengde på vakuumslangene - som er en fordel. Pass på å justere MBC til lavest mulig ladetrykk, dette justeres så opp under kjøreturen. For å justere ventilen kjører du i 4. gir i en oppoverbakke, du må holde fullt gasspådrag i minst 5 sekunder og til 4000 rpm. Det er under disse forutsetningene turboen bygger mest ladetrykk. Dersom du får problemer med boost spikes, altså at trykket stiger over ønsket verdi og tilbake - må du justere bleedventilen. På DD gjøres dette ved å borre opp hullet i enden med +0,1 mm intervaller. Dette er våre erfaringer og håper at andre kan dra nytte av dette. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 En boost controller som virker bra, er den fra TurboXS. Denne sørger for at WG er helt stengt inntil innstilt trykk er oppnådd. På denne måten oppnås ladetrykket kjappere:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Pysventil er helt enkelt noe DRITT!! Bruker du en sånn vill du få det som kalles ketshup effekten, bilen lugger og napper på lavt turtall før du får ladet fullt trykk. Spesielt i oppoverbrekker. Legg ut litt ekstra og kjøp noe dyrere, som Turbosmart Boost Tee eller en TurboXS. De er stengd helt til det gitte trykk for så og åpne gradvis. En pysventil er konstant åpen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.