Gå til innhold

Ombygging; Bilstereobass(element) i hjemmehøyttaler

Ranger emnet

Vipe

Anbefalte innlegg

Hei,

Mulig ikke dette er direkte det rette forumet for å spørre om slikt, men fyrer løs likevel:

Jeg går med planer om å bygge om mine hjemmehøyttalere. De er av type Infinity SM155.

Historie:

Jeg har vært uheldig å ødelegge de originale basselementene som står i, og har da pakket i ett stk. Cerwin-Vega Vega:154 i hver høyttaler.

Dette låt i og for seg greit. I senere tid hadde jeg montert det ene elementet i bilen min, og solgt det andre.

Pr. dags dato står det to stk (jalla!) ljudia-element i, noe som ikke lager fin eller mye bass.

Jeg har i senere tid vokst fra "mest-bass-i-gata" syndromet, og tenker derfor på å bygge nye kasser, med andre basselementer.

Skal da bruke de originale diskantene og mellomtonene, samt delefilter (om det lar seg gjøre)

Kassene er svært store originalt, og skal derfor bygge noe mindre plasskrevende.

Jeg har i den forbindelse tenkt på 1stk 10" i hver (evt. 12" OM de er mye "bedre")

Hva slags element bør jeg gå for? Ønsker fin og definért bass, ikke bare bulder.

Mener de org. 15"-elementene i disse høyttalerne er på 4ohm.

Edit: Fant spec på org. høyttalere.

PRODUCT SPECIFICATIONS

Frequency Response: 29Hz - 27kHz

Crossover Frequency(ies): 500Hz, 5.5kHz

Sensitivity: 102dB (1 watt/1 meter)

Power Rating: 10 - 300 watts

Nominal Impedance: Compatible w/8 ohms

Woofer: 15" (381mm) polypropylene coated

Midrange Driver: TWO - 4.5" (114mm) polypropylene coated

Tweeter: 1" (25mm) high-output polycell

Bilde av gamle oppsett :) Blei NOK lyd med NAD218THX tilkobla :D

infinitycerwin.jpg

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mulig ikke dette er direkte det rette forumet for å spørre om slikt, men fyrer løs likevel:

Jeg går med planer om å bygge om mine hjemmehøyttalere. De er av type Infinity SM155.

Historie:

Jeg har vært uheldig å ødelegge de originale basselementene som står i, og har da pakket i ett stk. Cerwin-Vega Vega:154 i hver høyttaler.

Dette låt i og for seg greit. I senere tid hadde jeg montert det ene elementet i bilen min, og solgt det andre.

Pr. dags dato står det to stk (jalla!) ljudia-element i, noe som ikke lager fin eller mye bass.

Jeg har i senere tid vokst fra "mest-bass-i-gata" syndromet, og tenker derfor på å bygge nye kasser, med andre basselementer.

Skal da bruke de originale diskantene og mellomtonene, samt delefilter (om det lar seg gjøre)

Kassene er svært store originalt, og skal derfor bygge noe mindre plasskrevende.

Jeg har i den forbindelse tenkt på 1stk 10" i hver (evt. 12" OM de er mye "bedre")

Dette blir et prosjekt jeg ikke vil anbefale deg å gi deg ut på.

Bassen i SM'ene er ikke storveis, men mellomtonen og diskanten er om mulig enda verre.

Disse elementene har en horribel frekvensgang som en følge av et forsøk på å få opp følsomheten.

Mitt råd: selg de høyttalerene til en konfirmant og bruk pengene på et byggesett fra Eltek eller Ljudia.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen i SM'ene er ikke storveis, men mellomtonen og diskanten er om mulig enda verre.

Disse elementene har en horribel frekvensgang som en følge av et forsøk på å få opp følsomheten.

Mitt råd: selg de høyttalerene til en konfirmant og bruk pengene på et byggesett fra Eltek eller Ljudia.

Mvh

Dag Johansen

Veldig OT her nå (eller litt alt ettersom): Hvordan er hjemmemekk høyttalerene fra ljudia? tenker på et sett til 1895,- med MGR elementer til party bruk. Vil dette spille fint i tillegg til å 'trøkke'?

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Dag Johansen

Har du noen direkte tips om hva jeg skal kjøpe?

Er det mulig å få "bilelement" (diskant, mellomtone og bass) til å låte bra i et hjemmehøyttaler-oppsett? :)

Veldig OT her nå (eller litt alt ettersom): Hvordan er hjemmemekk høyttalerene fra ljudia? tenker på et sett til 1895,- med MGR elementer til party bruk. Vil dette spille fint i tillegg til å 'trøkke'?

Mvh Tony

Jeg har selv hørt det største settet fra MGR og ble IKKE imponert. Spilte ikke pent, og bassen låt slapp og udefinért.

Når sant skal sies er det faktisk et slik MGR-element jeg har i mine hjemmehøyttalere nå :puke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind: Vi kan jo alltids finne på noe gøy i form av Scan-Speak som vi kan dytte inn i de høyttaler-kabinettene dine.. Kabinettene i seg selv er jo ikke så verst å se på, så :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scan-Speak? Er ikke det ganske dyyrt da? ;)

Hva med Morel diskant med "hornladning" (MDT-37?), Audax mellomtone og Sammi 15" bass? Ikke så altfor dyrt, og bør kunne spille både tøft og pent...

EDIT: jeg tror uansett ikke jeg ville puttet særlig dyre elementer i SM155-kassene. Husker jeg riktig er de i tynn spon, og kassa bidro vel ca 3 db på den oppgitte følsomheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind: Vi kan jo alltids finne på noe gøy i form av Scan-Speak som vi kan dytte inn i de høyttaler-kabinettene dine.. Kabinettene i seg selv er jo ikke så verst å se på, så :)

Scan-Speak er unødvendig dyrt...

Seas, Vifa og Peerless (hovedsaklig bass) har meget gode komponenter som ikke koster altfor mye.

Vipe: Hvorfor kjøpe dyre bilelementer som ikke er beregnet for inne-bruk når man har masse å velge mellom ellers?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scan-Speak er unødvendig dyrt...

Seas, Vifa og Peerless (hovedsaklig bass) har meget gode komponenter som ikke koster altfor mye.

Vipe: Hvorfor kjøpe dyre bilelementer som ikke er beregnet for inne-bruk når man har masse å velge mellom ellers?

Mvh

Stian

Er ikke slik at jeg absolutt MÅ ha bilelementer, men bare lekte meg litt med tanken.

Iom. at dette er et bilstereoforum, tenkte jeg at jeg skulle benytte sjansen til å spørre om akkurat det :)

Har du kanskje noen forslag på elementer til en overkommelig pris? Har ikke satt noe pris-tak enda, må vite hvor mye et OK oppsett koster først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scan-Speak trenger ikke være dyrt, spesielt ikke siden jeg har masse godsaker liggende i utgangspunktet :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammi 15" høres ut som et godt forslag til disse Infinityene... Infinity-kassa var vel ikke akkurat beregnet på HiFi-gjengivelse, men lydtrykk først og fremst. Med en følsomhet på 102 dB må jo ditt nye basselementet henge med også... ;)

Men skal du uansett bygge nye kasser, er jo ikke størrelsen på bassen avgjørende... men se litt på følsomheten. Skal du bruke diskant og mellomtoner, må du som sagt ha en ganske følsom bass for å slippe å dempe mellomtonen og diskanten. Og særlig mellomtonen vil man helst slippe å dempe!

Og nominell impedans var 8 ohm på disse iflg. dataene du har oppgitt, så da var nok bassene på 8 ohm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slik at jeg absolutt MÅ ha bilelementer, men bare lekte meg litt med tanken.

Iom. at dette er et bilstereoforum, tenkte jeg at jeg skulle benytte sjansen til å spørre om akkurat det :)

Har du kanskje noen forslag på elementer til en overkommelig pris? Har ikke satt noe pris-tak enda, må vite hvor mye et OK oppsett koster først.

Har ikke bygget en slik type høyttalere ennå, men jeg er med på forslaget til ePiFaNT.

Et par andre bra diskanter: Seas 27TDFC og Vifa XT25.

Og mellomtoner: Seas CA18RNX, CA18RLY. Kanskje en Focal mellomtone hadde gjort seg bra i en slik løsning? De har jo generelt høy følsomhet og hærlig lyd.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen direkte tips om hva jeg skal kjøpe?

Er det mulig å få "bilelement" (diskant, mellomtone og bass) til å låte bra i et hjemmehøyttaler-oppsett? :)

Det kan fungere med bilelementer, men det fordrer at komplette Thiele/small parametre er tilgjengelig.

I tillegg er du avhengi av frekvenskurver på mellomtone og diskant.

Og så må du ha kunskapen til å sy dette sammen med et delefilter.

Alt i alt veldig vanskelig.

I disse internettider florere det med velykkede og godt utprøvde byggesett.

Men dette tror jeg du burde ta på et mer egnet forum, http://www.hifisentralen.no feks.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider