Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

Kvame.jpg

 

622 nm v/7100 rpm 673,9 hk v/8100 rpm ved 1,96 bar.

 

Et eksempel på at opelmotor også leverer effekt. Nylig bremset i trondheim, bygd i valdres.

 

men fremdeles, ikke noe vondt sagt om cossie.. :)

 

Her har du en motor som ikke funker bra på vei.. Du vil ha momentet høyt fra starten av. En evo 8 har høyeste moment fra 3800rpm, men denne har det på 7100? Kurvene burde være motsatt vei for å få en rask bil. På denne motoren må du ta frem matpakken mens du ventet på puffet. Og egentlig så ser jeg ikke på dette papiret hvor du finner 622nm? Tar jeg ikke helt feil så er NM den røde kurven?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, men du må være enig i at det så tøft ut det der også.

Da er vi enig i at Calibra er verdens raskeste gatebil. :)

 

-Men har fått litt lite respons på ett spørsmål som betyr ganske my: Hvorfor er Calibra sprekere enn cosworth når calibra er tyngre og har mindre hester?? Egentlig skulle man jo tro cosworth skulle vært ett sekund raskere...Hva gjør Opel så mye bedre enn cosworth?

 

Må være enig i at cosworth er tøft, men er jo fortsatt en ford med gammeldags motor.

 

Utseende er vel smak og behag, men tror nok de fleste holder en knapp på calibra, ser jo litt raskere og sporty ut da...

 

Har du noen ganger testet dette??

 

Vi tok en test, chipa calibra turbo mot en cossie med kun 0.2 overtrykk. husker ikke helt hvor langt calibraen havna bra men kunne fint se den i innerspeilet...

 

Så kan du jo teste en burnout med caliberan så vips 40.000 i ny fordelings kasse...

Men som sant kan sies så har jo opelen en bra topp da den ER bygget av cosworth

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan like greit kjøpe forsterket 50/50 kasse fra kjære Martin til 20 000kr :)

Er så og si ingen med hodet på rette plassen som kjøper ny fordelingskasse.

Brukt og i god stand ligger dem på 5000->

 

Og CosCast toppen finnes ikke på alle... er bare noen som er "heldige".

Den skal visstnok ha dårligere flow enn GM toppen men tåler varmkjøring bedre og sprekker ikke like lett pga tykkere vegger.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

realace: den lappen er fra en gatebil jo.

fant dessverre ingen dynolapp i farten på en som skal ha 330hk oppsett, men det er som du sier nesten ingen som har det. her borte har vi faktisk hatt en del etterhvert som faktisk ligger rundt der. Har desverre aldri fått oppleve en EVO med 265hk, men dersom de er like kjipe hk som Impreza har så er det kjedelig. forøvrig så har cosworth maks dreiemoment på rundt 3800rpm og denne flyttes fort ned på 3300-3500 når du skifter eksos, dette pga det er for mye motstand i org eksosen som igjen fører til dårligere flow gjennom turboen som igjen fører til at alt blir forsinket. En cosworth med 300ærlige hester med på fallende dreiemoment på 400-450nm spinner når det er vått ute, spesielt på andre gir. dette har jeg erfart. forøvrig vet jeg om en cosworth som er målt til 250hk og denne også spinner på vått, men da må det "hjelpes" litt, altså ikke kommer av seg selv rett frem. en cosworth med riktig "grønndyse-oppsett" har enormt dreiemoment og det kommer tidlig. skal se om jeg klarer å få fatt i noen dyno-lapper av slike. det må jo være noen her som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan like greit kjøpe forsterket 50/50 kasse fra kjære Martin til 20 000kr :)

Er så og si ingen med hodet på rette plassen som kjøper ny fordelingskasse.

Brukt og i god stand ligger dem på 5000->

 

Og CosCast toppen finnes ikke på alle... er bare noen som er "heldige".

Den skal visstnok ha dårligere flow enn GM toppen men tåler varmkjøring bedre og sprekker ikke like lett pga tykkere vegger.

 

er lett å se forskjellen på en som har cosworth topp og en som ikke har det..

Kadett gsi har jo også den toppen, på 156hk og den er litt større. Så er dem bestandig rødt toppdeksel på...

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lett å se forskjellen på en som har cosworth topp og en som ikke har det..

Kadett gsi har jo også den toppen, på 156hk og den er litt større. Så er dem bestandig rødt toppdeksel på...

 

Costcastcoscast.jpg

 

Forskjellen er man lettest på en plugg i bakkant av toppen. Toppene ser ellers nesten helt like ut. Du tenker sikkert på x20xe+++ toppene som er helt andre topper.. Men de som har rødt toppdeksel har også minst tre forskjellige topper! Deriblandt costcast som var i samarbeid med cosworth...

 

 

I forhold til bremsepapiret så bør noen muligens sjekke om det er i Nm da? For det er det ikke, der er forklaringen. Motoren havner nok i en Vectra rwd..

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lett å se forskjellen på en som har cosworth topp og en som ikke har det..

Kadett gsi har jo også den toppen, på 156hk og den er litt større. Så er dem bestandig rødt toppdeksel på...

 

Hehe c20xe (16v med 150hk) har bestandig rødt deksel ja... uansett om det er GM eller CosCast.. er fakltisk ikke lett å se hvis du ikke vet hva du ser etter.

c20xev (ecotec 16v med 136hk) har svart.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en motor som ikke funker bra på vei.. Du vil ha momentet høyt fra starten av. En evo 8 har høyeste moment fra 3800rpm, men denne har det på 7100? Kurvene burde være motsatt vei for å få en rask bil. På denne motoren må du ta frem matpakken mens du ventet på puffet. Og egentlig så ser jeg ikke på dette papiret hvor du finner 622nm? Tar jeg ikke helt feil så er NM den røde kurven?

 

Mvh

 

Tipper vis du skal ha over 600hk i en evo motor mister nok den også mye moment på lave turtall..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å etter det jeg kunne se i dele katalogen var det bare 2 stk 16v topper til opelmotoren, å det var ecotec toppen og cosworth toppen..

Det er tull... GM toppen er den som du finner oftest på 150hk 16v.

3 stk. 16v motorer hvorav C20XE har enten GM eller CosCast topp.

1 stk. C20XE (150hk) 1990-1994

1 stk. C20XEV (136 hk-ECOTEC) 1994-1997

1 stk. C20LET (204hk Turbo basert på c20xe) 1992-1997

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bremsing!

 

HK.jpg

De kunne ikke fortsette pga en liten lekasje i topp-pakning mellom cyl 1 og 2.

 

684,5 hk v/8000 rpm og 2.06 bar

667 nm v/6800 rpm og 1.98 bar

 

Ikke for å kritisere, men hvor mye av motoren er opel???

 

Er jo ikke noe problem å få mye effekt av en motor vis man har penger nok og bytter alt på den.

 

Men så ikke ut som en så veldig kjøre vennelig motor da, så ut som det blir enten på eller av...

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av motoren er vel opel.. Original blokk som du får for 200,- (jeg kastet 2 slike for et par uker siden pga plass) Ikke noe nikasilforinger og slikt nei..

 

Veiven er original, toppen er portet, innsug og grenrør er hjemmemekk, turbo selvfølgelig byttet.. Electromotive sprut.

 

Motoren skal brukes til drag.. Da er den brukbar. 200hk på 4000omin er jo greit nok. Og når man kan mate helt til 8500 har man en faktor på over dobbling av turtall.

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på en Calibra Turbo. Den kjører jo fra Escort cosworth.

0-100 eller ikke har vel ikke så mye å si da Calibraen har mye høyere topphastighet enn cosworthèn.

Hva er det som er gjort bedre på denne Opelmotoren?

Cossieman: Hvorfor går Calibra Turbo bedre enn cosworth??? (både 1-100 og toppfart)

Toppfarten kan vel kanskje ha noe med at Calibraen har 1 gir mer kanskje??:) Hadde 4*4 turbo vectra for et par år siden,som martin m chippa,og forsterka drivverket på.gikk bra det altså,ikkenoe å klage på..MEN nå har jeg akkurat trimma vingebil,og det kan ikke sammenliknes!!skal benke 3.mai,så vet ikke hvor mye hk enda,men skal ha minimum 350 på hjula.Hvorfor cosworth?fordi det går bra,OG fordi det er lett,og billig å trimme! Og den som sier at det er bare problemer med cosworth`ene må være vanvittig dårlige sjåfører,hvis di i det heletatt har hatt noen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår