Gå til innhold

hvor viktid med riktig volum.

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hva slags bil skal det stå i? Og hva slags krav stiller du til bassen?

 

Forsterkern: enkelt regnestykke: bilens spenning ganger sikringens størrelse delt på forsterkerens effektivitet. I dette tilfellet: 13.6 x 15 / 2 = 102 watt

 

Med andre ord kan forsterkern du viser til gi ut 2x51 "reelle" watt, eller 1x204 watt i brokoblet tilstand. Antallet watt bør kunne holde, men jeg ville sett etter en forsterker med langt større strømforsyning. Jeg kan PMe deg et tips eller tre i morgen dersom du ønsker det. Nå skal jeg legge meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil funke det Per-Henrik.. men jo sterkere forsterker du har, jo bedre er det.. husk at det er lettere å ødelegge et element med for liten forsterker enn for stor!!!

 

Edit: Sinnsykt med tre svar samtidig!! Ingen tvil om at folk vil hjelpe hvertfall..

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet lite om hva Mirage lager, men henviste bare til at Dipol høyttalere kan brukes til så mangt. "Difused sound" eller "så nær virkelighet lyd som det er mulig" ..

 

Poenget mitt var bare at man bør unngå å blande bipol og dipol, ettersom det er to svært forskjellige prinsipper. Men jeg skal være den første til å innrømme at det er uhyre lett å si feil. Har gjort det selv X antall ganger :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirage lager BIpolare høyttalere, nettopp med det argumentet at lyden skal bli diffus og "stor". DIpolare høyttalere har jo derimot problemet at de IKKE er diffuse, men tvertimot veldig retningsbestemte pga. faseutslukkingen, og helt avhengig av plassering i rommet og hjelp fra vegger og gulv/tak for å lyde godt, og da bare på én sweetspot der du sitter. Til gjengjeld synes jo mange HiFi-purister dipol-gjengivelsen blir luftig og frigjort bla.bla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirage lager BIpolare høyttalere, nettopp med det argumentet at lyden skal bli diffus og "stor". DIpolare høyttalere har jo derimot problemet at de IKKE er diffuse, men tvertimot veldig retningsbestemte pga. faseutslukkingen, og helt avhengig av plassering i rommet og hjelp fra vegger og gulv/tak for å lyde godt, og da bare på én sweetspot der du sitter. Til gjengjeld synes jo mange HiFi-purister dipol-gjengivelsen blir luftig og frigjort bla.bla..

 

 

Jepp, dipoler er rettningsbestemte, men det er en stor missforståelse at de er vanskelige å plassere.

Nettopp pga. nyrekarakterestikken så spiller de bra nærme en sidevegg.

Det de trenger er å stå et stykke fra bakvegg.

Dessuten generere dipoler mindre romresonanser og stående bølger.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil skal det stå i? Og hva slags krav stiller du til bassen?

 

Forsterkern: enkelt regnestykke: bilens spenning ganger sikringens størrelse delt på forsterkerens effektivitet. I dette tilfellet: 13.6 x 15 / 2 = 102 watt

 

Med andre ord kan forsterkern du viser til gi ut 2x51 "reelle" watt, eller 1x204 watt i brokoblet tilstand. Antallet watt bør kunne holde, men jeg ville sett etter en forsterker med langt større strømforsyning. Jeg kan PMe deg et tips eller tre i morgen dersom du ønsker det. Nå skal jeg legge meg :)

 

send meg noen tips. :spin

 

det skal stå i en russe bil. til en kamerat. men jeg skal bruke det fram til mai da. og det er en volvo 240.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirage lager BIpolare høyttalere, nettopp med det argumentet at lyden skal bli diffus og "stor". DIpolare høyttalere har jo derimot problemet at de IKKE er diffuse, men tvertimot veldig retningsbestemte pga. faseutslukkingen, og helt avhengig av plassering i rommet og hjelp fra vegger og gulv/tak for å lyde godt, og da bare på én sweetspot der du sitter. Til gjengjeld synes jo mange HiFi-purister dipol-gjengivelsen blir luftig og frigjort bla.bla..

 

 

kopi fra Technics:

SB-S500

Technics Dipol Bakhøyttalersett, 100W SORT

Dipol surroundhøyttaler

 

2-veis dipolkonstruksjon med 3 høyttalere.

 

 

På fronten har SB-S500 en basshøyttaler for bass- og mellomtoneområdet, og bak har den en basshøyttaler nr. 2 for mellomtone/øvre mellomtoneområdet, pluss en diskanthøyttaler for høyfrekvensområdet. I denne 2-veiskonstruksjonen med 3 høyttalere spres diskanten via refleks mot en bakvegg, mens mellomtoneområdet fra de to bassmembranene stråles i et 8-tallsmønster på grunn av dipolløsningen. Fordi lyden ikke når ørene dine direkte, vil du oppleve en naturtro surroundeffekt med tydelige bevegelser i lydbildet.

 

Difused sound .. ps: jeg kan lyd :) hehe på tide dere snart skjønner det :disco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente da heller ikke de var vanskelige, men helt avhengig av plasseringen, som du presiserer. Veldig enkelt om du har mulighet til å la dem stå der de lyder best akkurat fra der du sitter. Har man en bedre halvdel, vil nok vedkommende få anfall av at høyttalere da dessverre må bli stående "midt på gulvet", men hey, har man dipol er man single, ikke verre enn det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, til diffus lyd, er jo den dipole bakhøyttaleren sikkert fin, nettopp fordi det bare er på ett punkt i rommet den lyder definert og "riktig". Alle andre steder er lyden bare graut. Mange ønsker jo diffus og lyd som er vanskelig å lokalisere i bakhøyttalerne på et surroundoppsett, og det er helt greit.

Skal man derimot høre på musikk forfra, er det jo tvertimot ØNSKET å ha et høyttaler-oppsett som gjengir perspektiv og dybde presist... og da er vel diffuse høyttalere ikke nødvendigvis et fordel... get it? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopi fra Technics:

SB-S500

Technics Dipol Bakhøyttalersett, 100W SORT

Dipol surroundhøyttaler

 

2-veis dipolkonstruksjon med 3 høyttalere.

 

 

På fronten har SB-S500 en basshøyttaler for bass- og mellomtoneområdet, og bak har den en basshøyttaler nr. 2 for mellomtone/øvre mellomtoneområdet, pluss en diskanthøyttaler for høyfrekvensområdet. I denne 2-veiskonstruksjonen med 3 høyttalere spres diskanten via refleks mot en bakvegg, mens mellomtoneområdet fra de to bassmembranene stråles i et 8-tallsmønster på grunn av dipolløsningen. Fordi lyden ikke når ørene dine direkte, vil du oppleve en naturtro surroundeffekt med tydelige bevegelser i lydbildet.

 

Difused sound .. ps: jeg kan lyd :) hehe på tide dere snart skjønner det :disco

 

Joda, til diffus lyd, er jo den dipole bakhøyttaleren sikkert fin, nettopp fordi det bare er på ett punkt i rommet den lyder definert og "riktig". Alle andre steder er lyden bare graut. Mange ønsker jo diffus og lyd som er vanskelig å lokalisere i bakhøyttalerne på et surroundoppsett, og det er helt greit.

Skal man derimot høre på musikk forfra, er det jo tvertimot ØNSKET å ha et høyttaler-oppsett som gjengir perspektiv og dybde presist... og da er vel diffuse høyttalere ikke nødvendigvis et fordel... get it? ;)

 

 

Stakkars karen (trådstarter) som bare lurte på hvor viktig volum på kassa var, på en skala fra 1 til 10...

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt på en skala fra 1 til 10 er kasse str på en 9,9 plass ;) så det er veldig viktig med ca rett kasse str vis du er en gjennomsnitts musikk lytter og ikke på jakt etter noe vanskelige ord og ting og lage, så lag kassa etter produsentens oppgitte volum ;) låter ca rett da i allefall :p

da va nybil handla inn, og kræsja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente da heller ikke de var vanskelige, men helt avhengig av plasseringen, som du presiserer. Veldig enkelt om du har mulighet til å la dem stå der de lyder best akkurat fra der du sitter. Har man en bedre halvdel, vil nok vedkommende få anfall av at høyttalere da dessverre må bli stående "midt på gulvet", men hey, har man dipol er man single, ikke verre enn det. :D

 

Jeg klarte faktisk å kombinere dipoler og dame i over 2 år en gang på 90 tallet! :cool:

Men så hadde jeg eget musikkrom også da! :disco

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte faktisk å kombinere dipoler og dame i over 2 år en gang på 90 tallet! :cool:

Men så hadde jeg eget musikkrom også da! :disco

 

Mvh

Dag Johansen

Det gjelder å finne den rette kombinasjonen enten det gjelder bilstereo eller damer.

Jeg er meget heldig på begge områder. happyhappy

 

OT:

Fikk du kikket på det jeg sendte deg, Dag?

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår