Gå til innhold

Tikkelyd/raslelyd fra motor

Ranger emnet

Bluebird

Anbefalte innlegg

Originally posted by forex

Hei!

Har et spørsmål i tillegg.

Bilen min tikker. Har tikket de siste 70000....verkstedet sier at kam'en er slitt. Har dette noe å si for motoren generelt? En kamerat sier at ventilsetene blir slitt, og motoren ødlagt. Men han sier ganske mye rart.....

Hvis kammen er slitt så vil ikke ventilene løfte seg like mye som optimalt, ergo, mindre ytelse.... Hvis der et mekaniske løftere og du liker å kjøre hardt kan du risikere at løfterene hopper av, og der er dritt... Som å dra ut tennplugg kabler... Så hvis de er veldig slitt, kjøpt ny kam og bytt den.. eller bytt maskin , noe som er evt lettere... avhenig av merke på bilen

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Oida... Vet ikke hva det kalles, men jeg villet bare byttet maskin, får de for 2000 på en høgger, eller bare byttet blokka... er kort prossess.

Er det egentlig mye pes å bytte rådene?

Er det ikke bare å ta av toppen, bunnplata og "dytte" ut stemplene?

Når rådene er slitt, så er det vel de tynne metallplatene som ligger mellom veiva og rådene der er snakk om eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bluebird

Er det egentlig mye pes å bytte rådene?

Er det ikke bare å ta av toppen, bunnplata og "dytte" ut stemplene?

Når rådene er slitt, så er det vel de tynne metallplatene som ligger mellom veiva og rådene der er snakk om eller????

Joda, så må du dra til med riktig moment, huske å smøre lagerene, og så kommer innkjøringa.

Det med momente er det værste , noe feil der og du kan bare kaste hele maskina.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så må du dra til med riktig moment, huske å smøre lagerene, og så kommer innkjøringa.

Det med momente er det værste , noe feil der og du kan bare kaste hele maskina.

Ok. Takk for svar. Tror jeg kjører med maskina som sitter i nå til den skjærer seg... bytte olje hver 5000km så holder den forhåpentligvis et par år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rakler på jevn gange ja. Ikke når jeg bremser på giret, og ikke når jeg gir på. Heller ikke ved tomgang.

Etter å ha kjørt bilen en uke etter oljeskift, har raklelyden nå avtatt, og er nesten ikke hørbar, men den er der av og til.

Kan legge til til at bilen før jeg overtok den var småkjørt av et pensjonist-par i over 10 år, og oljeskift har nok ikke blitt tatt (nivå ei heller kontrollert) andre ganger enn på service...

Det siste året har motoren blitt kjørt mer aktivt, uten at man kan si at den har blitt kjørt stygt.

Hva heter råder på engelsk? (må sjekke i rep.håndboka nå:) )

det heter rods på engelsk..

Mazda mx5 -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par år... da har du jaggu trua på den... Ville ikke vurdert langturer i det hele tatt...

Oljeskift har ført til at lyden mer eller mindre har forsvunnet. Har i hvertfall ikke hørt noen ulumskheter den siste uka. Motoren starter bare man tar på tenningsnøkkelen og den går som ei klokke. Så den holder nok mange mil til tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift har ført til at lyden mer eller mindre har forsvunnet. Har i hvertfall ikke hørt noen ulumskheter den siste uka. Motoren starter bare man tar på tenningsnøkkelen og den går som ei klokke. Så den holder nok mange mil til tenker jeg.

Får håpe det da ;)

Men prøv å ungå å dra Hengere, Campingvogner o.l.

Bilen min virka ok engang, helt til jeg dro en Camping vogn 10 5 mil. Etter det begynnte småtikking i Kardangen, hadde en levetid på 1,5 mnd.

Ellers, lykke til ;)

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det da ;)

Men prøv å ungå å dra Hengere, Campingvogner o.l.

Bilen min virka ok engang, helt til jeg dro en Camping vogn 10 5 mil. Etter det begynnte småtikking i Kardangen, hadde en levetid på 1,5 mnd.

Ellers, lykke til ;)

Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel bil. Om etpar år er du kanskje lei av den og hiver den.

Motorene på disse bilene går vanligvis 3-400.000 og gjerne mer enn det også. Det blir sikkert litt lyder her og der etterhvert.

Ikke sikkert det kommer fra motor i det hele tatt. Drivknuter lager f.eks også lyder når de er litt slitt.

Hadde en akkurat maken til din som jeg solgte for 10.000 i januar. Den hadde også en "tikkelyd" som jeg lurte litt på. Greide aldri å lokalisere lyden selv med paneret oppe og en hjelper i bilen som kunne holde forskjellig motor-turtall.

Tilfeldig oppdaget jeg at det kom fra panseret! Panserlåsen var antakelig litt slakk/slitt slik at det kom en svak vibrasjonslyd ved visse turtall!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider