Gå til innhold

Lyd fra bakdekk og diverse

Ranger emnet

coll24

Anbefalte innlegg

Hei,

har en Scorpio 2,9 GL 88 modell. Har noen spørsmål til diverse problemer som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Fikk bilen for 2-3 måneder siden og har igrunnen ikke skrudd noe som helst på den.

1. Hovedproblemet er at jeg har fått en ulyd bak ved dekket eller akslingene. Virker som om dette bare er på førersiden. Første gangen jeg la merke til dette var da jeg kjørte framover, både når jeg svingte og kjørte rett. Vondt å forklare, men er jevn dunking som øker ved pådrag. Lyden kommer bare når bilen er i bevegelse. Men lyden har ikke vært så høy siden den gang jeg første gang hørte den. Problemet er at av og til forsvinner den helt i en uke før den kommer tilbake i 2-3 dager for så å forsvinne igjen. Har i ettertid kommet når jeg rygger også. Igår var det ikke ulyd overhodet, men den kommer tilbake damndamn

Noen som vet hva dette er , hater slike lyder og vil ha det vekk.

2.Bilen har i det siste vært "dau" når den startes opp og stopper når jeg skal svinge ut på en vei. Dette kan skje et par ganger. Sviver etter dette som ei klokke. Siste dagene har den vært vondt å få startet, tar ca. 5 sekund. Ikke så mye, men har tidligere startet med en gang.

Noen som vet hva som kan gjøre den så lat i starten, tror alt av tenningsdeler skal være ganske nytt.

3.Vindusvivskeren bak virker ikke, noen som vet hvor ledning til denne går i bilen, har visst rotet bort Haynes boka, så greit om noen har greie på dette.

Og, ja jeg har prøvd alle måter å få den igang på,den er helt død.

4.Servoen er litt spesiell, av og til er den helt topp, men noen ganger kommer det en slags motstand når jeg svinger. Dette i all hovedsak når jeg svinger til venstre. Må ta i ekstra får den går greit videre.

5.Angående automatkassa - når jeg har kjørt bilen en stund, tar det lang tid før reversen slå inn. Har opplevd at det kan ta 15 sekund, noe som er utrolig irriterende. Har sjekket olja så har jeg sjekket denne best jeg kan, men fikk olje på hele peilepinnen, så går ut ifra at det ikke er for lite.

Håper noen tar seg tid til å hjelpe en stakkar. Vil gjerne ha alt i orden, ellers er denne bilen utrolig å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: stram den store mutteren på enden av akslingen, midt i hjulet. Den løsna på forrige scorpioen min og det dunka som F. etterhvert.

2: samme problemet jeg også, men jeg har defekt tempføler, så innsprutet kødder til når bilen er kald

3: Virker den når du skrur på vindusviskerne foran og setter i bilen revers? Vet ikke hvor ledningene går, men det er vel en sikring og et rele som hører til viskeren på bakruta. Kan være hendelen på rattet som er problemet også (dårlig kontakt)

4: Virker det som om du må trekke rattet over et ekstra "hakk" når du svinger? Slik har det vært på de fleste bilene jeg har prøvd med servostyring. Aner rett og slett ikke hva det er. Servostyringa har en "variabel utveksling", så den er veldig lett når man ikke svinger mye, men gjør likevel at man ikke trenger å snu på rattet i evigheter for å gå fra full sving venstre til full sving høyre. Merkes godt hvis man er ute og sladder, kan være litt tungt å hive rundt rattet veldig fort og mye.

5: kjør en tur så kassa blir driftsvarm, stopp på en flat plass og dra spaken gjennom P-R-N-D-3-2-1 og tilbake igjen minst tre ganger. Vent så ett minutt og peil olje. Alt mens motoren går. Treg revers er tegn på at kassa begynner å bli dårlig. Det er ikke mulig å stramme bremsebåndet som går rundt reversdrevet. Eneste mulighet er å bytte hydraulikkstempelet i kassa som strammer båndet (les: overhale kassa). Har også merket at det kan ta lang tid før revers hopper inn hvis det er for lite olje i kassa. Blir det enda mindre olje skjer det samme med resten av girene.

Enig i at det er en fin bil å kjøre ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Skal sjekke dette etterhvert, har ikke fått tilbake dunkinga ennå.

2.Vet ikke om det har noen sammenheng, med dette problemet og at den nå bruker ekstremt mye bensin, ligger nesten på dobbelt forbruk. Jeg brukte den når jeg kjørte avisruta inatt og det var da jeg la merke til det i forhold til hva som er vanlig. Ikke noe gunstig til dette i utgangspkt, men nå brukte den rett under halv tank i motsetning til under kvart tank til vanlig.

Kunne ikke se noe bensin som drypper under bilen så det utelukke vel lekkasje. Noen som vet hva som kan vare galt. Pengene renner fort når man bruker den til slikt arbeid så blir nok en annen bil inatt.

Er på jakt etter en ny bil, billig i drift med langt bedre fremkommelighet enn Scorpioe`n som jeg kan bruke på jobb. Men liker ikke stresse med bilkjøp.

Har ikke merket noe på bilen når den sviver, er som vanlig, men er tungstarten og er dau i starten som tidligere nevnt.

3. Har prøvd det tidligere ja men ingenting skjedde.

4. Ikke noe å gjøre med det da, er som et hakk man må over. Ikke at det gjør allverdens.

5 Har utført testen på samme måte jeg. Fulgte instruksjonsboka som gjelder for bilen. Jeg fikk olje på hele peilepinnen.

Takker for utfyllende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider