TIversen Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 940 turbo? Levert med flere effekter den vel, den ene er vel en såkalt lavtrykksturbo? Desverre, aldri vært borti noe med lavt trykk jeg.. :P Volvo har jeg heller ikke skrudd på. Kanskje det har noe med det å gjøre? Turboen fungere på samme måte, uansett om den sitter på en audi eller en volvo. Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Turboen fungere på samme måte, uansett om den sitter på en audi eller en volvo. Gjør den? Hvorfor har jeg ikke sett det som er avbildet før da? Men om du kan komme med noe konstruktivt, så kan vel du forklare hva som er spesielt med den der da, for for meg ihvertfall er den ikke kliss lik alle andre. Har desverre ikke skrudd noe Audi heller jeg, så jeg veit ikke om de har noe lignende.. Tror ikke det. Værsågod, forklar Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Gjør den? Hvorfor har jeg ikke sett det som er avbildet før da? Men om du kan komme med noe konstruktivt, så kan vel du forklare hva som er spesielt med den der da, for for meg ihvertfall er den ikke kliss lik alle andre. Har desverre ikke skrudd noe Audi heller jeg, så jeg veit ikke om de har noe lignende.. Tror ikke det. Værsågod, forklar Er jo mange forskjellige produsenter. Kliss likt vil det ikke bli. Turboer til større effekt har også stort sett eksterne wastegater, pga f.eks lettere og mer stabil ladetrykkskontroll ved høyere trykk. Det som er med denne er at den har en avlastningsventil (dumpventil om du vil) internt så man slepper og ettermontere dette. Dette er ikke nødvendig, men ofte gjort for og få mer kjørekomfort og lengere total levetid ved orginal stand på turboen. Kjørekomforten blir forbedret ved at den slipper ut luften stille og ikke lager en eventuell "prrr" lyd, som kan komme når luften går tilbake gjennom turboen og ut. Når de produserer og designer biler skal det stort sett støye minst mulig, dette for og ikke irritere brukere som kun bruker bilen til langturer/fram og tilbake til jobb eller lignende. Mange biler har heller ikke avlastningsventiler orginalt, dette fordi dem så på dette som en ekstra kostand og som gjorde bilen dyrere. Selv i eldre volvoer har man orginalt resirkulerbare avlastningsventiler som også vil lage "Ptsh" lyden, dersom man setter på et åpent luftfilter. Volvo valgte sikkert etterhvert denne turboen med intern avlastnigsventil pga konstnader på bil. Et eksempel kan være at det kostet 1000 kr mindre og montere en slik turbo enn og montere en ekstren avlastningventil. 1000 kr mindre i produkjson er sikkert 3000 kr ekstra ute i butikken. Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=VoLvO=-740=Tic=- Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 mitsu...er ikke det enn hyrbrid-turbo? vetke om jeg har skrevet det rett:P Siter Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst Volvo V70 AWD R 99mod vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Det som er med denne er at den har en avlastningsventil (dumpventil om du vil) internt så man slepper og ettermontere dette. Du veit med sikkerhet at denne åpningen i innsuget på turboen hører til utslippet til en avlastningsventil? Hva med alt det andre som er montert i forbindelse med denne ventilen på bildet, hvilke funksjoner har det? Vacuumklokka til den interne wastegaten skjønner jeg jo hva er da, men det på andre siden? Faktisk aldri vært borti maken turbo til det her. Hybrid heter det. Hybrid betyr at den er satt sammen av deler som har vesentlig størrelsesforskjell (husene på turboen), f.eks. en T4 kompressorhus med T3 eksoshus, eller en KKK K27 med K26 eksoshus. Er turboen som er avbildet et hybrid av..? Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Du veit med sikkerhet at denne åpningen i innsuget på turboen hører til utslippet til en avlastningsventil? Hva med alt det andre som er montert i forbindelse med denne ventilen på bildet, hvilke funksjoner har det? Vacuumklokka til den interne wastegaten skjønner jeg jo hva er da, men det på andre siden? Faktisk aldri vært borti maken turbo til det her. Hybrid heter det. Hybrid betyr at den er satt sammen av deler som har vesentlig størrelsesforskjell (husene på turboen), f.eks. en T4 kompressorhus med T3 eksoshus, eller en KKK K27 med K26 eksoshus. Er turboen som er avbildet et hybrid av..? Nei, det er nok ingen hybrid :) Turboen er egentlig en ganske standard liten høytrykks-turbo, men levert med forskjellige wastegate-klokker, for å gjøre den mer fleksibel, for den har en ganske rask og god spool-up til Lavtrykks-formål også. Den er også levert med forskjellige Kompressorblader. Japsene brukte denne turboen en del, uten at jeg husker hvilke bilder da... søk på ebay,så ser man hva slags motorer de fleste kommer fra. Her er hvertfalen "liten" liste over hvilke Volvoer som bruker turboen. http://www.dune-buggy.com/turbo/turbo.htm Eks; Subaru skal ha brukt disse Mitsubishi TD04H-13C turboene i sine Impreza 2,0 GT-motorer i 2000(210hk) ved å lade 0,9bar. (Har bare lest dette et sted) Mvh Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.