Gå til innhold

Tikkelyd/raslelyd fra motor

Ranger emnet


Bluebird

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 85 Bluebird U11 1.8 med 163000km på telleren.

 

I det siste har jeg merket en svak tikkelyd under kjøring med lite/moderat gass. Lyden kommer og går. Jeg hører ikke noen tikkelyd når motoren går på tomgang. Derimot, dersom man kjører den opp på bukker (høy belasting kombinert med igangssetting) hører man tikkelyden godt idet man slurer på clutchen og setter igang bilen.

 

I går skiftet jeg olje (10-W40 Statoil classicway, mineral) og oljefilter (originalt Nissan). Det hjalp ingenting. Den gamle oljen (samme type) hadde gått ca. 8500km.

 

Ellers er motoren meget lettstartet og "fløyelsmyk". Bruker ca. 1 liter olje på 5000km.

 

Hva kan dette være for noe? Må jeg justere ventilene eller er det mer alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bluebird

Hei.

Har en 85 Bluebird U11 1.8 med 163000km på telleren.

 

I det siste har jeg merket en svak tikkelyd under kjøring med lite/moderat gass. Lyden kommer og går. Jeg hører ikke noen tikkelyd når motoren går på tomgang. Derimot, dersom man kjører den opp på bukker (høy belasting kombinert med igangssetting) hører man tikkelyden godt idet man slurer på clutchen og setter igang bilen.

 

I går skiftet jeg olje (10-W40 Statoil classicway, mineral) og oljefilter (originalt Nissan). Det hjalp ingenting. Den gamle oljen (samme type) hadde gått ca. 8500km.

 

Ellers er motoren meget lettstartet og "fløyelsmyk". Bruker ca. 1 liter olje på 5000km.

 

Hva kan dette være for noe? Må jeg justere ventilene eller er det mer alvorlig?

 

Hadde samme tikkelyden på en bil for en stund siden, en Ford Escort xr3i 87 mod. Jeg fikk høre at det var en standar feil som oppstår på mange gamle biler.

 

Ventiltikking kalte de det... stort mer vet ikke jeg.

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

 

Hadde samme tikkelyden på en bil for en stund siden, en Ford Escort xr3i 87 mod. Jeg fikk høre at det var en standar feil som oppstår på mange gamle biler.

 

Ventiltikking kalte de det... stort mer vet ikke jeg.

 

feil og feil .. tikkinga kan komme av slitasje på kammen.. vet ikke om jeg ville kalt det en feil.. det er bare vanlig slitasje..

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aryx

Noen sier det hjelper med motorflush,

en eller annen gugge man hiver i olja, lar bilen gå på litt turtall, før man skifter olje og oljefilter.

Skal visst hjelpe i visse tilfeller.

 

ja, en motorflush kan hjelpe dersom du har masse oljeslagg i toppen. (dette skjer om du er lat med oljebytte) Flushen skal løse opp dette slagget.. Men jeg trodde en flush bare funka på hydrauliske ventil-løftere, da det er disse som sliter litt når de blir fora med slagg i stedet for tynnt-flytende olje..

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du register kjede kan det være kjede strammern som er litt uggen. det kan og være ventiltikking, det gjør ingenting at det tikker... men viss tikkingen blir øredøvende må du ta av toppen og slipe ventilsetene samt skifte kamm... men kamm bytte er sjelden..

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tikkinga ikke er der når bilen går på tomgang er d vel lite sansynlig at det er ventilene. kommer lyden kun når du belaster motoren f.eks i motbakker er det vel kanskje tennings knitring:confused: :rolleyes: I så tilfelle er det jo bare å reise til et verksted eller en fyr med tenningslampe å få justert tenninga!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Luudedude

Hvis tikkinga ikke er der når bilen går på tomgang er d vel lite sansynlig at det er ventilene. kommer lyden kun når du belaster motoren f.eks i motbakker er det vel kanskje tennings knitring:confused: :rolleyes: I så tilfelle er det jo bare å reise til et verksted eller en fyr med tenningslampe å få justert tenninga!:)

 

Kremen er når den rakler ved gjevn gange, dvs ikke når du bremser på giret og ikke gir på, men holder nøyaktig samme turtall som akslinga... Da er det tegn på slitne råder... Men iflg beskrivelsen virker det ikke slik...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Kremen er når den rakler ved gjevn gange, dvs ikke når du bremser på giret og ikke gir på, men holder nøyaktig samme turtall som akslinga... Da er det tegn på slitne råder... Men iflg beskrivelsen virker det ikke slik...

 

Den rakler på jevn gange ja. Ikke når jeg bremser på giret, og ikke når jeg gir på. Heller ikke ved tomgang.

 

Etter å ha kjørt bilen en uke etter oljeskift, har raklelyden nå avtatt, og er nesten ikke hørbar, men den er der av og til.

 

Kan legge til til at bilen før jeg overtok den var småkjørt av et pensjonist-par i over 10 år, og oljeskift har nok ikke blitt tatt (nivå ei heller kontrollert) andre ganger enn på service...

Det siste året har motoren blitt kjørt mer aktivt, uten at man kan si at den har blitt kjørt stygt.

 

Hva heter råder på engelsk? (må sjekke i rep.håndboka nå:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bluebird

 

Den rakler på jevn gange ja. Ikke når jeg bremser på giret, og ikke når jeg gir på. Heller ikke ved tomgang.

 

Etter å ha kjørt bilen en uke etter oljeskift, har raklelyden nå avtatt, og er nesten ikke hørbar, men den er der av og til.

 

Kan legge til til at bilen før jeg overtok den var småkjørt av et pensjonist-par i over 10 år, og oljeskift har nok ikke blitt tatt (nivå ei heller kontrollert) andre ganger enn på service...

Det siste året har motoren blitt kjørt mer aktivt, uten at man kan si at den har blitt kjørt stygt.

 

Hva heter råder på engelsk? (må sjekke i rep.håndboka nå:) )

 

Oida... Vet ikke hva det kalles, men jeg villet bare byttet maskin, får de for 2000 på en høgger, eller bare byttet blokka... er kort prossess.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår