Gå til innhold

Dump ventil!

Ranger emnet


-Rønningen-

Anbefalte innlegg

je jeg er jo klar over det! men da bli litt av poenge å kjøre med dump borte, blir i så fall bare for å skåne turboen litt da! det er jo ikke direkte bra at turboen for tilbakslag..

 

men hele spr mitt var hvordan disse japse dumpene lager kvitre lyd! for det gjør de! folk trenger ikke komme å forklare meg at det er pga tilbaksalg at det blir kvitre lyd, for det veit jeg!

 

men fortsatt så lage også japse dumper denne lyden! å jeg vil vite hvordan fordi jeg driver å lager egen dump ventil!

 

 

Lage egen dump.?? Ok..Hvorfor finne opp kruttet to ganger..?..:)

Som sagt tidligere så kommer det ann på dumpventilen hva slags lyd du får.Dette har vel med oppbyggingen og hvordan lufta går igjennom stempelet/membran i dumpventilen...jeg har "japse bil" men min kvittrer ikke...min pshhh'er..

 

Lykke til med å konstruere din egen dump..Dette sier jeg ment possitivt.

 

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

']Den er ikke ødelagt nei' date=' men mulig den er litt stram.. skal prøve å slakke den litt og se om det blir mer poff og mindre kvitring. Det er jo også svært lite som egentlig kan bli ødelagt på en dump, som gjør at den ikke åpner. Men uansett: Kvitringa kom først når jeg kobla dumpen til resirk og satt på åpent filter. kjørte et par dager med dump til atmosfærisk, da noe strammere stilt enn nå og da kvitra det mye mindre..

 

Får teste litt til når jeg får på Hybrid-cooleren :partyon . Regner med at det blir å kjøre litt med åpen dump da, siden det tar tid å få ordna ting sånn jeg vil ha det.

 

G-Man: det er vel ikke et vacuum som oppstår mellom turbo og gasspjell når du slipper gassen, det er et overtrykk som slippes ut så turboen får snurre fritt. :jackinbox Vacuum har du bak gasspjellet, i innsugskammeret, og det er forskjellen i trykk på framsiden og baksiden av spjellet som får dumpen til å åpne (noe det ser ut til at du egentlig vet) m'm[/quote']

 

 

Ja selvfølgelig...helt riktig. ;)

 

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage egen dump.?? Ok..Hvorfor finne opp kruttet to ganger..?..:)

Som sagt tidligere så kommer det ann på dumpventilen hva slags lyd du får.Dette har vel med oppbyggingen og hvordan lufta går igjennom stempelet/membran i dumpventilen...jeg har "japse bil" men min kvittrer ikke...min pshhh'er..

 

Lykke til med å konstruere din egen dump..Dette sier jeg ment possitivt.

 

G-Man

Takker for det!

 

som sakt lenger ned i tråden så lager jeg ikke for å finne opp en ny! er bare veldig mye billigere å lage selv, + at det er mye artigere å ha no man har laget selv ikke sant? jeg er klar over at det kommer ann på oppbygningen av dumpen, men det er det som er spr mitt! hvordan er den spesielle oppbyggningen!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke hjelpe deg der m8..vet at WRC rally bilene har en slik kvittre dump. blir kanskje litt dyr å kjøpe en bare for å finne ut av hvordan du selv kan lage det..men lykke til..:)

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke hjelpe deg der m8..vet at WRC rally bilene har en slik kvittre dump. blir kanskje litt dyr å kjøpe en bare for å finne ut av hvordan du selv kan lage det..men lykke til..:)

G-Man

 

WRC biler har da ikke dumpventil!? Hva skulle de med det liksom, de har jo ladetrykk hele tiden pga. responssystemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen vet du at det er ventilene som lager lyden?

 

Disse ventilene du lager(eller den du har laget så langt), kan du fortelle litt om de? Bilder kanskje? Freser du alu selv, blir de tette? osv

 

ekke så mye å fortelle egentlig er jo en dump ventil da! spesifiser hva du lurer på så kan jeg svare deg! alt blir dreid i dreibenk men kan frese alu å ja!

å ja, de blir tette! har ikke no bilde nå.. kan legge inn bilde da den nye er laget.. men veit ikke når det blir, starter i mora..

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har hatt fingrene borti wrc biler her skjønner jeg... WRC bilen kan lade akkurat hvor mye de vil. Det som begrenser dette er restriktor`n. De har feks så så mye ladetrykk på mellomregistret og kanskje lavere høyere opp. Dette for å få opp momentet og restriktorn begrenser ladetrykk på høyere turtall. Grunnen til kvitring og smelling av disse bilene er respons/antilag systemet. Som slår seg av og på ettersom turtall og gass på og av. Men å gå inn på WRC biler tror jeg vi skal la være...

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har hatt fingrene borti wrc biler her skjønner jeg... WRC bilen kan lade akkurat hvor mye de vil. Det som begrenser dette er restriktor`n. De har feks så så mye ladetrykk på mellomregistret og kanskje lavere høyere opp. Dette for å få opp momentet og restriktorn begrenser ladetrykk på høyere turtall. Grunnen til kvitring og smelling av disse bilene er respons/antilag systemet. Som slår seg av og på ettersom turtall og gass på og av. Men å gå inn på WRC biler tror jeg vi skal la være...

 

hmm.. nei jeg har ikke hatt fingrene mine borti wrc biler nei! bare sier det jeg har lest å hørt! kanskje du kan lære meg litt da!

 

hva gjør en restriktor egentlig? å har hørt mange snakker om denna antilag systemet men hva er det?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restriktoren er vel en innsnevring etter luftfilteret på 34mm eller noe sånt. Dette er for at bilene ikke skal kunne yte så mye mer enn 300 hk (man begrenser altså luftmengden)

 

Antilagsystemet har jeg forstått det som at forsinker tenninga så mye når man ikke gasser at bensinblandinga tenner i grenrøret og setter fart på turboen uten at motoren øker turtall..

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår