ss242 Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 K merket skal vel stå for at det er den sterke blokka, så da er den brukbar. Var det 530 eller 531 topp på FS? LH 2.2 eller 2.4? Edit: Mente du om bygge om FS motorn, eller bytte til FT? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-240 Skrevet Mai 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 Jeg skal snart kjøpe meg en 240!, etter sommeren eller midt i sommeren som jeg skal pusse opp og få rå! Tenkte 300gamp under panseret... Men er ikke helt sikker om delene jeg har holder.... Har: Turbo, cooler, nye stempelringer og toppakning, nye bremser, innsprut istede for forgasser, eff.annlegg, skal preppe toppen 3mm når jeg får bilen, m47 gearkasse, ny clutsj... Motoren skal seff vere en 2,3liter, men er ikke sikker vilken type enda... Noen som vet om det holder?(300hk og holder sånn at ingenting ryker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mai 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 M47 girkassa ryker ved første gasspådrag, må nok ha en getrag eller lignende, event så funker m45, men da må du regne med at den ryker med jevne mellomrom. Hvis du bygger med to dobble forgassere klarer du fint å knekke 300hk med B21ET bunn, kvasskam og en passende turbo. Med innsprut må du nok ha noe proffere enn org. volvo for at det skal funke optimalt, men det går hvis du gjør alt med det. "preppe toppen 3mm", hvis det er snakk om høvling så er du på villspor når det gjelder turbomotor. Vil råde deg til å søke litt rundt på forumet og se spesielt i prosjekt trådene og se hva andre gjør\ har gjort får å få 300 gamp, ikke spør for mye, finn heller svarene selv, da er det mye lettere å få korrekt info. Å lage en 2.3 liter motor med 300 hester er nesten umulig å lage 100% holdbart, må nok regne med at ting ryker med jevne mellomrom, sånn er det bare. Det er ganske mye slit for en stakkars 2,3 liter å lage 300HK, spesielt når den ikke er laget for det orginalt Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mai 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 Å bygge en 230 med 300hk, samtidig som den er driftsikker, er da ikke noen problem. Med det så mener jeg at den skal greie 100k km eller mer ved normal bruk og service. De fleste som ryker, er som følge av bruken. Har hatt en som gikk 60k km etter trim (335hk), ukjent km før trim, var ingen problemer med den når den ble plukket ut. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-240 Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 Greit, snakker med et verksted som fikser volvomotorer. Som fks http://www.wetterhusracing.no De kunne lage en turbomotor på 350hk til 35.000kr...ikke ille Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokke_ Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne) tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne) tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne) tynn blå til en eller annen sikring med strøm kun med tenning på hakk 2 hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har) violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne) tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (Bruk heller orginalt opplegg) tykk/rød til sikring 6 tykk/rød til sikring 6 tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50) tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde til sikring 4 her er kopling skjemaet du har skrevet opp, men idag har jeg funnet ut at den ledningen som kommer fra 34 blå/svart den MÅ opp til speedometeret hvis motoren skal funke optimalt! fordi den regulerer vist ett eller annet om hvor agrisift du kjører slik at blandings forholdet blir riktig! bare tenkte å si ifra, takk for at denna Guiden sto her, jeg har gjort dette selv på min, fra 230K til 230F som skal bli FT snart=) men den fra 34 må til speedometer! MVH Joakim Botilsrud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokke_ Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 glemte å skrive at dere må også ha nyere instrument, det som det er 4 ledninger inn på speedometeret på, og da skal den gule ledningen kobles sammen med den blå/svarte 34 som kommer fra sryre sentralen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juni 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Dette er ny info for meg, så takk skal du ha, men de fleste som bygger om har vel bare 3 ledninger inn i selve speedometer huset, men jeg skal endre dette i guiden Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 takker for infoen her.. tenkte å kjøpe en 740 tic med b230ft motor.. såe denne tråden kommer til god hjelp:) jeg har den b230e i deler.. såe det jeg lurte på er om jeg kan bruke fordeleren fra den? må man bytte hele kammen på b230ft? Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juni 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 230E fordeleren skal vel funke, ja, må bytte hele akselen som driver fordeler, oljepumpe osv.. Jeg får snart en B230FT, så da skal jeg ta litt bilder Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Må man ha nyere speedometer for å få det til å funke? Eller bare for at den skal fungere optimalt? De ledningene som skal inn på speedometer, har vel bare med tomgang å gjøre? Var en tråd om dette for ikke lenge siden.. Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juni 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 for at det skal gå opptimalt, hvis du ikke har det nye speedometeret, noe de færreste som bygger om har (er jo en grunn til at man bygger om, har jo ikke F-motor orginalt), så er det bare å drite i det Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Derfor min småjager litt på tomgang? Har også litt problemer med bensinpumpa, får ikke noe spenning ut fra den tykke rød/gule fra releet. Hverken på det som ligger i ledningsnettet til motoren, eller det som sitter i bilen. Noen tips der, sikkert noe jeg har oversett/glemt? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juni 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 ikke noe annet enn å bytte rele, og sjekke at det ikke er noe galt med de tykke røde kablene (som forsyner hele driten med strøm) Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Det såkalte systemreleet/bensinreleet, hvor sitter det? Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.