Gå til innhold

Speedometer/turteller på E30

Ranger emnet

BMW_320i

Anbefalte innlegg

Hi, her kan alle skrive om det de sliter med av speedometer/turteller på E30,

personlig så sliter jeg med speedometeret mitt, det pleide å hoppe opp og ned, til det en dag ble helt dødt. Nå virker verken speedo eller eco måleren, trodde det var kontakten bak på føleren på diffen, men har satt på kabelsko i stedenfor, så kan umulig være det. Noen forslag?

Takker for svar

MVH

:boxing

85* camaro iroc 350 tpi 250hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt problemer med speedometeret på min E30 320i. I begynnelsen hoppet det bare under hart pådrag. Men nå kobler det helt ut av og til. Men jeg skal prøve å bytte kontakten bak på diffen når jeg får tid. Tror det er den som ikke er helt god lengre. Hopper som verst når det er fuktig på veien også.

87 Volvo 240 GL B230K

240 = GO 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ta ut speedometeret i dag(skulle ha på hvite skiver) men jeg klarte ikke å få av de jævla kontaktene.. Er det noe spesielt med dem eller er det bare å dra med lit rå kraft..ps: det er jævelig trangt bak der så det må da bli veldig vanskelig å få kontaktene på igjenn(hvis jeg får dem av)...

BMW E30 325i touring 1990mod :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problemet på 325 min. Det begynte etter siste gatebil treffet i fjor. Da hadde diffen fått greit med juling så ante at det hadde noe med det å gjøre. Mitt hoppet opp og ned og sluttet helt å funke etter en times kjøring, men funket like fint hvis bilen sto en natt, men kun i en times tid:) Problemet er at den føleren som sitter i klokka er magnetisk, og for min del dro den til seg så mye metall sponn(som hadde kommet etter bane kjøringen) at den mistet helt effekten. Jeg kjøpte en ny føler for sikkerhets skyld(men vil tro det holder med kun å rense den) og byttet den og diff olja. Sikkert lurt og bytte olje rett etter en kjøre tur så man får med seg mest mulig sponn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet.. skiftet den følern på kardangen, men ingenting skjedde. så sjekket jeg alle sikringene og da fant jeg 2 som var gått så da byttet jeg de og spedometeret funket igjen :thumb

- 85' Saab 900turbo 16v.

x 87' Volvo 240 stv. ble pickup

x 93' Lancia Dedra 2000turbo. spiker

x 87' Peugeot 505sr. spiker

x 86' BMW 320i solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg oppfatter riktig på symptomene dine så er dette problemet en gjenganger på E30, speedometeret detter helt ut ved pådrag og kommer tilbake hvis du slipper gassen. Det er dårlig kontakt i ledningen til speedometeret som går inn på bakakslingen. Ved hardt pådrag så vrir bakakslingen seg nok til at den dårlige kontakten skjer. Prøv å klipp av de siste 10-15cm før kontakten og skjøt den ved å lodde på nye kabler og legg krympestrømpe med lim over så det bli vanntett. Dette var hverfall feilen på to av mine tidligere E30 modeller.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

jeg har også problemer med mitt speedometer :( når jeg begynner å kjøre så funker det ikke, gir litt gass så blir det liv i det, etter en liten stund så hopper det mellom 40-60km\t så dør det helt. etter det funker det ikke på en stund. noen råd?

[o] '09 BMW E60 520D

[x] '00 BMW E46 320i Touring
[x] '93 Audi S4 2.2TQ Avant
[x] '91 BMW 525i 24V - Solgt
[x] '97 Opel Vectra 1.8 16v CD STV - Solgt
[x] '83 BMW 323i E30 2dørs - Solgt - beste bilen jeg har hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider