Gå til innhold

Montering av vannkjøling til turbo

Ranger emnet

MrTore

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mangler vannkjølingen til turboen på min b230 FK motor. Skulle gjerne hatt en grundig forklaring på hva jeg trenger, og hvordan dette skal kobles, helst med bilder :) Noen som kan hente bilder fra Vadis kanskje ?

Hvis noen kan gi noen tips hvor jeg kan skaffe kjølinga billig er også det fint !

Har ikke lengre lyst å kjøre uten vannkjøling :)

Takker for hjelpen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med RacingPower for ei stund siden, da mente Bøhn på at vannkjølinga til turbo bare var crap. "tett igjen" sa han, mente på at kjøevannet ble mye varmere med vannkjøling til turbo... Noen som har andre teorier enn han? På FTn til 240V8Power kjørte vi bare 2 t-stykker på kjøleslangene rett til turbanen..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel si meg enig med volvo-r-sport da Tore Østhus (autotrim) sa til meg at vannkjøling er bare tull på orginale/ mildt trimma motorer..! Det eneste man gjør er å varme opp kjøleveska mer en nødvendig...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel si meg enig med volvo-r-sport da Tore Østhus (autotrim) sa til meg at vannkjøling er bare tull på orginale/ mildt trimma motorer..! Det eneste man gjør er å varme opp kjøleveska mer en nødvendig...

om den varmer mer opp enn nødvendig, vil det ikke si det er MYE varme som ledes vekk fra turbo?

ergo. det har funksjon?

min tanke iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er spørsmålet hans hvordan han skal koble det, ikke hva Østhus påstår, såvidt jeg vet så er han ikke SÅ fagutdannet på området.

Du får original vannkjølingssats fra Volvo, men vet ikke om denne passer på turboen fra en FK, men TB03 turboene som ble brukt i 240 (med vannkjølt eksoshus). Uansett så går det an å klaske sammen noe enkelt og funksjonabelt, jeg skal scanne inn katalogen med anvisning for hvordan en monterte vannkjølingssatsen jeg, så får du se om du får noen idèer utav det.

Og selvfølgelig hjelper vannkjøling på turboen uansett effekt, levetiden blir større når varmen transporteres bort fortere. (Kjølevannet blir kjølt ned igjen.) Standardbiler med turbo idag leveres jo med vannkjølte turboer, og det er ikke bare fordi det er noe nytt og fancy. Plain oljekjøling er old.

Edit:

her kommer bildene:

vann01.jpg

vann02.jpg

vann03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider