Gå til innhold

Hvordan skifte Clutch?

Ranger emnet

Turbo_Dos

Anbefalte innlegg

dår e mangel på bilder på min pc, men eg jørr ett forsøk uten.

1. skru av mellomakslingen (husk å merke hvordan denne sto i forhold til "hjulet" foran å bak)

2. skru ned aksosen vis den står i veien

3. skru av giroverføringen (liten Z-skrue i bunn av girstanga, å dytt ut den hylsa son Z-skrua holder på plass, og løsne så de 4 boltene på girkassa )

4. plasser en girkassejekk under girkassa, og skru løs girkassefestet.

5. skru ut alle skruene som holder girkassa fast i blokka

6. napp ut ledningene til ryggelyset (helt oppe på førersiden av kassa, 2 stk)

7. ta ut kløtsj vaieren

8. ta ut speedo vaieren (en bolt, og trekk den ut)

9. trekk kassa bakover, og nedover. må lirke å vri en del på kassa

10. skru av trykkplata, og ta ut lamellen

11. ta gjerne en -liten- vask, og sjekk at svinghjulet ikke har sprekker o.l

12. så må den nye lamellen sentreres. jeg pleier å måle, å dreie en sentreringspinne, greit å ha.

13. skru på trykkplata

14. skift utløyserlageret

15. skru det hele sammen igjenn, å så e d ud å BØRNA ijenn :)

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simeringer på veiva? hvilken veiv? Hvordan kommer jeg til der o.s.v Følger det med i clutsh pakke settet?

Gikk kanskje litt fort i svingene her :)

Mente simringen som sitter bak veivakslingen. Du må ta av svinghjulet for å komme til. Følger ikke med clutch-settet, men den får du på volvo for "hyggelig" volvo pris.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kanskje litt fort i svingene her :)

Mente simringen som sitter bak veivakslingen. Du må ta av svinghjulet for å komme til. Følger ikke med clutch-settet, men den får du på volvo for "hyggelig" volvo pris.

300,-kr for simeringene :hvaskjera

har så vidt starta med skruvinga. tatt ned mellom akslingen Og noen skruver til delinga... er virkelg vanskelig Og komme til der under. kaldt Og jævelig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg lurte på en ting jeg. den lamelen Hvilken retning skal den stå? skal den stå med den lange hylsa innover mot svinghjulet eller mot disken!? hadde vært kjekt med kjappe svar fordi jeg holder på nå. nei jeg bruker bare en jekk med dette arbeidet. da vi kom til siste skruven fikk jeg fattern til å skru av den så den ramla i hode på han hehe uhhmmwhat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider