Gå til innhold

turbo

Ranger emnet


slire_sladd

Anbefalte innlegg

Det er flere her oppe som kjører med 16t og 15g turboene.

Å jaa de har en helt rå respons i forhold til en T3\t04..

Men den rette turboen å samenligne med er T3 ar 63 trim 60 kompressor.

En 15g med standerd A kam ladder fult ved ca 2000rpm med eit rått

moment fra 2500rpm og den tar knekken på rådene i nyere ft fk motor 90 + mod..

Trur grunnen er det høye momentet ved 2400- 2600rpm.

Realistik er vel ca 280hk +- det er noen som har bremset. så hvis noen her på forumet

kan legge fram bremse papirene med en slik turbo så hadde de vært tøft..

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 285Hk chpien som BSR tok fram en gang i tiden var til en 940 med 531 topp, VX3 kam og 15g turbo med det rette avgasshuset. Den bremset 285Hk, så det skal nok teoretisk være mulig med 300Hk i en 16t....

Men selvfølgelig er det bedre og satse på "grovere" ved en mere ekstrem trimgrad.

Her tenkte jeg hvis man bare skulle bytte turbo på en ellers std. FK motor, og der er det sprutet som setter begrensningen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 285Hk chpien som BSR tok fram en gang i tiden var til en 940 med 531 topp, VX3 kam og 15g turbo med det rette avgasshuset. Den bremset 285Hk, så det skal nok teoretisk være mulig med 300Hk i en 16t....

Men selvfølgelig er det bedre og satse på "grovere" ved en mere ekstrem trimgrad.

Her tenkte jeg hvis man bare skulle bytte turbo på en ellers std. FK motor, og der er det sprutet som setter begrensningen.

 

Mvh

Svenskene oppgir mye optimistisker hester. B230ET med BSR chip skal gi 240 hk, mens turboen ikke orker mere enn 220 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

531, btr, større alu ic, ny kam mm er ting som står på ønskelista. hadde jeg hatt penger hadde jeg kjøpt det for lengst.

 

285hk, 300hk... vi snakker om motor-HK ikke sant? ikke bakhjuls-HK sant?

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først snakker om trimming av FK-motor her, som tråden handler om, folkens.

 

-Hva er det maksimale en kan trimme en fk/ft-motor med volvos originaldeler med tanke på økonomi. Jeg vil tro at 250 på bakhjula med originalsprutet er rimlig max. Etter det kan man vel like gjerne kjøpe datasprut, da man sparer en del mer bensin og får bedre forbrenning +++ med et skikkelig mappa data-sprut, enn chippet originalsprut. Eller hva?

 

Jeg vil sette opp en liten liste over hva jeg ville gjort for å få mest mulig ut av den uten de dyre delene og datasprut. Ta gjerne å føy til mer, eller bytt ut saker og ting, de som har mer peiling enn meg!!!

 

- LH 2.4: 2x chip sprut & tenning

- Bytte til 531-topp. (porting, evt bytte til større ventiler?)

- K&N åpent filter

- 3" JT eksos

- Stor alu-intercooler

- Mitsu 16T turbo ladetrykk? 1,2bar ?? hmm *tenke*

- Progressiv btr

- K-kam eller liknende

- Noe mer???

 

Hva er det maksimale man kan tyne ut av dette med tanke på hva rådene og stemplene tåler, og hvilken årsmodell hadde de sterkeste delene?? Er en original b23et bunndel "sterkere" enn 230ft/fk ???

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene oppgir mye optimistisker hester. B230ET med BSR chip skal gi 240 hk, mens turboen ikke orker mere enn 220 :rolleyes:

 

Min bror hadde en 242 med 16T chip, alu cooler, justerbar progressiv BTR, og en Gr. A kam. Den bremset 249Hk og 430Nm på hjula men en std 530topp.

(Burde gitt en del mere med 531 topp).

Det var hos Trond Stensbøl, der det kansje er Norges "strengeste" rullende landevei....

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

vi driver for tiden å tester oppsett for 300hk B23-230 motorer.

skal til å benke en 230 ET med FT råder std stempel og bunndel.

Begynner med 530 topp T3-04 hybrid og starter med 940 manifoil

Autronic smc og 550ml dyser.

Kommer til å legge ut på nettsiden etterhvert som vi driver på

planen er å kunne levere ferdige "plug and play" motorer til en grei pris.

 

mvh

Torgeir

Wetterhus Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår