Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

F28 kanskje...

:)

 

Trur ikke opel kassen tåler det som baqre så vit tåler å spinne på is.. å langt fra rivstart på asfalt...

 

 

 

Men il nu mene en bra moment kurve er bedre en mye hk... Ser jo wrc bilene med ca 300-330hk går litt dem p.g.a. litt nm..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig eksempel da..

Den luftmengden som lager 800nm ved 3000rpm kan fint lage 600-700hk ved 7000 rpm.

Er ikke noe problem å få både NM og HK på samme motor nei, er ikke enten eller som personen har påstått

 

jada var bare ett eksempel, som i rally bilene med restriktor.

 

for å oppnå masse hester så må man som regel opp på høyt turtall, ha masse overlapp på kammene og ha innsug og eksos som er beregnet på dette, ulempen med dette er at man vil få svakere moment, siden motoren blir mindre effektiv.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada var bare ett eksempel, som i rally bilene med restriktor.

 

for å oppnå masse hester så må man som regel opp på høyt turtall, ha masse overlapp på kammene og ha innsug og eksos som er beregnet på dette, ulempen med dette er at man vil få svakere moment, siden motoren blir mindre effektiv.

 

Er vel en grund til at alle rally bilen har lite hk og mye nm.

 

Å mere turtall fører jo til mere luft gjennomstrømming..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

har ikke lest hele denna topicen, men som tråden handlet om var det hva vi syns om cosworth så da svarer jeg på det:) jeg syns disse bilene er helt hærlige:) spesiellt sierra vingebilene. dette er drømme bil nr 1 hos meg.

:pray

1995 volvo 940LT HGV

1990 volvo 240 Turbo (prosjekt)

1994? ford sierra stubben edition [x]

1994 mod ford scorpio [x]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt med på denne diskusjonen på en stund, men her legger jeg ut effektkurven til Leif Nilsen sammenligna med Valdresomegan, henholdsvis 693 og 650hk på hjulene. Bremsa i samme benk så klart så her er det ingenting som lyver.

 

Hva sier denne effektkurven? Jo, Leif Nilsen sin er 40hk sprekere på hjula, men se på Manifold Air Pressure. Leif Nilsen lader 2,9bar!!! Valdresomegan lader 1,8bar med en MSR-62 (Martin Schanche Racing) som skulle klare ca 620-650 svinghjulshester i en Cosworthmotor på 2bar!. Hvorfor klarer den så mye mer på en Opel? Av den enkle grunn at Opelmotoren må være mye mer effektiv. Nå har ikke vi prøvd å gå opp til 2bar, men hvis denne turboen fortsatt er effektiv og gir mer på 2bar så vil vi tangere Leif Nilsen på nesten 1bar mindre i trykk med en mindre turbo! Med mer trykk ville vi også fått mer moment fordi momentet kommer med trykket.

 

Man ser også at effektkurven på Opelmotoren stiger og stiger. På Omegan kjører vi 9100rpm, men benken tillot ikke mer turtall pga. farten på drivhjula.

 

En annen ting, Hanestad fortalte på Gatebilmessa at en Cosworthblokk som skal brukes til 7-800hk tar 40 timer i klargjøring!!! Det er sette i foringer, borre gjennomgående studs, boring, honing og gud vet hva. Jeg vet ikke hva han tar i arbeid, men si 500kr/t så er du oppe i 20.000kr bare i arbeid!

Skal vi bygge en 800hk Opel LET finner vi en gammel blokk, vasker og klargjør underspyling og borrer med honing. Det tar oss kanskje 2,5t og koster 3.000kr så er det bare å begynne med montering! Hørte jeg noen si det så billig å trimmme Cosworth???

 

nilsen-hippe.jpg

Heltrukket blå: Turbotrykk Opel LET

Heltukket grønn: Hjulhester Opel LET

Prikket blå: Turbotrykk Cosworth

Prikket grønn: Hjulhester Leif Nilsen

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt med på denne diskusjonen på en stund, men her legger jeg ut effektkurven til Leif Nilsen sammenligna med Valdresomegan, henholdsvis 693 og 650hk på hjulene. Bremsa i samme benk så klart så her er det ingenting som lyver.

 

Hva sier denne effektkurven? Jo, Leif Nilsen sin er 40hk sprekere på hjula, men se på Manifold Air Pressure. Leif Nilsen lader 2,9bar!!! Valdresomegan lader 1,8bar med en MSR-62 (Martin Schanche Racing) som skulle klare ca 620-650 svinghjulshester i en Cosworthmotor på 2bar!. Hvorfor klarer den så mye mer på en Opel? Av den enkle grunn at Opelmotoren må være mye mer effektiv. Nå har ikke vi prøvd å gå opp til 2bar, men hvis denne turboen fortsatt er effektiv og gir mer på 2bar så vil vi tangere Leif Nilsen på nesten 1bar mindre i trykk med en mindre turbo! Med mer trykk ville vi også fått mer moment fordi momentet kommer med trykket.

 

Man ser også at effektkurven på Opelmotoren stiger og stiger. På Omegan kjører vi 9100rpm, men benken tillot ikke mer turtall pga. farten på drivhjula.

 

En annen ting, Hanestad fortalte på Gatebilmessa at en Cosworthblokk som skal brukes til 7-800hk tar 40 timer i klargjøring!!! Det er sette i foringer, borre gjennomgående studs, boring, honing og gud vet hva. Jeg vet ikke hva han tar i arbeid, men si 500kr/t så er du oppe i 20.000kr bare i arbeid!

Skal vi bygge en 800hk Opel LET finner vi en gammel blokk, vasker og klargjør underspyling og borrer med honing. Det tar oss kanskje 2,5t og koster 3.000kr så er det bare å begynne med montering! Hørte jeg noen si det så billig å trimmme Cosworth???

 

http://www.protrim.no/div/nilsen-hippe.jpg

Heltrukket blå: Turbotrykk Opel LET

Heltukket grønn: Hjulhester Opel LET

Prikket blå: Turbotrykk Cosworth

Prikket grønn: Hjulhester Leif Nilsen

 

Mange hester tror du ikke Leif mister på firehjulstrekken da ? Må tenke litt lenger enn det tall viser tror jeg :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hester tror du ikke Leif mister på firehjulstrekken da ?
Hvilke hester er det som får bilen til å gå framover da? De du har i motoren eller de som ender ut på hjula?

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt med på denne diskusjonen på en stund, men her legger jeg ut effektkurven til Leif Nilsen sammenligna med Valdresomegan, henholdsvis 693 og 650hk på hjulene. Bremsa i samme benk så klart så her er det ingenting som lyver.

 

Hva sier denne effektkurven? Jo, Leif Nilsen sin er 40hk sprekere på hjula, men se på Manifold Air Pressure. Leif Nilsen lader 2,9bar!!! Valdresomegan lader 1,8bar med en MSR-62 (Martin Schanche Racing) som skulle klare ca 620-650 svinghjulshester i en Cosworthmotor på 2bar!. Hvorfor klarer den så mye mer på en Opel? Av den enkle grunn at Opelmotoren må være mye mer effektiv. Nå har ikke vi prøvd å gå opp til 2bar, men hvis denne turboen fortsatt er effektiv og gir mer på 2bar så vil vi tangere Leif Nilsen på nesten 1bar mindre i trykk med en mindre turbo! Med mer trykk ville vi også fått mer moment fordi momentet kommer med trykket.

 

Man ser også at effektkurven på Opelmotoren stiger og stiger. På Omegan kjører vi 9100rpm, men benken tillot ikke mer turtall pga. farten på drivhjula.

 

En annen ting, Hanestad fortalte på Gatebilmessa at en Cosworthblokk som skal brukes til 7-800hk tar 40 timer i klargjøring!!! Det er sette i foringer, borre gjennomgående studs, boring, honing og gud vet hva. Jeg vet ikke hva han tar i arbeid, men si 500kr/t så er du oppe i 20.000kr bare i arbeid!

Skal vi bygge en 800hk Opel LET finner vi en gammel blokk, vasker og klargjør underspyling og borrer med honing. Det tar oss kanskje 2,5t og koster 3.000kr så er det bare å begynne med montering! Hørte jeg noen si det så billig å trimmme Cosworth???

 

 

 

Ett lite spørsmål. hvorfor sier du hele tiden Opel LET og ikke Cosworth LET??

Mens ford motoren kaller du bare for cosworth.

Bare lurte siden cosworth er jo at trimmings firma som har laget mye rart som toppene på LET og XE motorene som vel er grunden til at disse motorene er så effektive, dem har også bygget motorer for audi, og bygget om hele biler får ford.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hester er det som får bilen til å gå framover da? De du har i motoren eller de som ender ut på hjula?

 

En bil kan jo ikke gå.. Svarte jeg rett???

 

 

Vis man snakker om trimming av motor er det vel hk på svinghjulet som teller..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår