Gå til innhold

hvor god sikt i forhold til x-antall kelvin

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

hei !

Har kikket litt rundt på xenon kitt, og ser at det finnes så utrolig mange forskjellige grader på kelvin.

Har funnet helt opp til 14000 kelvin som da skal lyse lilla.

Det jeg lurer på om hvordan sikten er med så mye kelvin? fra 8000-14000.

Ser du best med lilla/hvitt eller blå/hvit?

 

Dette er ikke en post om xenon kit er bra eller ei, ulovlig eller ikke, vil vite litt erfaringer fra folk som kanskje har erfart kit med så mye kelvin.

 

mvh stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei !

Har kikket litt rundt på xenon kitt, og ser at det finnes så utrolig mange forskjellige grader på kelvin.

Har funnet helt opp til 14000 kelvin som da skal lyse lilla.

Det jeg lurer på om hvordan sikten er med så mye kelvin? fra 8000-14000.

Ser du best med lilla/hvitt eller blå/hvit?

 

Dette er ikke en post om xenon kit er bra eller ei, ulovlig eller ikke, vil vite litt erfaringer fra folk som kanskje har erfart kit med så mye kelvin.

 

mvh stian

 

Mitt er på 6500k, det er såpass at jeg ikke ser en dritt forskjell på fjærnlysa når jeg setter de på, jeg syns det lyser sinnsykt bra på 6500, og gir det peneste "blåaktige" lyset. Vet ikke om du har lagt merke til det når du har møtt meg..

 

men du kan jo høre med gutta på http://www.dybvik-trading.no ?

 

Planer om xenon på din? Da ville jeg hatt linselykter :)

 

 

Edit : 6000k mener jeg det er.. hehe

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt er på 6500k, det er såpass at jeg ikke ser en dritt forskjell på fjærnlysa når jeg setter de på, jeg syns det lyser sinnsykt bra på 6500, og gir det peneste "blåaktige" lyset. Vet ikke om du har lagt merke til det når du har møtt meg..

 

men du kan jo høre med gutta på http://www.dybvik-trading.no ?

 

Planer om xenon på din? Da ville jeg hatt linselykter :)

har sett dine ja, og de ser fine ut :)

Men har funnet en side du kan få xenon kitt med lilla/hvit eller lilla. Så lurer på om du får noe bra sikt med det.

Har vurdert xenon kitt ja, for blir nok linselys på meg snart og da vil jeg ha xenon!

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett dine ja, og de ser fine ut :)

Men har funnet en side du kan få xenon kitt med lilla/hvit eller lilla. Så lurer på om du får noe bra sikt med det.

Har vurdert xenon kitt ja, for blir nok linselys på meg snart og da vil jeg ha xenon!

 

 

Vet ikke om dette hjelper deg men:

 

Inne i gassutladningspæra finner vi xenon-gass og to elektroder. Når disse elektrodene får tilført strøm, skapes det en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom elektrodene. Siden lyset skapes av gnister, kan temperaturen bli mye høyere enn det som er mulig i en halogenpære som har en glødetråd med et visst smeltepunkt å ta hensyn til.

 

At pæra ikke har glødetråd forbedrer holdbarheten, vibrasjoner og støt fra veidekket kan skade og forkorte levetiden til den tradisjonelle halogenpæra med glødetråd. Pærene avgir også et mer blåhvitt lys nærmest mulig dagslys som bedrer sikt og sikkerheten. Xenonlys har også en lumen (lysstyrke) som er opptil 300 % sterkere enn vanlig halogenpære. Det er her du virkelig merker forskjellen.

 

Fargetemperaturen på settene våre kan leveres i 5400 kelvin, 6000k, 8000k og 10000 kelvin. Sammenlignet med en vanlig halogenpære som har rundt 3200 kelvin.

Fargetemperaturen oppgis i kelvin og viser hva slags farge pærene lyser. 5400 er hvitt lys, 6000 er superhvitt, 8000 er blått, 10000 er turkisblå.

 

Hvilke fordeler har xenon fremfor vanlige halogenpærer?

 

-Lengre liv; En xenonpære har et gjennomsnittsliv på 2500 timer altså 3-5 ganger lengre levetid enn den tradisjonelle halogenpæra. Xenonpærene har heller ingen glødetråd som halogenpæra og tar ikke skade av humpete veier som halogenpæra gjør.

 

-Mer lys; En 35watt Xenonpære produserer tre ganger mer lumen sammenlignet med en 55watt halogenpære. Tre ganger sterkere lys. Lyset reflekterer skilter og veimarkeringer utrolig mye bedre enn halogen.

 

-Hvitere lys; Halogen lager et gulaktiglys mens Xenonlys produserer blåhvitt lys som er nærmere naturlig dagslys.

 

-Xenon pærer bruker mindre strøm (35w) enn vanlige halogenpærer (55w)

 

-Bilen vil ikke bare ha det sikreste og beste lyset tilgjengelig men også være penere og nyere å se til enn før. Xenonlys er dyrt ekstrautstyr som ofte blir levert kun på de nyeste og dyreste bilmodellene.

 

Ikke bli lurt av firmaer som tilbyr xenonlook pære, det er ikke xenonlys og kan ikke sammenlignes med det ekte produktet.

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi ettermontering i en bil med reflektorer er jeg nødt til å tipse om å bruke ei prosjektorlinse istedenfor som man montérer bak i reflektoren sin (har du klart / uriflet glass fra før er dette en fordel). Med bare ei xenon-pære i en standard reflektor får man ofte dårlig lysfordeling og ingen cutoff-linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi ettermontering i en bil med reflektorer er jeg nødt til å tipse om å bruke ei prosjektorlinse istedenfor som man montérer bak i reflektoren sin (har du klart / uriflet glass fra før er dette en fordel). Med bare ei xenon-pære i en standard reflektor får man ofte dårlig lysfordeling og ingen cutoff-linje.

 

er i en lykt med linse det er snakk om!!

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilfabrikantene leverer Xenonlys med en fargetemperatur på rundt 4000 kelvin ONLY. Årevis med forskning har kommet til at fargetemperaturer over nevnte tall reduserer ytelsen på lyset. De fleste bilfabrikantene som leverer Xenonlys originalt bruker projektorer for å fordele lyset ut på veien. Måten disse er konstruert på gjør at du får en prismeeffekt i kutt-linjen på lyset som spres ut og et blåaktig lys i skillet mellom lys / skygge.

 

Dette blåskjæret er det mange som synes er kanontøft, men om du kjøper 4000 kelvin pærer og monterer på en bil med reflektorer så vil du ikke få blåskjæret. Dermed har konverteringskitene fargetemperaturer på 6k, 8k, 10k, 12k osv for å få blåtoner i lyset.

 

Så jo høyere kelvin, jo mer blåtoner i lyset helt opp mot lilla. Kult? Mulig det, i de "rette" kretsene, men lyset blir katastrofalt dårligere! Blåere lyse betyr mindre metning av grønt og rødt i lysstrålen. Dermed blir det MINDRE lys! Lysintensiteten går altså ned jo høyere du går i fargetemperatur fordi du beveger deg mot enden av skalaen for synlig lys. Dermed vil du med "SUPER BLUE 12000K!!"-jalla kit ende opp med veeeldig blått lys men med mindre lysintensitet enn vanlige halogen-pærer. I tillegg er blåere lys mer slitsomt for øynene dine.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 12.000kelvin på min bil og jeg må si at forholdet 4000vs.12.000 er LITE, men du merker forskjell ved å sette de opp mot hverandre. Ganske j.. å kjøre med 1x 4000 og 1x 12.000

Og når det sneer ute så funker 12.000 mye bedre enn 4000.

Ang. det med at lyset forstyrrer øynene.... Har du noen gang prøvd å se på et ultraviolet rør å lurt på hvorfor fokusen på øynene dine ikke stemmer helt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror de 12000K jalla-pærene gir deg bedre sikt om vinteren så tar du rett og slett feil.

 

 

Many people believe the misconception that colour temperature is a rating of the brightness of the bulb or HID kit. This belief is completely false. The reality of the matter is that the higher the colour temperature, the less useable light output you will obtain. A perfect example would be a black light. This light has a colour temperature of approx 12,000k and has almost no useable light or lumens output. Higher K kits such as 7000k, 7500k, etc. have been manufactured for individuals that are more concerned about the actual colour output of their lights as opposed to the actual useable light output they produce.

 

Fra http://www.sunshinehid.com/faq.asp

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke du heeelt leser hva jeg skriver

Hvorfor jalla ? Irritert fordi en eller annen bil som antageligvis er finere enn din irriterer deg i trafikken ?

Og ja, jeg trur og vet det når det gjelder snøstorm.

 

Grunnen til at man ser bedre med det i snøstorm er jo ganske enkelt at mer lys i snøstorm = mere opplysende stygge snøfnugg som blender deg tilbake. Men hvor ofte kjører man i snøstorm da? Vil heller ha bra lys når det er klar sikt enn de få gangene jeg kjører i snøstorm. Da kan jeg bruke spredere. Mulig det er mer snøstormer der oppe hvor du bor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor jo i Finnmark, her er det ikke sikt noen ganger i det hele tatt med vanlig halogen eller lavere kelvin xenon.

Men som jeg skrev så var ikke så stor forskjell som noen skal ha det til. Synes det faktisk er bedre å kjøre med 12.000 enn 6000 om vinteren. Men så igjen, er jo noe man erfarer og ikke leser om. Men regner med at det blir litt mørkt når asfalten titter frem fordi det blir ingen gjennskinn.

 

Men så skal vi heller ikke se bort i fra at ikke merke pærer kan ha høyere LUX enn merkeproduserte pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår