Gå til innhold

Jevlig høye smell fra potta.

Ranger emnet

aftab187

Anbefalte innlegg

herregud, gutten har ikke TENNING, ref: Bytt alt som kan ha med tenning og gjøre! Plugg-kabler, plugger, Rotor og Fordeler-lokk.

Ville prøvd meg med alt annet unntatt pluggkabler først.. for de koster MYE har jeg hørt! Noe motstands-greier i pluggledningene og slikt... Correct me if i'm wrong :)

Motstands-greier i pluggkablene...?

Hvis det smeller i potta så er det davel garantert tenning... hva ellers får det til å antenne i eksosen?

Kontroller lobes´n på kammen og ventilklaring og for falskluft mellom LM og motor. BMW seksern er meget avhengig av at dette er HELT iorden. Sjekk dette og spar deg for kostbart verkstedbesøk!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det smeller i potta så er det davel garantert tenning... hva ellers får det til å antenne i eksosen?

Kontroller lobes´n på kammen og ventilklaring og for falskluft mellom LM og motor. BMW seksern er meget avhengig av at dette er HELT iorden. Sjekk dette og spar deg for kostbart verkstedbesøk!

Når 3 av 6 sylindere ikke tenner, som han sier, så er det jo brudd et sted. hvis det kommer en gnist i ny og ne, kan det fint feks være overslag i pluggkablene eller overslag i fordelerlokk/rotor.

Fåreslår til trådstarter at han starter med å bytte tennings-deler, og går over etter lekkasjer rundt innsuget sitt, som turboalfa sier. Startgass er nøkkel-produktet her, hvis turtallet øker når du feks kommer over en kobling, så har du lekkasje.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte BMW'er har støydemping implentert i pluggkabelene. Mener det er en Kondensator, som kan ryke.. og da får du praktisk talt ikke gnist på pluggen lenger fordi det er brudd.. kan dog hende det kommer et overslag i ny og ne, tross alt mange 1000 volt det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 3 av 6 sylindere ikke tenner, som han sier, så er det jo brudd et sted. hvis det kommer en gnist i ny og ne, kan det fint feks være overslag i pluggkablene eller overslag i fordelerlokk/rotor.

Fåreslår til trådstarter at han starter med å bytte tennings-deler, og går over etter lekkasjer rundt innsuget sitt, som turboalfa sier. Startgass er nøkkel-produktet her, hvis turtallet øker når du feks kommer over en kobling, så har du lekkasje.

Håper for trådstarter sin del at han kontroller dette før han begynner å bytte deler, for det er fryktelig unødvendig og dårlig feilsøking!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte BMW'er har støydemping implentert i pluggkabelene. Mener det er en Kondensator, som kan ryke.. og da får du praktisk talt ikke gnist på pluggen lenger fordi det er brudd.. kan dog hende det kommer et overslag i ny og ne, tross alt mange 1000 volt det er snakk om :)

Skrudd noe bil i hele tatt du eller?

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudd noe bil i hele tatt du eller?

Jupp :) Solgt kanskje 10-15 sånne BMW pluggkabel-sett også.. :)

Jeg mener ikke å være frekk eller noe, bare overbevise deg :)

Syns du skal gå på http://www.Mekonomen.no, og finn fram til BMW E30, 323i og gå under "Tennkabel", se to ganger på prisen på kabelsettet, også kan du eventuelt kritisere meg :)

Det er en grunn til at det koster såpass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp :) Solgt kanskje 10-15 sånne BMW pluggkabel-sett også.. :)

Jeg mener ikke å være frekk eller noe, bare overbevise deg :)

Syns du skal gå på http://www.Mekonomen.no, og finn fram til BMW E30, 323i og gå under "Tennkabel", se to ganger på prisen på kabelsettet, også kan du eventuelt kritisere meg :)

Det er en grunn til at det koster såpass ;)

Vet hva det koster og det er det jeg vil frem til. Hvis gutten har et multimeter og kontroller om han har tilnærmet like verdier til alle sylindre, så er dette unødvendig/dårlig og kostbar feilsøking.

Men han skriver at det smeller i potta, hva er det som antenner dette da?

PS. Forstår deg ikke som frekk, men ønsker at du argumenterer påstand.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til at ALLE sylindre tenner på høyt turtall. På lavt turtall kjører den på 3. Men når den kommer inn på turtall, så slår alle sylindrene inn. Og det er jo rart....

Turboalfa: Bra dette er et forum der det skal diskuteres ;)

aftab187;

Høres jo veeeldig ut som et rotor/Fordelerlokk-problem... Mazdaen til kompisen min var også sånn, gikk på 2 av 4 sylindere. Fannt ut at fordelerlokket var sprukket... :peace:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ville starta med det elektriske. Oftes kun rotor og fordeler lokk som må byttes. Se inni lokket om det er slitt. Det trengs og byttes en gang i blant.

Det kan også være lønnsomt å justere tenninga di litt. Kanskje sjekke den vakumslangen som går til fordeleren. Er det hull på denne slangen kan tenninga være helt fin på tomgang, men når man så trår på får den ikke riktig tenning.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv problemer med Audi`n jeg hadde, at på lave turtall ble den fuska, men ved høye turtall gikk det bra.

Grunnen var at det ble sterkere strøm i pluggnettet (som var i ferd med å gå i oppløsning), så flyten ble bedre i pluggkablene enn det var ved lavt turtall.

Byttet ledningsnett, så ble alt i orden. (Kostet 800,- på verksted, 250,- hos Biltema).

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv problemer med Audi`n jeg hadde, at på lave turtall ble den fuska, men ved høye turtall gikk det bra.

Grunnen var at det ble sterkere strøm i pluggnettet (som var i ferd med å gå i oppløsning), så flyten ble bedre i pluggkablene enn det var ved lavt turtall.

Byttet ledningsnett, så ble alt i orden. (Kostet 800,- på verksted, 250,- hos Biltema).

Eru sikker på biltema har dette? Skal jeg bare si at jeg trenger komplett ledningsnett?

På hvilke måte kan jg finne ut på fordeleren virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider