Gå til innhold

hvor viktid med riktig volum.

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vil si at dette er meget viktig. Det er jo på en måte kassen som lager lyden! Dersom suben skal ha 60 liter, og du gir den for lite volum - vil den ikke fungere riktig eller høres bra ut! Med riktig kasse vil suben låte "som den skal" og gi god kontroll på elementet. Dersom du gir elementet for stor kasse vil du fort kunne miste kontroll på elementet, og det vil ofte spille litt for dypt!!

 

Sikkert mye meninger på dette feltet, men generelt kan man nok si at dette er meget viktig!

 

Fabrikken har jo ikke tippet det tallet de skriver (som regel :) ), og kasseforslaget er jo testet ut til å være det beste for suben i følge gitte standarder som fabrikken ønsker å oppnå med elementet!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at dette er meget viktig. Det er jo på en måte kassen som lager lyden! Dersom suben skal ha 60 liter, og du gir den for lite volum - vil den ikke fungere riktig eller høres bra ut! Med riktig kasse vil suben låte "som den skal" og gi god kontroll på elementet. Dersom du gir elementet for stor kasse vil du fort kunne miste kontroll på elementet, og det vil ofte spille litt for dypt!!

 

Sikkert mye meninger på dette feltet, men generelt kan man nok si at dette er meget viktig!

 

Fabrikken har jo ikke tippet det tallet de skriver (som regel :) ), og kasseforslaget er jo testet ut til å være det beste for suben i følge gitte standarder som fabrikken ønsker å oppnå med elementet!

 

Mvh

 

 

hehe kassen som lager lyden ?????????? (unnskyld meg men... hehe må le litt).. Om kassen din lager lyden så har du et problem... Du bruker lukket kasse med en hensikt, og det er å få full kontroll på elementet. viktig å få til riktig volum, men det er ikke avgjørende.. Som en annen sa i en annen tråd, det er øret som hører som avgjør til syvende og sist :) (at du selv blir fornøyd)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, riktig volum er ganske så viktig ja. Men det kommer også an på hva du skal bruke subben til/type musikk.. F.eks i dbdrag er den oppgitte størrelsen laangt i fra optimal..

 

Det er ikke kun kassen som bestemmer oppførselen til elementet, det er også plaseringen i bilen, og kupeen. Resonans frekvensen til bilen og slikt.

 

Men som en tommelfinger regel, er det greit å holde seg va på det oppgitte fra produsenten. Selv om 5liter fra eller til på 60liter, ikke har så forferdelig mye å si..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen ved lukket kasse er vel at ca 10% variasjon opp eller ned i kassevolum ikke er spesielt kritisk. Med andre ord rundt 6 liters slingringsmonn ved 60 liters optimalt volum. Større kasse vil senke Q-verdien og gi en fastere og "tørrere" bass, mens mindre kasse vil heve Q-verdien og gi en mer "varm og rund" bass. Den typiske bilstereobassen er vel som oftest et resultat av feilplassert tuningfrekvens (spesielt bassrefleks) og altfor høy Q-verdi.

 

Eller... ? Dag? Daa-aaaag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kassen som lager lyden ?????????? (unnskyld meg men... hehe må le litt).. Om kassen din lager lyden så har du et problem... Du bruker lukket kasse med en hensikt, og det er å få full kontroll på elementet. viktig å få til riktig volum, men det er ikke avgjørende.. Som en annen sa i en annen tråd, det er øret som hører som avgjør til syvende og sist :) (at du selv blir fornøyd)..

 

jeg mener det er kassen som "skaper" lyden.. hvis du mener at det er så morsomt, så skulle jeg gjerne sett deg ha suben din hengende ifra taket uten kasse.. tror ikke akkurat det ville blitt så mye "dunk dunk" da.. Kassen har man av en grunn, og det er for å få frem egenskapene som elementet har! uten den, er poenget borte.. mener derfor man kan si at kassen er så viktig, at det er den som hjelper til med å skape lyden man hører når suben spiller!!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge to snakker om det samme, men misforstår hverandre litt.

 

Min teori:

En kasse er med på å "lage" lyden. Ikke i den forstand at kassen resonnerer og tilfører egenlyd, men at man ved å endre volum og tuningfrekvens unektelig vil endre "systemets" lydsignatur. Jeg velger altså å se på interaksjonen mellom element og kasse som et system, som sammenlagt avgjør et resultat.

 

Rett meg gjerne dersom dere mener jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener det er kassen som "skaper" lyden.. hvis du mener at det er så morsomt, så skulle jeg gjerne sett deg ha suben din hengende ifra taket uten kasse.. tror ikke akkurat det ville blitt så mye "dunk dunk" da.. Kassen har man av en grunn, og det er for å få frem egenskapene som elementet har! uten den, er poenget borte.. mener derfor man kan si at kassen er så viktig, at det er den som hjelper til med å skape lyden man hører når suben spiller!!

 

kassa er viktig ja :) hehe var ikke sånn ment. Jeg brukte Dipole "kasse" i bilen min for noen år siden, 2 x 12" !! Hvis du vet hva jeg mener så går det an å kontrollere bassene på mange måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge to snakker om det samme, men misforstår hverandre litt.

 

Min teori:

En kasse er med på å "lage" lyden. Ikke i den forstand at kassen resonnerer og tilfører egenlyd, men at man ved å endre volum og tuningfrekvens unektelig vil endre "systemets" lydsignatur. Jeg velger altså å se på interaksjonen mellom element og kasse som et system, som sammenlagt avgjør et resultat.

 

Rett meg gjerne dersom dere mener jeg tar feil :)

 

Støtter meg til den Thomas :)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge to snakker om det samme, men misforstår hverandre litt.

 

Min teori:

En kasse er med på å "lage" lyden. Ikke i den forstand at kassen resonnerer og tilfører egenlyd, men at man ved å endre volum og tuningfrekvens unektelig vil endre "systemets" lydsignatur. Jeg velger altså å se på interaksjonen mellom element og kasse som et system, som sammenlagt avgjør et resultat.

 

Rett meg gjerne dersom dere mener jeg tar feil :)

 

Hadde bare klart å ordlegge meg som deg ePiFaNT. Det er AKKURAT dette jeg mener.. Suben er "hjernen" i stykket her, men klarer seg dårlig uten sin "gode hjelper" - kassen! :magic

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å forklare hva en dipol "kasse" er? Bilde?

 

skal ta bilde for jeg holder på med å ferdigstille en sånn kasse, de spiller utrolig lavt og kontrollert. er ikke en kasse egentlig.

 

grunnen til at en bruker lukket kasse er å redusere fjærne musikken som spiller bakover, da den er faseforskyvd og reduserer lydtrykket (eller noe sånt). Riktig volum her er ikke like viktig som i bassreflekskasse, fordi du kan "tune" inn med å bruke demperull etc... hvis du skal ha ren og klar bass, så bruker du en lukket. (kassen skal være så død som overhode mulig, hvis du er skikkelig lydfreek))

 

en kasse som bruker bassrefleks, der kontrolleres lyden bak til å spille med, denne lyden kan tunes inn men dåg i redusert frekvensrange. tuning av sånne kasser kan alle bedre en meg :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en skal a fra 1 til 10.

 

hvor viktig er det at kassa er 60L når det står at den skal være 60L å man ikke setter den i enn 30L (lukka kasse)??

 

er det forskjell på hvor viktig det er mellom lukka å åpen kasse?

 

ble litt rart men takk for alle svar.

 

Det ble veldig mange rare svar i denne tråden.

Vi må skille veldig mellom lukket og bassrefleks.

I en lukket kasse tuner du deg fram til et resultat med kassestørrelsen.

Hvis en produsent oppgir et "perfekt" kassevolum blir jeg fort nysgjerrig på definisjonen av "perfekt".

Hvis definisjonen er en Q-verdi på 0,707 (flat frekvensgang) kan man greit variere mye.

Vi kan ta et eksempel:

Hertz ES300 trenger en kasse på 30 liter for å ha en Qtc på 0,707.

Hvis man vi ha en strammere bass, feks en Qtc på 0,6, noe som gir en dyp og transientrik bass, må kassestørrelsen opp på 50 liter.

Liker man et lite løft i bassen og litt trøkk på bekostning av presisjonen er det ikke unormalt å bruke en kasse med Qtc på 1, da blir kassen på 12 liter.

Så spør du meg er kassestørrelsen viktig, men å følge produsentens anbefaling er som å fomle i blinde.

Med bassrefleks forholder det seg helt anderledes da man har tuningfrekvens å forholde seg til, ergo man tuner kassa.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å forklare hva en dipol "kasse" er? Bilde?

 

En dipol kasse sender ut like mye lyd bak som forran.

Et veldig enkelt eksempel er et element montert i en plate.

Elementet stråler ut lyd forran og bak, lyden bak er i motfase med lyden forran.

Ved å bruke tilstrekkelig stor plate kan man forhindre utfasing ned til en gitt frekvens.

Dipol er totalt ubrukelig i bil.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår