Gå til innhold

Guide fra A til F/FK/FT

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

  • Svar 502
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er egentlig helt hjerne dødt å ha det.. Kan oppnå AKKURAT samme effekten med et dobbelt sprut ved kald motor. Noe di fant ut ettervært..

 

Vist motoren har det så skal den ha det for å si det sånn.. Det den gjør er å gi litt ekstra bensin i start øyeblikket ved kald motor. Biler som ikke har det (nyere eller mer avvanserte system) spruter bare dobbelt med di vanlige dysene i startøye blikket vist motoren er kald. Så det er egentlig bare smør på flesk å ha det på en F motor. Kunne like så godt gjort så styreenheten hadde lengre åpning på første drag som å sende signal til kaldstart dysa om å åpne.

If u get tha point.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fk motoren min har heller ikke kaldstartdysa, så det var derfor jeg begynte å lure. Jeg sto på skroten og dro ut elnett av en -89 240 og så kaldstartdysa. Jeg kunne ikke huske å ha sett den på fk'en min, så jeg tok den med i tilfelle min manglet. Da jeg kom hjem så jeg jo selvfølgelig at det ikke var uttak til kaldstartdyse på fk i det hele tatt.

 

Hadde en teori om at det hadde med kapasiteten til de gule dysene å gjøre, men det henger jo ikke på greip.

 

kansje man må ha det i nordsweden i -55grader;)

Faktisk ikke mer enn -16°C..

 

På visse motorer utgikk kaldstartfunksjonen løpende under -91 årsmodellen og utgikk på samtlige fra og med -92 års modell.

Ved kaldstart kondenseres mye bensin i dråpeform på de kalde flatene. Separat kaldstartsdyse forbedrer kaldstartegenskapene. Den er plassert lengre fra motoren enn innsprøytingsdysene og forstøver bensinen bedre. Den åpner ved ca –16 °C og ved turtall under ca 900 rpm og den stenges for godt igjen når turtallet passerer 900rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Exerqtor/Zemeckis: Ang alu. Ja, i Haynesboka står det; "Bruk ikke ståldor eller skrutrekker, men en messingdor, så det ikke slår gnister fra tankarmaturet.

 

Zemeckis: Jeg målte diameter på Biltema sin hovedpumpe til Audi S6T (og alle de andre Audiene). Den målte 43mm. Selv skal jeg bruke en 740TIC pumpe siden den var ny og fulgte med motoren min. Hvis den ikke er bolt on er det jo bare å finne opp et feste selv.

 

Men husk noe gummiisolering. En på prosjektforumet her med et annet merke skrudde på ei eksosklemme, og det overførte vibrering veldig godt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå begynt på motor bytte til FK motor i min 242. Jeg har hele elnettet til FK motoren så lurer på om noen kjenner til startsperra til denne motoren? Burde ikke denne egentlig starte om jeg kopler opp likt som det var i 940'n?

 

Hvilken årsmodell er det? Jeg vil anbefale deg å kjøpe et 240 nett med LH2.4. Blir ufattelig mye klipp og lim og stress med et 940 nett. Det blir ikke noe pent skue heller. Får 240 nett for ca en lapp, så det er vel verdt pengene.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er en 94 mod.

Elnettet skal jeg nok få pent igjen etter å ha fjernet alt som ikke trengs der så det plager meg ikke. Men skal jeg bytte elnett så trenger jeg vel også nye hjerner?

 

Regner med du har FK-hjernene fra 940-motoren? LH2.4 nettet passer rett på disse, så du trenger ikke bytte noe. Eneste er at du må lodde inn formotstander og forlenge lmm-ledningen.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår