Gå til innhold

Frontsett i midtkonsoll?

Ranger emnet

emyr

Anbefalte innlegg

Tenkte på å montere et frontsett i midtkonsollen, dvs kun mellomtoneelementene... Med Midtkonsollen så mener jeg på siden, nede ved føttene, omtrent i høyde med høyttalerne som er montert i døren.

Ser dere noen bakdeler med dette?

Vil jeg miste noe av stereo-effekten?

Elementene vil stå med magnetene mot hverandre, med liten avstand, ca 5-10cm tipper jeg.. uten noen form for kasse..

Vil jeg få bedre/høyere lyd med et frontsett til framme? Det er ikke plass til noe mer i dørtrekket, og vil heller ikke modifisere dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister som sagt alt som heter stereoperspektiv og få svært mye lyd i høyre øre i forhold til venstre, men vil sannsynligvis få en gratis "bonus" i form av et meget sært lydbilde (les: fasefeil og div. snodigheter). Kan sikkert funke bra med en trompetrøyk og ei Jefferson Airplane-skive, men til alt annet vil jeg fraråde deg det ;)

Det vil gi lyd fra seg, men det er omtrent også det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:(

Da burde jeg kanskje heller kjøpe meg et frontsett som spiller bedre/høyere enn det jeg hadde tenkt på.. Har ikke plass til større enn 5,25" i dørene foran. Focal 130v2 var det jeg tenkte å kjøpe, har dere noe tips til et frontsett som spiller pent og høyere enn dette? max pris ca 5-6000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bare skal ha mellomtone-elementene der er da ikke perspektivet noe problem, men de bør ikke spille høyere enn ca. 120 Hz... så de bør nok være minst 5,25" skal du få noe mer "trykk i bånn", om dét er målet med dette. Hva har du i dørene nå?

Å derimot legge opp en dedikert senterkanal slik du beskriver KAN gi bedre perspektiv ved riktig justering og deling, men litt jobb uten en prosessor. Og ikke helt optimal posisjon for en senterkanal heller. Men hensikten din er vel heller å få mer midbass foran virker det som, så senterkanal blir nok ikke aktuelt uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville så absolutt sett på Focal 130KP jeg da! koster vel ca 4000 kr.. Jeg har et slikt, og det spiller veldig pent og høytt!

Skal du spille VELDIG høytt så kan du sette på 50/80Hz deling.. Da tåler det ENDA mer.

130KP har MEGET gode diskanter også.

Men husk skikkelig demping i dørene for å la disse "kose seg" uten å lage skranglelyder i dørene.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å få mer lyd foran! Jeg vil spille høyt, men jeg vil også att det skal spille pent. Så jeg tenkte att da må jo to frontsett være bedre enn ett, men ettersom jeg må plassere det andre paret med mellomtoner i midtkonsollen for å få plass, så ville jeg spørrre der om det var grunner til att jeg ikke burde gjøre det!:) Vil det i hele tatt være noen vits i å montere to 5,25" og bare la dem spille opp til 120hz? med et så lite element?

Nå er det orginalt frontsett i dørene.. hehe... Jeg er på planleggingstadiet! Og planen var å bruke Focal 130v2 frontsett i dørene...

Noen senterkanal blir det nok ikke av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, flere elementer gir jo da høyere lydtrykk i området opptil nevnte 120Hz om du deler av det ene paret der, om forsterkeren din greier 2 ohm belastning der uten å svette. Så du får det du ønsker deg på den måten. Fra 120Hz og oppover vil det ikke hjelpe på lydtrykket.

Forøvrig er hvor høyt er frontsett kan spille, avhengig av hvor mye effekt du har å tilføre. Følsomheten på Focalen er solide 92dB, men det finnes jo frontsett med høyere følsomhet som dermed vil spille høyere ved samme effekt sammenlignet med Focalen. Men du kan jo kompensere for lav følsomhet ved å bruke kraftigere forsterker, så... kombinasjonen lydtrykk og lydkvalitet blir raskt bestemt av lommebokens innhold og jevnlige etterfylling. ;)

Det er vel ikke en Skoda Felicia du har, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det meste kommer vel ann på penger...

Har en Opel Astra 94'...

Slik jeg hadde tenkt meg att anlegget skulle bli før jeg startet denne tråden:

12" RF Power HX2

RF Power 1100 til subben

Hattehylle: Focal 165v2s

Foran: Focal 130v2

Helix Dark Blue 4, 4x60watt til frontsettene. (Litt liten?)

Men nå vil jeg kanskje gå for ett 130KP sett foran istedet... Også burde jeg vel kanskje hatt en større forsterker på frontsettene.. Men så var det de penga da.. Men jeg vil jo heller legge på en tusenlapp eller to nå, enn å bli skuffa, slik att jeg må kjøpe meg noe annet å dyrere senere, det blir jo dobbelt så dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket var det bare plass til 5,25" uten å modifisere dørtrekket... Men ettersom jeg ikke har prøvd å montere, skal jeg ikke si det for sikkert... Mulig det går ann å bygge elementet lenger inn i døra enn det orginale, men da vil det kanskje komme i konflikt med ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider