Gå til innhold

Dump ventil!

Ranger emnet


-Rønningen-

Anbefalte innlegg

vel...jeg har responssystem tilgjengelig på bilen min men velger å ikke bruke dette da det sliter mye på turboen...men jeg har da dump fordet.. og restriktoren sitter påmontert på innsugssiden til turboen.Mitsubishi WRC lader 4 bar...

 

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vel...jeg har responssystem tilgjengelig på bilen min men velger å ikke bruke dette da det sliter mye på turboen...men jeg har da dump fordet.. og restriktoren sitter påmontert på innsugssiden til turboen.Mitsubishi WRC lader 4 bar...

 

G-Man

 

Du har dump ja, og den er vel stengt når responssystemet holder igang ladetrykket? Hadde den ikke vært det hadde det jo vært bortkastet.

Men du har ikke interesse av å ha konstant høyt ladetrykk for å vinne de siste avgjørende sekundene det krever for å vinne rally. Og har kanskje ikke budsjett til motor og turbo som tåler påkjenningene.

Systemene de har er liknende ditt bare mye mer aggresive(pluss såklart optimering av alt).

De kan kanskje bruke throttle-kick'ere som holder opp gasspjeldet i viss grad når de går av gassen og på bremsen, mens responssystemet pøser antent bensin ut i eksosmanifolden og opprettholder ladetrykket.

 

Noen gang sett på WRC noen mister reponssytemet sitt? De kommer seg nesten ikke ut av svingen(satt litt på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Restriktoren er vel en innsnevring etter luftfilteret på 34mm eller noe sånt. Dette er for at bilene ikke skal kunne yte så mye mer enn 300 hk (man begrenser altså luftmengden)

 

Antilagsystemet har jeg forstått det som at forsinker tenninga så mye når man ikke gasser at bensinblandinga tenner i grenrøret og setter fart på turboen uten at motoren øker turtall..

 

Det er riktig, respons systemet senker tenninga og kjører på med bensin. Resultat: snurr på turboen uten å ha belastning på gassen

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boXer, du skriver her "Noen sier også det er ventilen som åpner-lukker-åpner flere ganger."

 

Og det er riktig. Dette handler om gjerne litt større turboer som kan fortsette å spinne noe lengre enn de mindre turboene, og det får dumpventilen til først å dumpe luften, men så blir det fortsatt økende lufttrykk i systemet, noe som fører til at dumpventilen må åpne igjen og igjen, med stadig raskere takt ettersom hastigheten på turboen og luftmengden går ned. Og dette kommer an på justeringa på dumpventilen, ikke dermed sagt at man får slik lyd av å bare ha en stor turbo.

 

Det finnes mange biler uten WG, og da tenker jeg på diesel. Noen diesler har det, andre har det ikke, og det nyeste er med variabel turbogeometri uten WG.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort hvordan en dumpventil fungerer: Når turboen lader oppstår det trykk på innsugssiden av motoren.Når gassen slippes så oppstår det da ett vakuum som bremser turboens oppspoling. En dumpventil slipper dette vakuumet ut slik at oppspolinga tar kortere tid og man får bedre respons når man igjen gir gass.

 

Det blir ikke vakum i trykkrørene, det blir det i innsuget etter gasspjeldet. Og det er det som åpner stempelet eller membranen i dumpen og slipper trykket ut!

Bare sånn at det er sagt!:)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke vakum i trykkrørene, det blir det i innsuget etter gasspjeldet. Og det er det som åpner stempelet eller membranen i dumpen og slipper trykket ut!

Bare sånn at det er sagt!:)

 

Når man først skal være pirkete...hehe Så er det overtrykket som turboen spooler opp som gjør att den ventilen åpner. Ikke bare vacumet. Da hadde den ventilen stått oppe hele tiden. Og bilen ville ha fått falskluft. Og fått mye mere turbo-lag. Vacumet hjelper til slik att det stemplet blir nesten som en fjær. Og med en gang den får trykk på undersiden vil den åpne.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først skal være pirkete...hehe Så er det overtrykket som turboen spooler opp som gjør att den ventilen åpner. Ikke bare vacumet. Da hadde den ventilen stått oppe hele tiden. Og bilen ville ha fått falskluft. Og fått mye mere turbo-lag. Vacumet hjelper til slik att det stemplet blir nesten som en fjær. Og med en gang den får trykk på undersiden vil den åpne.

 

Jeje, pirk pirk.

Men det andre var jo rimelig feil. Var bare det!:)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår