Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe... Nei.. hadde ikke regnet me d...

 

Hvis du sikter til hvordan bil jeg eier pr. idag, så betyr ikke dette at jeg har skylapper...

Har hatt flere biler opp igjennom åra... feks BMW, Mercedes, peugeot, citroen, fård...bla bla bla. Nok til ha egen mening om hva JEG liker av biler. Har også full forståelse for at jeg spruter bensin på bålet med mine uttalelser på ett fårdforum... moro og se skylappene til enkelte. Fremmedfrykt og uvitenhet.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sletten.pjusk.org/div/MVI_0560.avi

 

http://www.mantapitstop.com/filmer/sormomanta.mpg

 

De andre filmene jeg tenkte på lå ikke på nett lengre. :(

 

Motorene går det greit å klemme ut effekt av ja..

 

Den Rekorden fra Valdres er Vidar Haugene sin. En omega fra Valdres hadde i 2004 434hk på hjulene. Når den kommer på veien igjen (pga oppgradering, ikke havari ;) ) skal der nok være over 600hk. Denne bilen har kjørt under gatebil-treff tidligere, sidelengs ja..

 

calibra-saa-200.jpg

 

Motoren over står i calibra, målet var 500hk engang.. Bilen burde være mappet nå tror jeg, men har ikke pratet med noen og hørt hva resultatet ble..

 

Å "krangle" noe mer om hvilken motor som er best ender aldri bra. Greie motorer begge deler.

 

EDS og optimistiske tall.. Hehehe.. Joda. Kan være enig i det ja. Gleder meg til Tiger(som det høres ut som om mr.askøy vet hvem er) får sammen motoren sin. Jeg har en mistanke om at turboen hans (samme som på kadetten) ikke holder helt til det ønskede.

 

Om noen bergensere vil overbevise meg om at cosworth er råere enn noe annet er det bare å si fra. Overaskende mye cosworth her i byen. Ser snart en for dag..

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wanvik: går du inn i listen til bosch vil du se at bosch 803-dysene gir 390cc og det er disse som er til Porsche 944, men det er på 2.7bar bensintrykk. Når du øker bensintrykket opp til 3.5 bar (uten vakum) som Cosworthene kjører med (som oftest) gir disse dysene 444cc. Dette holder til rundt toppen 330hk.

hvor mye mener du dysene til C20let leverer og ved hvilket bensintrykk.

At du øker ladetrykket er ikke ensbetydende med at du får mer effekt, da det er en forutsettning å få UT den oppbrukte luften. Får du ikke den vekk vil du få høyt trykk i forbrenningskammeret med luft som er meget lite effektiv som igjen resulterer i "lite" effekt. Vet om en "grønndyse" Cosworth i bergen som kjørte 2.6bar ladetrykk, men gikk akkurat likt som en med 1.7bar og da tilogmed make turbo.

 

turbomega: Vet hvem Tigeren er ja. Dersom han kjører samme turbo som Stian så vil jeg nok tro han sliter litt, da denne turboen gikk tom for luft på godt under 300 ærlige hk. KKK-K16-turboen kan klare under ideelle forhold å gi 280hk ved 1.4 bar overtrykk. Dette er i henhold til kompressorkartet. Denne oppgraderte turboen har jeg ikke sett noe kompressorkart til så det vet jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbomega: ser forresten en cosworth hver dag jeg. he he

har du turbo på en motor så ligger det i kortene at dette kan bli bra så lenge ikke feile folk begynner å klø. Dette er nok både cosworth og opel plaget med. Volvo også for den saks skyld. :D Har dessverre aldri fått kjørt mot tigeren, men ser fram til det når jeg får trim på min. Han skal jo ta meg nesten uansett da jeg har 4x4 og mister mye hk der. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personlig mening og da snakker jeg av erfaring siden jeg har hatt calibra turbo i 4 år med eds steg 3,5 330 kit og jeg har per i dag en escort cosworth som begynner virkelig å få MYE gromdeler.

 

Så er cosworthen MYE gøyere og kjøre og god å sitte i får skikkelig racing feeling :)

Men rett skal være rett, savner ekstremt mye det bunndraget og momentet jeg hadde i calibraen.

Og eds steg 3,5 går faktisk ekstremt bra, med tanke på at man kjører med orginal turbo og skrur bare opp bensintrykket litt.

 

Men jeg sverger til cosworth nå i disse dager, så er ikke tvil om hvilken bil jeg foretrekker!

 

Calibraen ble litt kjedelig i forhold til en escort.

 

My two cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: hei. no må du huske at du har den turboen til cosworth som desidert er tregest. du har jo t-34/t-35 med a/r .48 hvis jeg ikke husker feil. dette er en turbo du må vente endel på, men så blir det til gjengjeld veldig gøy når den kommer. :) Jeg personlig liker nyere turboer med flowprep da disse spooler mye fortere opp og allikevel holder til mer hk. Ellers er det jo en nydelig escort du har fått deg.

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: hei. no må du huske at du har den turboen til cosworth som desidert er tregest. du har jo t-34/t-35 med a/r .48 hvis jeg ikke husker feil. dette er en turbo du må vente endel på, men så blir det til gjengjeld veldig gøy når den kommer. :) Jeg personlig liker nyere turboer med flowprep da disse spooler mye fortere opp og allikevel holder til mer hk. Ellers er det jo en nydelig escort du har fått deg.

 

Lykke til videre

 

har ikke t34 :)

 

Har T35 Hybrid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening:

Calibra ser ikke noe spess sportslig ut, jeg mener den er dritstygg... Ikke for og fornærme noen, jeg synst bilen rett og slett er dritstygg.

Har opplevd orginal cosworth og orginal calibra...

Calibra/vectra sine 2.0i 16v motorer drar gjevnt oppover registeret.

Kunne jeg velt mellom en trimma calibra og en orginal sierra cosworth hadde jeg uten tvil tatt cossien.... Tror jeg aldri har sittet i så bra skinn seter som cosworth har, følelsen av og sitte i en slik komfortabel bil i svinger og til vanlig kjøring gjør slik at jeg aldri vil gå ut av bilen...

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker da jeg var rundt mellom 11 og 13 år! drømmebilen da var en opel vectra!!! skjønner ikke helt hvorfor men...så fik jeg øye på en calibra og syntes fronten på den var helt überfet! var liksom like stor og se en hver gang!

men etterhvert som jeg fikk flere år på baken og fornuften kom mer og mer ble det nok cosworth som ble den stooore bilen! Jeg elsker disse enda den dag idag... skal stå flere av de på parkeringsplasssen min før jeg tar kvelden!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Turbomega: Den calibraen du snakker om bremsa 322hk på 1.1 bar :) (på framhjula)

Det var med Turbonetics E-46 turbo .. det som var problemet der var for dårlig flow via den integrerte WG'en.. pr idag sitter det en koselig E-50 turbo og 38mm ekstern Tial WG ;) ikke bremsa enda men Bjørnstad la lista på 420hk+ på hjula :)

 

@ VDZ: Slags Calibra var det du prøvde?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosworth lever jo godt på navnet sitt enda! Tøft navn!

Sikkert mange av den yngre garde som tror cosworth er det råeste man kan få osv... Andre fnyser av "skrytehestene"...

Cosworth er jo litt "gammeldags" nå, men hva mener dere godtfolk?[/QUOT

 

jeg har en 4x4 cossie,så jeg kan prøve å fortelle hva jeg synes er bra med den.For det første så kostet bilen ikke skjorta. 82000kr for 220hk og 4wd. Ganske billig for en latterlig morsom bil,synes jeg.

for det andre så er det faktisk bra holdbarhet på bilen.kjørt 35000km på to år nå,og aldri hatt problemer.Brukes disse bila med vett,samtidig som de blir ettersett så blir det ikkeno tull. For det tredje så er den styggenkel å trimme samtidig som det ikke er dyrt.kosta meg 800 kr(chip) pluss ti minutter med litt skruing,så hadde jeg plutselig ca 35-40hk ekstra!!! hvordan en vectra/calibra turbo er å trimme eller hvor mye det koster veit ikke jeg.men nekter å tro at det kan være så voldsomt mye billigere! For det fjerde så er det et stort utvalg av deler,med vettuge priser. Og hvis det først skulle bli no tull så er disse bila så gjennomskrudd at det garantert er noen som kan hjelpe.

Det som da er negativt er at mange "uvitende" kjøper seg en cossie fordi det er billigt og går bra,for så å kjøre som om de hadde stjælt både bil og bensin, for så å si:detta er den største drittbilen jeg har hatt,Bare no tull med dem!!!! Noe som ikke stemmer. Ellers så har de også veldig gode seter:bump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår