Gå til innhold

Golfen går dårlig!

Ranger emnet

lunas

Anbefalte innlegg

Golfen går ikke no bra..Jeg lurer på om noen har no tips. Det som jeg registrer er:

1. Den poffer ganske mye i eksosen

2. Høres ut som om det klakker fra bensinpuma, skal det det?

3. Når jeg ser på bensinfilteret er det akkurat som om det ikke kommer en jevn strøm av bensin, men sånn i rykk og napp, kan det være no gæærnt her?

Takker for alle svar

Lunas

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! når det poffer i bensinen har jeg hørt at toppakning kan være gåen. Den poffer litt i min også, men det er ikke noe farlig. Litt rart at ikke strømmen av bensin i filteret er gjevnt, men det gjør kanskje heller ikke noe så lenge det er bensin filiteret. Når det i tillegg klakker i pumpa kan det jo være noe galt der. andre ting som kan gjøre at bilen går dårlig er blandingsforhold/forgasser ( sotede plugger-fet blanding-skru inn blandeskrue, kjør 10 min, se om de har blitt brunere/oransje. hvite plugger-mager blanding-skru ut blandeskruen til pluggene er beige/oransje). Sjekk også at tenningen er stilt riktig og at alle tenningsdeler er ok ( det er ikke så dyrt å kjøpe et tenningssett med rotor,fordelerlokk,stift plugger osv.)

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm.. Takker for svar Henning..

Noe av problemet mitt ligg i at å kjøre 10 min blir vanskelig.. Jeg kan starte opp bilen så lett som bare det. Kjører så avgårde å bilen blir varm. Da finner den plutselig ut at den skal stoppe. Sist jeg var ute å kjørte stoppet den vel etter max en mil, å startet ikke før etter mange timer igjen..

Du sier at poffing i eksosen kan være gåen toppakning.. Hmm mulig.. Andre syndromer som kan bekrefte dette?

Skal sies at den gir fra seg endel hvit eksos.. Ikke helt sikker på hva det kan være.. tips?

Ellers så virker det som om choken funker sånn tårlig.. Jeg starter opp og den går på rundt 3000 rpm og ved et lett trykk på gassen går den ned til ca 1000.. Men jeg prøvde med en flaske med bensin uten filter.. Da så jeg at den sugde i seg veldig mass bensin 0,5 liter på bare et bar min på 1000 rpm..

Flere tips mottas med takk!

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at poffing i eksosen kan være gåen toppakning.. Hmm mulig.. Andre syndromer som kan bekrefte dette?

Det jeg forbinder med "poffing" i eksosen er feiljustert tenning! I "gamle dager" brukte man jo å stille tenningen etter/ved å høre på eksosen.

Skal sies at den gir fra seg endel hvit eksos.. Ikke helt sikker på hva det kan være.. tips?

...men unormalt mye hvit eksos kan jo tyde på defekt toppakning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poffing har ikke så mye med tenning å gjøre egentlig, hadde stilt tenning og forgasser rikig på golfen min, den gikk perfekt, dro perfekt, men poffet litt i eksosen. Såklart er fordeleren stilt langt utpå jordet kan det jo gi poffing da. også mye hvit eksos da den var varm. Som sagt, mye hvit eksos er mye vann som forbrennes, så det er nok gåen toppakning. Sjekk også om eksosen spytter mye vann, da er det helt klart noe med kjølevannet som lekker.

MVH Henning

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at toppakningen kan være gåen kan jo henne. Har ikke lagt merke til at det har forsvunnet no vann da, men har vel heller kjørt lite.. Skal ta å kjenne på eksosen om den spytter vann.

Men dette med toppakningn er det noe som kan gjøre at den stopper helt?

Hvordan er det foresten å skifte pakningen på denne motoren?

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , det at den stopper kan jo ha noe med at når den blir varm så endrer metallet tettheten ( metall utvider seg i varme da..) så du rett og slett mister kompresjon, kan jo ha noe med dette å gjøre, i tillegg til mange andre ting. Jeg hadde jo problem med golfen min da jeg hadde stilt blandeskruen feil en gang, da stoppet den bare jeg kom ned til drammen ( fra bærum, litt sør for oslo), men da var det jo tomgang da, bilen gikk ellers. Jeg er jo ingen ekspert her, er jo biloppretter, men jeg har jo litt erfaring fra egne problemer som har oppstått og får håpe det hjelper deg videre....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider