Gå til innhold

Guide fra A til F/FK/FT

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

  • Svar 502
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har noen målt innvendig diameter på et K-armatur? Mener å huske det var ørsmå greier da jeg skulle smi sammen mitt. Sto og valgte mellom B19A, B2x0K, B230K og B230F. Jeg tok veteranarmaturet da det var minst rustent! :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen tips til bil der tenninga står konstant på etter A-F(T)ombygging?

Det er to relèer under rattet(samme størrelse/form som pumperelèet), om man tar ut det som henger øverst/nærmest tenningsbryter så fungerer det normalt bortsett fra at man må koble det inn igjen for å få start(bryter strøm ut fra tenning når man kinner.

Finner ut at dette kobler sammen konstantpluss(fra rød kabel via sikring i boksen) og blåkabel som er tenning på.

Jeg tenker feil relè eller feil tenningsbryter. Bilen er 86+

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. på LH 2.4 er det en svart boch hjerne til teninga å en blank til spruten der det s¨tår jettronic?

 

trodde den svarte var sprut og blank tenning jeg men?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tidligere her oppe i tråden stod det at du bare kunne lade 0.3 bar viss du hadde 240 b230f uten å skifte til 940 motor, men viss du skal bytte fra f til f/t kan du vell få tak i en ny topp for å få høyere kompressjon?? Jeg også har en 89 mod 240 med b230f som jeg tenker å sette en turbo i. Hadde vert utrolig greit viss du bare kunne ha bytta topp, da hadde du jo sluppet alt det der flyttinga av fordeleren, og at du må ta bort filterflytteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere her oppe i tråden stod det at du bare kunne lade 0.3 bar viss du hadde 240 b230f uten å skifte til 940 motor, men viss du skal bytte fra f til f/t kan du vell få tak i en ny topp for å få høyere kompressjon?? Jeg også har en 89 mod 240 med b230f som jeg tenker å sette en turbo i. Hadde vert utrolig greit viss du bare kunne ha bytta topp, da hadde du jo sluppet alt det der flyttinga av fordeleren, og at du må ta bort filterflytteren...

 

531 toppen gir noe lavere kompresjon. På turbo må man ha lavere komp enn sugemotor, ikke høyere.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre stempler i ft og fk som gjør at kompresjonen blir LAVERE!! Du vil IKKE ha høyere kompresjon når du skal turbolade. Både b230f og b230fk og ft har 530 topp.

 

Men på b230e har jeg hørt at du bare trenger å ha en litt tykkere toppakning for å lade opp til 0.8-1 bar.. Går dette ann å gjøre på b230f også?? Hva er forskjellen som på 940 sin b230f motor og 240 sin utenom filterflytteren og fordeleren som gjør at det går ann å lade høyre uten å endre på noe der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på b230e har jeg hørt at du bare trenger å ha en litt tykkere toppakning for å lade opp til 0.8-1 bar.. Går dette ann å gjøre på b230f også?? Hva er forskjellen som på 940 sin b230f motor og 240 sin utenom filterflytteren og fordeleren som gjør at det går ann å lade høyre uten å endre på noe der??

 

B230E er ikke en turbomotor, og egner seg svært dårlig som det. Forskjellen på 940 B230F og 240-B230F er kun fordeleren, filterflytteren er kun på turbomotorene FK og FT. Den orginale 940 flytteren må fjernes for å få plass til eksosanlegget. Motorrommet i 240 er mindre enn 740/940, derfor får ikke begge deler plass. Når filterflytteren er fjernet kommer oljekjølings"sandwichen" på "orginal" 240 plass, dvs der hvor AT og ET har den, rett på blokka,

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230E er ikke en turbomotor, og egner seg svært dårlig som det. Forskjellen på 940 B230F og 240-B230F er kun fordeleren, filterflytteren er kun på turbomotorene FK og FT. Den orginale 940 flytteren må fjernes for å få plass til eksosanlegget. Motorrommet i 240 er mindre enn 740/940, derfor får ikke begge deler plass. Når filterflytteren er fjernet kommer oljekjølings"sandwichen" på "orginal" 240 plass, dvs der hvor AT og ET har den, rett på blokka,

 

Hva gjør da at du ikke kan lade like mye i begge da? må du skifte stempel viss du skal bruke 940 f motor som ikke er orginalt turbo også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør da at du ikke kan lade like mye i begge da? må du skifte stempel viss du skal bruke 940 f motor som ikke er orginalt turbo også da?

 

Kan lade like mye, eller rettere sagt, like lite i en B230F fra 940/240. Motorene er like. er kompresjonen som er for høy i F-motor.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lade like mye, eller rettere sagt, like lite i en B230F fra 940/240. Motorene er like. er kompresjonen som er for høy i F-motor.

 

Men hadde det ikke da gått ann å bare hatt en litt tjukkere toppakning for å få ned kompressjonen litt? har hørt at det i alle fall går ann på b230E, og det er jo samme blokka og toppen.... "kortere" stempel og tjukkere toppakning vil jo gå for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår