Gå til innhold

Hvilken motor skal jeg velge?

Ranger emnet


Dinglevims

Anbefalte innlegg

Min 1982 Jetta 1,6 skal få litt mer krutt og da er nok det enkleste å hive inn en ny motor. Det jeg da lurer på er hvilken motor jeg skal velge. Må ha en motor som går rimelig bra uten at jeg må bygge om hele bilen for å få den inn/godkjent.

 

Kom med forslag og gjerne en liten liste over hva som må endres for å få bilen godkjent med den motoren.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt førstevalg ville være en ABF-motor. Dette er en 2-liters motor med tallblock, dvs blokka er 16 mm høyere enn den som sitter i nå. For å få en enkel ombyggning ville jeg satset på datasprut framfor tilpasning av orginalsprutet. Uten noe mer modifikasjoner enn ramairkit, effektanlegg, større dyser og en FPR med høyere trykk vil du lett få 170-180 hk. ABF-motoren finner du i Golf3 fra -94 til -96, i Passat i samme årsmodeller samt i Seat Ibiza Cupra fra -94 til -99.

 

Et annet alternativ er 9A-motoren som også er en 2-liters 16V-motor. Den finner du i Passat fra -87? til -93-modell og i Corrado. Her er det vitig å kjøpe motoren komplett med innsprøytningsanlegget, kabelstamme og alle smådeler. Du får ikke fullt så høy effekt fra denne motoren, 140-150 hk er max av hva du kan regne med uten at du begynner med større inngrep i motoren.

 

Skal du ha det godkjent må du oppgradere bremsene. Det letteste er bremser fra Golf G60 på 280 mm. Motor og bremsedeler finner du på http://www.bildelsbasen.se

 

Originally posted by Dinglevims

Min 1982 Jetta 1,6 skal få litt mer krutt og da er nok det enkleste å hive inn en ny motor. Det jeg da lurer på er hvilken motor jeg skal velge. Må ha en motor som går rimelig bra uten at jeg må bygge om hele bilen for å få den inn/godkjent.

 

Kom med forslag og gjerne en liten liste over hva som må endres for å få bilen godkjent med den motoren.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Mitt førstevalg ville være en ABF-motor. Dette er en 2-liters motor med tallblock, dvs blokka er 16 mm høyere enn den som sitter i nå. For å få en enkel ombyggning ville jeg satset på datasprut framfor tilpasning av orginalsprutet. Uten noe mer modifikasjoner enn ramairkit, effektanlegg, større dyser og en FPR med høyere trykk vil du lett få 170-180 hk. ABF-motoren finner du i Golf3 fra -94 til -96, i Passat i samme årsmodeller samt i Seat Ibiza Cupra fra -94 til -99.

 

Et annet alternativ er 9A-motoren som også er en 2-liters 16V-motor. Den finner du i Passat fra -87? til -93-modell og i Corrado. Her er det vitig å kjøpe motoren komplett med innsprøytningsanlegget, kabelstamme og alle smådeler. Du får ikke fullt så høy effekt fra denne motoren, 140-150 hk er max av hva du kan regne med uten at du begynner med større inngrep i motoren.

 

Skal du ha det godkjent må du oppgradere bremsene. Det letteste er bremser fra Golf G60 på 280 mm. Motor og bremsedeler finner du på http://www.bildelsbasen.se

Tror det første forslaget er litt over mitt budsjett. Men dersom jeg velger en 2-liters 16v, må jeg da bytte bremser bak og foran? Eller holder det med noen solide bremser foran og tromlene bak? Blir mange spm her, men jeg vet lite om disse tingene og vil helst ikke få noen overraskelser etter at jeg har begynt.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det godkjent trenger du antagelig 256 mm skiver foran og skiver bak. Selv ville jeg ha gått for 280 mm skiver foran og beholdt tromlene bak. Det er jo foran det gjelder. Dessuten koster det ikke noe særlig mer å ta 280 mm når du først skal bytte. Men jeg ville ha byttet masterpumpa og servoen også. Passat hadde 22,22 mm mastersylinder, den vil jeg anbefale.

 

Bremsedeler kjøper du på http://www.mekonomen.no

Der er det et bra søkeverktøy. Spindler og nødvendige forstillingsdeler finner du i bildelsbasen.se

 

Det er ikke nødvendig med fancy og dyre skiver og klosser hvs du går for 280 mm skiver foran. Standard er billig og mer enn bra nok.

 

Når det gjelder godkjenning av ombygd bil må du henvende deg til Møllergruppens tekniske avdeling for liste over hvilke deler som må byttes. Dette er såpass mye pes at jeg har e mistanke om at de fleste dropper det.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en prat med Møllergruppens tekniske avdeling da. Skal ha det godkjent uansett hvilken motor jeg velger. Hvis det er ufattelig mye slit å få det godkjent så dropper jeg hele greia.

 

GTi-motor fra Golf 1 da? Noen som vet hva jeg må bytte da? (Må jo være mye enklere enn en GTi 16v)

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gti 8 v motorn er jo genial, 112 hester, går godt nok i en gammel jetta, jetta'n og golfen er jo bygd opp ganske likt og motor festene på 1,6'n og gti'n passer omhverandre.

 

men du trenger jo litt smått ford, ny kasse 5 trins, (muligens større skiver foran, det husker jeg ikke helt) plast kant på hjul buene, ja litt av hvert smått,tru det ligg liste på golf 2 forumet. sjekk den du.

 

jeg ville hatt i denne motoren, eller kansje motoren fra golf 2 gasser, 90 hk gasser, har sett en 1er golf på lhmr med den motorn, da har du jo noen hester mere en det du har nå.. ganske spreke motorer det egentlig :)

 

ikke samme som corrado motor men fordi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Mitt førstevalg ville være en ABF-motor. Dette er en 2-liters motor med tallblock, dvs blokka er 16 mm høyere enn den som sitter i nå. For å få en enkel ombyggning ville jeg satset på datasprut framfor tilpasning av orginalsprutet. Uten noe mer modifikasjoner enn ramairkit, effektanlegg, større dyser og en FPR med høyere trykk vil du lett få 170-180 hk. ABF-motoren finner du i Golf3 fra -94 til -96, i Passat i samme årsmodeller samt i Seat Ibiza Cupra fra -94 til -99.

 

Et annet alternativ er 9A-motoren som også er en 2-liters 16V-motor. Den finner du i Passat fra -87? til -93-modell og i Corrado. Her er det vitig å kjøpe motoren komplett med innsprøytningsanlegget, kabelstamme og alle smådeler. Du får ikke fullt så høy effekt fra denne motoren, 140-150 hk er max av hva du kan regne med uten at du begynner med større inngrep i motoren.

 

Skal du ha det godkjent må du oppgradere bremsene. Det letteste er bremser fra Golf G60 på 280 mm. Motor og bremsedeler finner du på http://www.bildelsbasen.se

 

 

Dette er vel maskiner med helt andre motorfester ?

Beste maskin og beholde motorfester til en Jetta II ?

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forslaget til passat kara er mest aktuellt. Skulle gjerne satt i noe spenstigere enn en GTi 8v med 112 hk, men jeg har litt begrenset med tid og penger. Kan umulig være mye av bremser og andre ting som må byttes for å få bilen min godkjent med den motoren. Kan jo kjøpe meg delebil så får jeg hele stasen. Noen som har en til salgs?

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Dette er vel maskiner med helt andre motorfester ?

Beste maskin og beholde motorfester til en Jetta II ?

Blokka er 16 mm høyere, men det er den eneste forskjellen. Motorfestene er de samme. Men vær obs på det fremre motorfestet, det er som regel gåent. Vet at VS&T har fylt slike med polyurethane, det skulle gjøre susen.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Blokka er 16 mm høyere, men det er den eneste forskjellen. Motorfestene er de samme. Men vær obs på det fremre motorfestet, det er som regel gåent. Vet at VS&T har fylt slike med polyurethane, det skulle gjøre susen.

 

Fikser du en slik motor og evt ledningsnett til meg da *gliZe*

 

Send meg en PM om du vet noe...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår