Gå til innhold

20V 7A motor med null drag i sylinder 3 og 5

Ranger emnet

Gjest 426hemi

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

EDIT: fusk i sylinder 3 og 4!!!!!!!!!!!

Jeg har en 1989 audi 90 med 20V fem sylindret 7A motor.

Den drar elendig, og jeg har gjort diverse her for å prøve å finne noen feil:

Med motoren på tomgang, har jeg koblet av ledningene til injection-dysene til de forskjellige sylinderene, og når jeg tok av ledningen på sylinder tre og fire, skjedde INGENTING (Altså motoren fusket ikke enda verre).

Så tok jeg injektor-ledningen til dyse 5 og sylinder 5 og satte over til dyse 4, og da virket sylinder 4.

På samme måte, virket ikke sylinder 5 når jeg satte ledning til sylinder fires injektor over på sylinder 5.

Sånn var det med cyl 3 og: tok ledning til injektor 2 og satte på cyl 3, og cyl 3 virka. Tok ledning til cyl 3 og satte på cysl 2, og cyl 2 sluttet å virke.

På den måten vet jeg at alle sylinderene får gnist, og alle bensindysene virker, altså ingen av dysene er tette.

Men det kommer altså ikke nok strøm/ spenning fram til cyl 3 og fires bensininjector, og derfor virker ikke cyl 3 og4.

JEg har også byttet hjernen (motorstyringen) på bilen med en annen som skal virke, men merket INGEN forskjell.

Noen som har noe forslag????

Husk, det er kun 2 sylindere som fusker kontinuerlig, de 3 andre ser ut til å virke kontinuerlig.

Forøvrig er det en del sot på tennpluggene, og motoren ryker svart når den er kald og går på tomgang.

Tenkte å legge ut noe bilder og litt etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

EDIT: fusk i sylinder 3 og 4!!!!!!!!!!!

Jeg har en 1989 audi 90 med 20V fem sylindret 7A motor.

Den drar elendig, og jeg har gjort diverse her for å prøve å finne noen feil:

Med motoren på tomgang, har jeg koblet av ledningene til injection-dysene til de forskjellige sylinderene, og når jeg tok av ledningen på sylinder tre og fire, skjedde INGENTING (Altså motoren fusket ikke enda verre).

Så tok jeg injektor-ledningen til dyse 5 og sylinder 5 og satte over til dyse 4, og da virket sylinder 4.

På samme måte, virket ikke sylinder 5 når jeg satte ledning til sylinder fires injektor over på sylinder 5.

Sånn var det med cyl 3 og: tok ledning til injektor 2 og satte på cyl 3, og cyl 3 virka. Tok ledning til cyl 3 og satte på cysl 2, og cyl 2 sluttet å virke.

På den måten vet jeg at alle sylinderene får gnist, og alle bensindysene virker, altså ingen av dysene er tette.

Men det kommer altså ikke nok strøm/ spenning fram til cyl 3 og fires bensininjector, og derfor virker ikke cyl 3 og4.

JEg har også byttet hjernen (motorstyringen) på bilen med en annen som skal virke, men merket INGEN forskjell.

Noen som har noe forslag????

Husk, det er kun 2 sylindere som fusker kontinuerlig, de 3 andre ser ut til å virke kontinuerlig.

Forøvrig er det en del sot på tennpluggene, og motoren ryker svart når den er kald og går på tomgang.

Tenkte å legge ut noe bilder og litt etterhvert...

Det er sot på tennpluggene ja..da går den ikke reint så vidt jeg vet. Må være no alvorlig galt når den ryker svart..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel at to av dysene (syl. 3 og 4) ikke virker pga et spenning/ strøm-problem.

Målte spenningen fram til dyse 4 (mellom dyse 4 og jord), den var 1,8 V, skulle ha vært ca 12v, mens spenning på dyse 3 var ca 12 volt, men sylinder 3 fusker for det.

Har servicemanualen, men skjønner ikke noe særlig av det man skal gjøre, står bare: sjekk at det er spenning og null motstand hit og dit, hvis ikke bytt ditt og datt. Men det er så mye mer, og så mange komponenter man må teste, ogalt henger sammen, så jeg blir bare oppgitt.

Bestemte meg egentlig for å sende bilen på sånn diagnosetest nå...

Noen som vet hvor jeg kan sende bilen, og finnes det noen "billige" verksteder som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diaganosetest koster ca 300 kroner hos møller (audi verksted).. Det er fort gjort, og systemet kan lokalisere feil bra..

Det som er lurt er å kutte strømmen (ta av batteri, og sett det på igjenn, kjør så litt med bilen, og lever den inn på møller.. Det for å resette eventuelle "bugs":) hehe.. Dette skal de egentlig gjøre på verkstedet, men ikke alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 kr? det var ikke så ille gæli.

Det var jo godt nytt, jeg får ringe møller fortest mulig jeg da.

JEg vet jo at to av dysene fusker pga strøm/spenning,så hvis det er det møller forteller meg, er jeg jo like langt.

Men de angir kanskje hvilken komponent som er ødelagt...

Har ihvertfall byttet hjernen allerede uten at det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...
300 kr? det var ikke så ille gæli.

Det var jo godt nytt, jeg får ringe møller fortest mulig jeg da.

JEg vet jo at to av dysene fusker pga strøm/spenning,så hvis det er det møller forteller meg, er jeg jo like langt.

Men de angir kanskje hvilken komponent som er ødelagt...

Har ihvertfall byttet hjernen allerede uten at det hjalp.

Tror jeg ville tatt en kompresjonstest evt skiftet plugger og sjekket dysene

Audi 200 turbo quattro 2,2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider