Gå til innhold

Planet audio P-450 problemer

Ranger emnet

Wunder-Barn

Anbefalte innlegg

prøvd å bare kople +, - og rem uten å kople noe på utgangene?? kan være batteriet du "tester" den på synker endel i spenning når du skrur på forsterkeren da, og at den går i protect grunnet lav spenning inn!?, bilen min hadde stått i ca3 uker når jeg begynte å skru på anlegget. etter overhaling av topp osv, brukte jeg det gamle og "tømte" batteriet. plutselig gikk blaupunkt 4 kanaleren i protect. målte over, og det var nede i 10,8v. fikk skrudd av rimelig fort da knock ladet opp, og det funket igjen ;)

jeg prøve å slå den på uten noen høytalere ja..

og batteriet er helt oppladet..

men det står i en 25A sikring.. jeg prøvde med en 20A sikring men den brandt rett av..

jeg kan prøve å se etter noen kortslutting..

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har gått litt rundt med multimeter..

Og som dere ser på bilde nedenfor, har jeg ringet ut i blått det som ser ut til å vere forsterkerene til hver av d 4 kanalene..

Og dioden som jeg satt ring på i rosa, leder strøm begge veier (dermed ødelagt) :mad:

Er dette nok til at hele forsterkeren ikke vil fungere?

Eller er der sansylivis flere feil?

forsterkar3.jpg

Mvh Tom

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en diode en annen egenskap enn å sende strømmen en vei?

Dumt spørsmål som vanlig, men når jeg måler dioden kommer det opp et tall på multimeteret.. hva betyr dette tallet?

Jeg er så heldig at jeg har elektronik som hobby og har noen dioder liggende..

Jeg skal bytte den nå, og se om den fungerer etterpå.

Men dersom noen her vet hva det tallet som kommer opp på multimeteret er, så ikke nøl med å svare!

Mvh Tom

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skiftet dioden.. til min fortvilelse er problemet der enda.. så det må vere en slags kortslutning i nærheten.. når jeg fikk lodda ut den gamle dioden var alt som det skulle..

Mvh fra en fortvilt Tom

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tallet som kommer opp, er hvor høy spenning som må til for at dioden skal begynne å lede. Er som regel mellom en 100mV og 600mV.

Om du måler over den gamle dioden, nå når den er loddet ut, leder den fortsatt begge veier?

Jeg vil tro at den ikke gjør det. Mest sannsynlig er det en av transistorene (de store svarte trebeinede med metall på baksiden) som er ødelagt.

Når du måler dioden når den er i fosterkeren, måler du samtidig over en mengde andre deler. Derfor kan det være at feilen er et helt annet sted enn i dioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp.. kan d meste om pnp transistorer og npn transistorer.. d meste innenfor elektro komponenter.

vi er akkurat ferdig med elektro modulen på skolen nå (denne uka faktisk ;) ) og når du nemner det om hvor mye strøm dioden trenger for å lede, så husker jeg at læreren nemte det.. ;) BTW så står det 730 ca. på multimeteret når jeg måler ene veien, og begynder på 800 og stiger gradvis når jeg måler andre veien (når dioden står i forsterkeren altså) stiger over 2000.. hvor mye vet jeg ikke fordi multimeteret mitt måler bare opp til 2000 før det går blankt..

Mvh Tom

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 20 amperes sikringen ryker, så er det nok noe som trekker veldig mye strøm, f.eks kortslutning i utgangstrinnet i en av kanalene.

Akkurat hvilke(n) del(er) som kan være årsaken, vet jeg ikke.

Legger meg nå, så du bør sende en pm til 'matador' og høre med han.

Han fikser det meste, så det er mulig han vet hva du bør sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er dioden ok, i den ene retningen så har den en overgans spening på 0,726 volt og i den andre sperrer spenningen helt. Som Vectra AB nevnte så kan godt være utgangen eller selve strømsforsyningen som er defekt og da må du forsette med feilsøkningen og desverre ikke alltid man kan se om noen komponenter er brente men er du systematisk så burde ikke være umulig men ikke enkelt for det. Anbefaler deg å ta en diode test på samtlige transistorer... da de fleste ganger er halvledere som svikter men kan godt også være en motstand eller kondensator....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går sikringen/protection når alt er satt sammen inne i chassiset/kabinetet??

du har hatt den fra hverandre allrede en gang før, for å lakkere kjølleribene? Kan forreste fortelle deg at man skal IKKE LAKKERE kjøleprofiler knock med mindre lakken er VARMELEDENDE!! ved å bruke vanlikk lakk så isolerer du kjøleribbne så de leder varmen i mye mindre grad enn beregnet og ampe går fortere varm og vil gå fortere i protection pga varme og ikke minst så reduserer du levetiden på komponentene..... :iconsm

kan nesten tenke meg at ampen din går i protection etter at du satt den sammen kanskje? :???:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren går i protection både inni chassiset og uttenfor..

lampa begynder å lyse med en gang jeg er borti remoten..

du kan også fortelle meg hvordan jeg måler en transistor med en diode tester, for det står ikke noe om hvordan i elektro boka mi..

man lærer noe nytt hver dag :)

Mvh Tom

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider