Gå til innhold

Dump ventil!

Ranger emnet


-Rønningen-

Anbefalte innlegg

Jeg leste nok posten din litt fort og trodde du mente at man ikke fikk kvitringen med wastegate (er noen biler som ikke har det), siden det er en overslagsventil (selv om den sitter på eksosen)

 

Kan ikke påstå att jeg skjønte hva du meinte, men...:P Vi er hvertfall enige om att WG ikke kan lage no kvitrelyd!

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det dere kanskje prøver å si uten å helt få det til er;

At hvis du øker ladetrykket nok, eller om du rett og slett ikke har noen avlastningsventil(dumpventil) så vil du få en kvittrelyd fordi mangelen på ventil eller ventil med stor nok kapasitet tillater trykket å slå tilbake i skovlene og krype feil vei.

Noen sier også det er ventilen som åpner-lukker-åpner flere ganger.

 

Har selv bil som kvittrer. Kjører med resirkulerende Sytec(Glencoe) ventil som ikke er justert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nok posten din litt fort og trodde du mente at man ikke fikk kvitringen med wastegate (er noen biler som ikke har det), siden det er en overslagsventil (selv om den sitter på eksosen).

 

-Rønningen-

Håper du blir fornøyd med baklyktene ;)

 

Hva slags bil er det som ikke har WG? Må være noe 1980 talls bil i så fall.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nok posten din litt fort og trodde du mente at man ikke fikk kvitringen med wastegate (er noen biler som ikke har det), siden det er en overslagsventil (selv om den sitter på eksosen).

 

-Rønningen-

Håper du blir fornøyd med baklyktene ;)

 

åssen veit du at jeg har kjøpt meg nye baklykter? hehe

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg bør utdype det jeg sa i 1. posten min i tråden her litt:

 

Når man kjører uten dump eller med veldig stram dump får man den kvitrelyden ifra turboen fordi lufta under trykk slår tilbake på turbinbladene når gassen slippes. Stram dump slipper ut så lite luft at man fortsatt får kvitringen.

 

Min erfaring er at jeg også får kvitrelyden med resirkdump og åpent filter, og da er ikke resirkdumpen justert spesielt stramt.

 

Rønningen: det er ikke dumpen som lager kvitrelyden, det er lufta som slår tilbake på turboen som lager den lyden.

 

Jeg får kvitring når jeg slipper opp gassen selv ved vanlig rolig kjøring, dog ikke så sterk som ved litt høyere trykk..

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis resirken din er ødelagt eller underdimensjonert så får du den lyden.

We like it? We love it! Blir ikke dump på rx'n nei...skal heller ødelegge turbo'n jeg... det er verdt det!

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Ser ut til at jeg bør utdype det jeg sa i 1. posten min i tråden her litt:

 

Når man kjører uten dump eller med veldig stram dump får man den kvitrelyden ifra turboen fordi lufta under trykk slår tilbake på turbinbladene når gassen slippes. Stram dump slipper ut så lite luft at man fortsatt får kvitringen.

 

Min erfaring er at jeg også får kvitrelyden med resirkdump og åpent filter' date=' og da er ikke resirkdumpen justert spesielt stramt.

 

Rønningen: det er ikke dumpen som lager kvitrelyden, det er lufta som slår tilbake på turboen som lager den lyden.

 

Jeg får kvitring når jeg slipper opp gassen selv ved vanlig rolig kjøring, dog ikke så sterk som ved litt høyere trykk..[/quote']

 

 

 

Må slenge meg på her...Hvilken lyd man får kommer jo helt ann på dumpen man velger å ha.kort hvordan en dumpventil fungerer: Når turboen lader oppstår det trykk på innsugssiden av motoren.Når gassen slippes så oppstår det da ett vakuum som bremser turboens oppspoling. En dumpventil slipper dette vakuumet ut slik at oppspolinga tar kortere tid og man får bedre respons når man igjen gir gass.

 

Angående wastegate: Alle turbobiler har en wastegate..Uten wastegate vil turboen lade max hele tiden som kan få katastrofale følger for motoren.( blåst topp,ødelagte stempler,råder som vrir seg,rådelager og overfall knuses osv.. osv..). Når man "justerer" trykket, så justerer man på hvilket trykk wastegate

aktuatoren skal utløse på,og slipper overflødig eksos ut i eksosrøret eller ut av ett separat rør. (screamerpipe).Hvis du har hørt Mr.Leone's bil på langsiden på Rudskogen,så hører du ett forferdelig hyl når han tråkker på...Dette er screamerpipe'n du da hører.M.a.o bilen lader det den skal,samtidig slipper den ut overflødig eksos som ikke skal brukes til å bygge trykk.

 

mvh G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis resirken din er ødelagt eller underdimensjonert så får du den lyden.

We like it? We love it! Blir ikke dump på rx'n nei...skal heller ødelegge turbo'n jeg... det er verdt det!

 

Den er ikke ødelagt nei, men mulig den er litt stram.. skal prøve å slakke den litt og se om det blir mer poff og mindre kvitring. Det er jo også svært lite som egentlig kan bli ødelagt på en dump, som gjør at den ikke åpner. Men uansett: Kvitringa kom først når jeg kobla dumpen til resirk og satt på åpent filter. kjørte et par dager med dump til atmosfærisk, da noe strammere stilt enn nå og da kvitra det mye mindre..

 

Får teste litt til når jeg får på Hybrid-cooleren :partyon . Regner med at det blir å kjøre litt med åpen dump da, siden det tar tid å få ordna ting sånn jeg vil ha det.

 

G-Man: det er vel ikke et vacuum som oppstår mellom turbo og gasspjell når du slipper gassen, det er et overtrykk som slippes ut så turboen får snurre fritt. :jackinbox Vacuum har du bak gasspjellet, i innsugskammeret, og det er forskjellen i trykk på framsiden og baksiden av spjellet som får dumpen til å åpne (noe det ser ut til at du egentlig vet) m'm

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Ser ut til at jeg bør utdype det jeg sa i 1. posten min i tråden her litt:

 

Når man kjører uten dump eller med veldig stram dump får man den kvitrelyden ifra turboen fordi lufta under trykk slår tilbake på turbinbladene når gassen slippes. Stram dump slipper ut så lite luft at man fortsatt får kvitringen.

 

Min erfaring er at jeg også får kvitrelyden med resirkdump og åpent filter' date=' og da er ikke resirkdumpen justert spesielt stramt.

 

Rønningen: det er ikke dumpen som lager kvitrelyden, det er lufta som slår tilbake på turboen som lager den lyden.

 

Jeg får kvitring når jeg slipper opp gassen selv ved vanlig rolig kjøring, dog ikke så sterk som ved litt høyere trykk..[/quote']

 

je jeg er jo klar over det! men da bli litt av poenge å kjøre med dump borte, blir i så fall bare for å skåne turboen litt da! det er jo ikke direkte bra at turboen for tilbakslag..

 

men hele spr mitt var hvordan disse japse dumpene lager kvitre lyd! for det gjør de! folk trenger ikke komme å forklare meg at det er pga tilbaksalg at det blir kvitre lyd, for det veit jeg!

 

men fortsatt så lage også japse dumper denne lyden! å jeg vil vite hvordan fordi jeg driver å lager egen dump ventil!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår