saes Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Sub'ens hovedhensikt er ikke å spille kickbass...!Det burde si seg selv. Fyll heller bilen med 6,5-10 tommere. Mvh Stian Jeg har aldri nevnt at den skal spille kickbass, det har jeg 6.5" foran til å gjøre. Slå-bass vil si at den trykker, som om noen slår deg i ryggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2nais 2slow Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 yo Siter Yo! 240 crew, O-Town Holmlia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 JEG mener at mitt RF Punch HX2 element spilte både høyere og penere enn mine to Zachry BX12 elementer. (Pris for RF elementet ca 3000,-, og 2000,- for de to Zachry elementene). Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Har selv hadd litt forskjellige elementer..Du som hadde han kameraten din som hadde 2x12" L A, og skifta til en 10"? Hvilket merker var den 10"? Nå er ikke L A det "beste" merket heller! Har hørt mye L A, og lik skuffet hver gang! Det var en Infinity Kappa Perfect 10.1 Og det var akkurat det jeg ville frem til, at de fleste billige elementer er crap uansett merke, om man skal sammenligne med ett som koster dobbelt så mye. Som flere har sagt, denne tråden vil bli laaaaang Og når vi målte dB så fikk vi 125dB med 2x12" i svær kasse. og 131dB med 1 stk 10" i liten kasse.. Jeg målte også rundt 131dB med denne 10" subben i min tidligere sierra kombi. Her var det da også trøkk, god og dyp bass, som passet min musikk ypperlig, f.eks busta rhymes osv. Han kameraten av meg hører mye på rock, og den funker ypperlig der også.. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audio-art Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Ang spoler. WB har en stk 2 ohm spole MA audio hadde en stk 4 ohms spole pr element, disse var paralellkoblet, slik at forsterkeren så 2 ohm. Kassen til WB var perfekt bygget litt elementet.. Jeg skal ha høy, "slå-bass" om noen skjønner... Noen påpeker om jeg har grunnlag nok for å uttale meg ser jeg, jeg har også testa 2 jbl 15", 2 stk rockford fosgate 12" på samme forsterkeren, med samme forsterker, og kassene var så å si helt identiske... Og det slår ikke feil.. 2 spiller bedre enn 1. Det må nevnes at fosgatene var av billigste serie, men spilte alikevel bedre en WB`n som egentlig koster 4000... så om noen har noe kurrant å bytte mot WB, så sier jeg ikke nei takk :) Det fins nesten like mange formeninger om hva som er bra lyd, som det fins folk som liker lyd. Nok en gang blir dette en diskusjon, som egentlig ikke har noen ting for seg i det hele tatt. Og det er MIN mening ;) Siter Signaturregler: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saes Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Jeg har ikke lyst å diskutere diverse resultater, jeg bare ser at mange gjør seg "blind" på hva forhandlerne her sier, og handler etter det.. og det har jeg jo brent meg på en gang nå, som dere sikkert skjønner. Derfor var oppfordringen å ikke stole på at det blir noe bedre, selv om "x" og "y" sier at det blir bedre med ett element til 4000, enn to til 2000 kr stk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audio-art Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Jeg har ikke lyst å diskutere diverse resultater, jeg bare ser at mange gjør seg "blind" på hva forhandlerne her sier, og handler etter det.. og det har jeg jo brent meg på en gang nå, som dere sikkert skjønner. Derfor var oppfordringen å ikke stole på at det blir noe bedre, selv om "x" og "y" sier at det blir bedre med ett element til 4000, enn to til 2000 kr stk. Prøv å forstå.. Hva som er "bedre" beror på hva du selv ønsker.. flushit Kanskje det er derfor at det beste er at kundene oppsøker en butikk, og oppretter en personlig relasjon med selgeren. Siter Signaturregler: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T0mmen Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Strokern hadde 2x2 ohm, som da ble 1 ohm i parallellkobbling, og JL'ene er jo på 2x6 ohm hver, så der ble det tilsammen 1.5 ohm. Impedansen er ikke store forkskjellen. Strokern fikk 1000wrms, for ZPA 0.5 er 1000wrms uavhengig av impedansen:) Og de JL'ene fikk vell ca. 1200wrms tilsammen, alltså 600wrms hver. Men så er det ikke kun effekten som avgjør hvor bra et element spiller. Den ZPA 0.5 er MYE mer strømsterk enn en OPTI 1400D. Den kassa til JL'ene var det du (sfh) som fant ut til meg:D Den var på 84L i en lukket kasse, og Strokern er på 132L i porta kasse. Om kassa er porta eller lukka spiller jo også en stor rolle..Men er enig i at Strokern til 7000,- ikke spiller penere enn JL til 5000,-;) Var utrolig fornøyd med de subbene..Angrer litt på at jeg solgte de med bilen..Disse anleggene sto i min Golf II.. Siter Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Å legge igjen ett depositum og deretter prøvelytte høyttalere er vel kanskje den eneste "korrekte" måten å handle anlegg på. En sub til 100,- på Biltema kan låte bedre enn en sub til 150000,- hos MTX. Hvor bra ett hvilket som helst element av anlegget er er relativt til kun èn ting: den referansen som brukeren har for "bra". Hvor bra ett anlegg totalt sett låter avhenger av det svakeste leddet i kjeden, uavhengig av hvor bra alt måtte være individuellt, men igjen: lyd er noe alle kan si at "sånn vil jeg ha det", men det er ett fåtall som er enige. I konkurranseform er det litt lettere, rett og slett fordi det skal låte TEKNISK bra ihht til "læreboken", det trenger dermed ikke høres bra ut for eieren av anlegget, det trenger ikke akkurat utstråle mye musikkglede - og musikkgleden er den faktoren man ikke kan stole på forhandlere hva angår. Ett bra anlegg er ett anlegg hvor innehaveren slår det på og bruker det, uten å tenke at "jeg skulle ønske". Ett anlegg hvor eieren og brukeren med ett smil rundt munnen kan si at "dette synes JEG er bra". Samme gjelder disse sub'ene. To sub'er er ikke nødvendigvis bedre enn en, spesielt ikke hvis man ikke liker den ene man har valgt. Da er to av samme type bare dobbelt så dårlig. Argumentet jeg i denne tråden ser som er feil er: Hvis du likte MA-elementene som ett par, tror du ikke du ville likt dem akkurat like godt hvis du hadde bare èn av dem? En god MA ville i dine ører garantert låte bedre enn selv to WB, rett og slett fordi du liker lyden av MA'ene bedre enn WB'en. To WB trykker kanskje bedre (?), men det vil ikke si at du får noe bedre lyd hvis du hiver inn en til. Det låter kanskje bare dobbelt så dårlig da. Andre igjen, som har ett annet syn, vil kanskje si at "jeg synes det ble mye bedre lyd i bilen din nå med Wild Beast enn de "jalla-balla"-MA'ene du hadde før". Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Zettie: WORD! Kunne ikke vært mer enig.. cheers Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Kassen til WB var perfekt bygget litt elementet.. Perfekt? I forhold til hva? Hva eller hvem definerer perfekt? Jeg skal ha høy, "slå-bass" om noen skjønner... Dersom du tenker på det jeg ofte refererer til som "PA-bass", altså den typen bass som prøver å deformere ribbeina dine, snakker vi om bass som uansett er over 40 hz, og mest sannsynlig mellom 60 og 160 hz. Med andre ord; slett ikke subbass. Noen påpeker om jeg har grunnlag nok for å uttale meg ser jeg, jeg har også testa 2 jbl 15", 2 stk rockford fosgate 12" på samme forsterkeren, med samme forsterker, og kassene var så å si helt identiske... Og det slår ikke feil.. 2 spiller bedre enn 1. Hva mener du med at kassene var identiske? Jeg håper ikke du har fått inntrykk av at jeg prøver å motarbeide eller sverte deg på noen måte. Det har aldri vært min intensjon. Det jeg derimot prøver å få frem, er at man blir nødt til å ta svært mange faktorer med i beregningen for å kunne komme med vektige konklusjoner. Dersom du på noen måte føler deg støtt beklager jeg dette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Dersom du tenker på det jeg ofte refererer til som "PA-bass", altså den typen bass som prøver å deformere ribbeina dine, snakker vi om bass som uansett er over 40 hz, og mest sannsynlig mellom 60 og 160 hz. Med andre ord; slett ikke subbass. Nettopp dette jeg ville frem til... Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saes Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Perfekt? I forhold til hva? Hva eller hvem definerer perfekt? Perfekt i forhold til svaret jeg fikk fra cadence usa Dersom du tenker på det jeg ofte refererer til som "PA-bass", altså den typen bass som prøver å deformere ribbeina dine, snakker vi om bass som uansett er over 40 hz, og mest sannsynlig mellom 60 og 160 hz. Med andre ord; slett ikke subbass. Her tror jeg du misforstår litt, jeg snakker ikke om frekvenser i hele tatt, subben blir delt på 65 ca, og det har jeg bestandig gjort, det er snakk om "punch", altså minst mulig romlig, og mest mulig "klar" lyd Hva mener du med at kassene var identiske? Begge var refleks kasser, og bygd etter volumet de skulle ha Jeg håper ikke du har fått inntrykk av at jeg prøver å motarbeide eller sverte deg på noen måte. Det har aldri vært min intensjon. Det jeg derimot prøver å få frem, er at man blir nødt til å ta svært mange faktorer med i beregningen for å kunne komme med vektige konklusjoner. Dersom du på noen måte føler deg støtt beklager jeg dette :) Nei, det har jeg ikke, klart det er mange faktorer som spiller inn.. Jeg har spilt med elementet i noen dager nå, og det virker som det blir bedre og bedre... :) Klar hørbar forskjell nå, men enda har ikke det lille "ekstra" kommet, men skal kjøpe en billig linjedriver nå, så får vi se om det lille ekstra kommer da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 jeg blander meg inn her jeg også :) hehe.. altså, det trådstarter tydelig har missforstått (om jeg tro) er jo å utelukke forsterkeren. kjøp ikke "bedre" elementer en det du har kraft til å drive dem/den med !! har du et element som krever 200 watt RMS så slipper du unna med en svært billig løsning og kan godt kjøpe deg en til!! Men kjøper du en som krever 700 RMS optimalt, så blir det for mye dyrere å finne forsterker til.. ergo, snakker du om middels eller gode elementer, ta med forsterkeren i bergeningen!!! Noen tror (har hørt det selv) at om de oppgraderer til kraftigere bassere, så blir lyden bedre... spør man om hva de skal drive monsteret med, så sier de at joda, jeg har den gamle forsterkeren, den duger sikkert .. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saes Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 jeg blander meg inn her jeg også :) hehe.. altså, det trådstarter tydelig har missforstått (om jeg tro) er jo å utelukke forsterkeren. kjøp ikke "bedre" elementer en det du har kraft til å drive dem/den med !! har du et element som krever 200 watt RMS så slipper du unna med en svært billig løsning og kan godt kjøpe deg en til!! Men kjøper du en som krever 700 RMS optimalt, så blir det for mye dyrere å finne forsterker til.. ergo, snakker du om middels eller gode elementer, ta med forsterkeren i bergeningen!!! Noen tror (har hørt det selv) at om de oppgraderer til kraftigere bassere, så blir lyden bedre... spør man om hva de skal drive monsteret med, så sier de at joda, jeg har den gamle forsterkeren, den duger sikkert .. hehe Ikke helt korrekt, audison forsterkeren er jo ikke noe råskinn, men ikke tro at det er den eneste jeg har testa i oppsettet. Har prøvd en slik Helix1.1000 og en Rockford BD2000 ( tror den heter det, har ikke alt for god peiling på rockford ) og den spilte jo klart bedre med rockforden, men ikke så mye at det var verd å kjøpe ny forsterker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg