Gå til innhold

Turbodrømmer..

Ranger emnet


Trion

Anbefalte innlegg

God dag folkens. Nå har det seg slik at jeg er rimelig lei av effekten i passaten og ønsker meg noe mer. Jeg har en 94 modell med 2E motor som har gått 180 000km, bruker olje, litt kjølevann, tikker og har blitt kjørt med olje langt under min. Altså må i alle fall toppen overhales. Etter hvert har jeg funnet ut at jeg vil montere turbo i bilen. Nå sitter jeg å lurer på hva som hadde vært best av 3 alternativ.

 

1 overhale 8v toppen og sette på turbo på denne motoren med oljetrykksbrytere og ekstradyser. evt. smidde stempler (rs2) senere

 

2 bytte ut 8v toppen med en 16v topp og montere turbo på denne, med samme innsprøytningssystem som tidligere + oljetrykksbrytere og ekstradyser.

 

3 kjøpe en g60 motor uten lader, montere turbo på denne uten store forandringer. Eventuelt bygge på 16v topp senere hvis den onde sirkelen tvinger frem enda et ønske om mer effekt Devil

 

I tillegg er det jo slik at bilen min bare har framhjulstrekk og det dermed ikke nytter stort å gå over 250 hk. Men på den andre siden hadde det vært konge hvis jeg fikk bygget inn synchro en gang. Jeg vet, jævlig mye arbeid, men tenk så porno :D

 

Skriv hva dere ville gjort. Penger er en viktig faktor! Takker for svar

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg passaten og kjøp syncro. Sparer deg for meget mye arbeid.

Om du vil realisere turbodrømmen ville jeg satser på å skaffe en ny motor som du kan bygge på mens du bruker den du har. om du bare slenger på en turbo kommer ikke motoren din til å vare lenge. Skal du bygge noe som varer bør du bygge det fra grunnen av og med skikkelig overhaling i bakgrunnen.

2E motoren er vel heller ikke den mest trimvennlige motoren til vag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på tyske forum, og der er det mange som etter hvert har satset på å bygge på 2e motorer fordi disse er så solide. I alle fall med tanke på råder, veiv, blokk osv. Der nede går visstnok en golf 2 med 360 hest i motoren på orginal 2e blokk (litt borret tror jeg), veiv og råder. Står 16v topp på med turbo. Stemplene skal være fra en rs2, samme gjelder rådelagrene.

 

Men dette er jo litt vilt i forhold til hva jeg hadde tenkt. Har snakket med en kamerat som har peiling på vw og funnet ut at det enkleste alternativet blir å kjøpe en rimelig g60 motor uten lader og bygge turbo på denne. Den har allerede smidde stempler, lav kompressjon og et innsprøytningssystem som er laget for ladetrykk opp til 1,1 bar. Der er det praktisk talt bare å sette på turboen, hvis motoren er i grei stand. Fikk vite at jeg kunne regne med 240-250 hest med greit ladetrykk. Er dette snakk om på dekk eller i motor? Regner egentlig med at dette gjelder for motoren siden det høres litt drøyt å tyne ut så mye mer av en 1,8 liter.

 

Tror foreløpig jeg skal drite i synchro. Får heller se hvis jeg en dag kommer over en billig bil til salgs og bygger denne opp. Da har jeg jo 2e motoren stående og mulighet til å bygge opp denne og peise i.

 

Så får vi se om det senere blir noen fortsettelse på denne tråden med litt bilder og info om prosjektet. Mvh. Trion

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge så gå for crossflow. Et helvete å bygge turbo der eksos kommer ut mot torpedoveggen. Blir dårlig kjøling.

 

Har tenkt mye på dette selv, men trur jeg vil heller satse på komp da det er mye mye mye mindre jobb.

Men dette blir kun et alternativ dersom jeg kommer over noe skremmende billig.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står 16v topp på med turbo. Stemplene skal være fra en rs2, samme gjelder rådelagrene.

 

RS2 stempler passer ikke da de har mindre borring

 

Originale 2E stempler og råder sammen med 16v topp gir rundt 9,3:1 i komp og tåler mellom 300 og 400 hk uten å bytte til noe annet enn forsterkede rådelager og arp topplokksbolter

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår