Gå til innhold

Planet audio

Ranger emnet

pkarnt

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
Originally posted by pkarnt

Ok..kanskje jeg må ha meg en sånn. Ser den er oppgitt til 4*50 + 1*200 watt rms. Hvor tykk strøm og jordkabel trenger jeg til denne?

Med tanke på at du kan koble den slik at den trekker 700w RMS, ville jeg valgt 25mm2. Den trekker tross alt 50Ampere.

Ikke legg for tynn kabel, da det vil gå ut over ytelsen. Tynnere ledning, har høyere motstand, og da vil du faktisk miste effekt.

Samme gjelder med koblingspunktene. IKKE juks her. Slip rundt kontaktflaten til jordingsledningen. Helt ned til metallet. Skru skikkelig fast. Pass på at du får klemt på kabelskoene skikkelig. Har du ikke tilgang på ordentlig kabelskotang, så sjekk med de du kjøper utstyret av. Få dem til å klemme på skoene.

Dårlig arbeid med power-kabling av forsterkere er kritisk. Som i værste fall tar livet av både forsterker og høytalere. Legg inn litt innsats her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig arbeid med power-kabling av forsterkere er kritisk. Som i værste fall tar livet av både forsterker og høytalere. Legg inn litt innsats her.

Cd spilleren kan ryke i det vel dårlig jording og.. da trekker forsterkene jord gjennom signal kablen og det liker ikke cd spiller så mye......

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pkarnt

Takker for svar.

Lurer bare på en liten ting til. Hvor stor sikring bør jeg bruke på strømkabelen ? (50 amp siden forsterkeren trekker 50 amp eller noe mindre ?)

Minimum 16mm2. Har du muligheten til å legge større, så er ikke det å forakte. Personlig hadde jeg lagt 25mm2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Minimum 16mm2. Har du muligheten til å legge større, så er ikke det å forakte. Personlig hadde jeg lagt 25mm2...

var kanskje ikke akurat det han spurte om da!!

itj sant

Skrapbil med mange farger snart renovert til vidunder bil med samme farge! he he.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by D-1

var kanskje ikke akurat det han spurte om da!!

Oi... Skulle kanskje ikke tatt den siste lobotomeringa...:rolleyes:

Om du kun har den ene forsterkeren, så legger du enten 50A sikring, eller ett hakk større. (60A)

Har du flere forsterkere, så legger du sammen fra de forskjellige, og tenker likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen her.

Da er forsterkeren montert(puh,mye kabler å holde styr på), og alt funker som det skal. Første gang jeg har effektforsterker i bil faktisk og det er jo helt rått i forhold til hva jeg er vant til. Hadde litt dynamostøy, men har fått bort det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider