Gå til innhold

overhaling av 2,2i motor

Ranger emnet


FossRacing

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal til å overhale en gammel slitt 2,2 som jeg har stående. Trenger noen tips om hva som er obligatorisk/lurt å skifte av deler/lager osv ved overhaling.

Eventuellt om det er viktig å skifte til forsterkede rådelager og hvor man får kjøpt de....

 

lurer også på hvordan jeg kan få mest mulig effekt ut av 2,2en.

 

mvh Per

78 Ascona b 4d prosjekt

78 Ascona b 4d (delebil)

78 Ascona b 2d

80 Ascona b 2d

 

B-POWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok nevnt, men kan jo legge til at om blokka er slitt, så kan det lønne seg å hone den opp igjen, slik at de nye stempelringene slites til.

Men det er kun snakk om hvis sylinderne er glatte som ei barnerompe altså.. Om du ser og kjenner de orginale honestripene, så ville jeg ikke tatt meg bryet.

 

Samma du er i gang, så bestill nytt oljepumpelokk fra Opel. Da skal du ha diesel lokket, som er i støpejern, og ikke alu. Dette lokket har bedre levetid, og bedre tetting slik at om motoren din går mange flere km før oljetrykket synker.. Samt at fjøra er litt hardere, og man får høyere oljetrykk på tomgang. Det koster ikke mye. 300kr eller no..

 

Det kan lønne seg å sveise skvalpe plate i bunnpanna om man sladder mye...

 

Det å bytte alt av pakninger er også fint. Kjekt å ha nyoverhalet motor som ikke svetter.

 

Bytte ventil tettningene i toppen. plane toppen 0,5-1mm. Så går det jo ann å bytte kam, en Y12/P13 kam er fin på en orginal 2,2 motor. Det er ikke nødvendig å porte 2,2 toppen med mindre man vil ha dobble gassere ol. Og selv da, aldri port utblås. Det gir ingen effekt, og det stjeler av momentet.

Med den kammen så burde vel den gamle 115hester'n fått noen gamp til å leke med. Og en bekjent av meg sier at den trekker helt nydelig. Godt bunndrag, og jevnt oppover til 6000rpm. tipper på en 120-125hk. Vil man ha mere så må man kvitte seg med det gamle 2,2 spruten. (avkappet 3,0l innsugshus gjør godt)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hvor kan en få fjøpt forsterkede rådelager?(hvis det er noe som heter det da)..Det er vel en svakhet på disse motorene.

 

Har lyst til å bygge turbomotor,har fått tak på smidde stempler. Men jeg lurte på hvilke motor som egner seg best til turbo.... har 3 å velge mellom 1,9s 2.0s og 2,2E.

Noen som har noe mening om dette?

78 Ascona b 4d prosjekt

78 Ascona b 4d (delebil)

78 Ascona b 2d

80 Ascona b 2d

 

B-POWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hvor kan en få fjøpt forsterkede rådelager?(hvis det er noe som heter det da)..Det er vel en svakhet på disse motorene.

 

Har lyst til å bygge turbomotor,har fått tak på smidde stempler. Men jeg lurte på hvilke motor som egner seg best til turbo.... har 3 å velge mellom 1,9s 2.0s og 2,2E.

Noen som har noe mening om dette?

 

Det går nok ann å kjøpe en spesiell type lagere som tåler mer, såkalt blybronse.

Er usikker på prisen, men tipper at protime kan bestille det inn for deg.

Går også ann å prate med rallygrositene. Da de sikkert har vært borti å importere dette.

 

Men du begynner litt i feil ende.. hehe.

Fiks det som er problemet først.. hehe.

Oljepumpa, skvalpe plate. Da er man langt på vei.

rissemotorsport leverer ei helt ny oljepumpe, med lengre drev og et mellomstykke slik at man får plass til de lengre drevene. Øker oljepumpas kapasitet med 30%.

 

Med nye blybronse rådelagere, forbedra oljepumpe, skvalpeplate, så har du en bunn som vil leve lenge. Skal du først koste på motoren såpass, så er det like greit å få litt effekt ut av den også.

Kjøp deg en god kam, mekaniske ventilløftere, stivere ventilfjører.

god bensin tilførsel, så begynner det å kjennes bedre.

 

ang turbo. Det jeg ville gjort, var å flytte 2,0E toppen over på 2,2. Da får du skikkelig komp. (2,0E toppen har orginalt mere komp enn 2,0s toppen og på en 2,2 får man mye komp)

Så ville jeg tatt 2,2 toppen og satt den på 2,0l. Da får du en grei kompresjon for turbo.

Da har du to brae motorer, til hvert sitt bruk. Og så er det deilig med en ekstra motor hvis den ene gir seg.

 

Ta å sjekk når den 1,9s ble støpt. Er den skikkelig gammel, så ville jeg satt 2,2 toppen på den, og en hybrid turbo med lite eksoshus og stort innsugshus.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hone ville jeg gjort unasett om jeg skulle ha byttet stempelringer!

 

hadde også målte og kontrollert at stemplene fortsatt er runde,

eventuelt kosta på meg stempler i overdim og en fresh borring.

 

nye skinner og registerkjede skader heller ikke,

selv om det er sjelden det gamle kjedet ryker på disse motorne.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår