esbandos Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Stemmer bra det.. :) Fordeleren er jo helt tom inni.. Er kun en rotor der.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 altså, rotoren fordeler spenning til pluggledningene via små kontaktpunkt i fordelerlokket og dersom jeg da skrur på fordelern så timinga på kontaktpunktene endres så har ikke dette noe å si? forklar Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 motoren registrerer at du vrir på fordeleren, og sender signal til hjernen at den må justere seg tilbake slik den skal være via hjernen.. Så om du vrir fordeleren 45grader, justerer hjernen seg slik at den tror den er på det den skal ha.. 7grader ellernoe.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 man kan justere litt på tenningsmodulen, ved å kortslutte på et par pins. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredd4d Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Her var det mye bra tips, men nå til en utfordring? Jeg har en 740 på hånd fra sverige som det vistnok skal sitte en 230ft motor i. Denne bilen skal jeg ikke bruke, men jeg skal flytte motor og gear pakken over i en HELT annen bil. Grunn til at jeg bruker Volvo er rett og slett rimelighet, deletilgang og kunskaper rundt omkring. Hva tror folket blir den største utfordringen? Den fysiske plassen i motorrommet jeg skal ha den i er der, så det er ikke no problem. Bilens ledningsnett vil heller ikke forstyrre da det er en gammel bil det skal inn i, ikke noe elektronikk fra før. Tenkte å plukke alt jeg trenger fra 740 bilen, klippe og lime ledningsnett og sette det over i bilen jeg skal ha det. Som sagt, hvilke er de største problemene dere tror jeg møter på? Er langt fra grønn når det gjelder bil, så regner med det er en løsning på det meste, bare litt nysgjerrig før jeg starter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole180 Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 største prob vil nok bli nettet, det letteste hadde vore å funnet deg ein 240 med F nett og satt i formotstand til dysene, men er jo igså fult muligt og ta nettet ifra 740en, er bare litt meir arbeid siden alt henger i 740 nettet imens til ein 240 er det kun motor nett... Siter Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Lurer på en ting, har satt fk motot i bilen min og fulgt guiden: Det har også 2 andre jeg leier verksted sammen med, men alle bilene vi har bygd om stopper om du ruser den opp, dauer liksom. Er en vanesak når man kjører bilen, og funker når man passer på og bremse litt på gira eller ikke ha så høyt turtall inn i kryss osv. Men hva er feilen, har hørt noe om at det mangler speedometersignel til hjernen, men hvordan fikser man det. Og nei, kjører ikke med åpen dump. Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Lurer på en ting, har satt fk motot i bilen min og fulgt guiden: Det har også 2 andre jeg leier verksted sammen med, men alle bilene vi har bygd om stopper om du ruser den opp, dauer liksom. Er en vanesak når man kjører bilen, og funker når man passer på og bremse litt på gira eller ikke ha så høyt turtall inn i kryss osv. Men hva er feilen, har hørt noe om at det mangler speedometersignel til hjernen, men hvordan fikser man det. Og nei, kjører ikke med åpen dump. Sjekka feilkoder?, det du beskriver er jo typisk for åpen dump, men det har dere jo da ikke. Speedosignalet skal ikke gjøre at den stopper, men kan bli litt rar uten. For å fikse det må man naturlivis ha el-speedo. Hvis man har det skal man kunne koble speedo-ledningen på det såkalte "taxi-uttaket" bak på insturmentpanelet. Skal være et par kabelskokontakter med en gummibit over seg. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 motoren registrerer at du vrir på fordeleren, og sender signal til hjernen at den må justere seg tilbake slik den skal være via hjernen.. Så om du vrir fordeleren 45grader, justerer hjernen seg slik at den tror den er på det den skal ha.. 7grader ellernoe.. Motoren registrere ikke noe som helst på fordeleren. Eneste jobben fordeleren har er å sende gnisten til riktig plugg. Eneste som skjer hvis man vrir på fordeleren er at punktene ikke treffer hverandre når gnisten kommer eller at feil plugg får gnisten. Ingen justering er mulig i fordeleren, den er helt tom. Justering av tenning skjer automatisk ved hjelp av sensorene på motoren, turtall osv. har ingenting med fordeleren. Skal man justere manuelt må man koble tenningsboksen til en datamaskin om mape den. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Sjekka feilkoder?, det du beskriver er jo typisk for åpen dump, men det har dere jo da ikke. Speedosignalet skal ikke gjøre at den stopper, men kan bli litt rar uten. For å fikse det må man naturlivis ha el-speedo. Hvis man har det skal man kunne koble speedo-ledningen på det såkalte "taxi-uttaket" bak på insturmentpanelet. Skal være et par kabelskokontakter med en gummibit over seg. Skal hjernen kobles til dette taxi-uttaket da eller? Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makoek Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 Lurer på om jeg kan plassere lmm etter turbo, forbi Inter Coolern på innsug sia? viss dere kjømmer. Eller må den stå før turbo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole Mg Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Som sagt er det VIKTIG at den ene som kommer fra hjernen kobles på den som går igjennom motsandene. hvem farge er det på den ledningen som går te hjernen? kunn en? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Lurer på om jeg kan plassere lmm etter turbo, forbi Inter Coolern på innsug sia? viss dere kjømmer. Eller må den stå før turbo? litt seint svar. Går bra, men det bør ikke være noen form for oljelekkasje i turboen, da LMM ødelegges hvis den får for mye olje i seg Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Som sagt er det VIKTIG at den ene som kommer fra hjernen kobles på den som går igjennom motsandene. hvem farge er det på den ledningen som går te hjernen? kunn en? ikke noe egen farge nei, men når du klipper opp puntet ser du jo at det går 4 ledninger den eneveien(mot dysene) og 1 ledning videre inn i nettet(mot hjernen). Se bilder side 1. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole Mg Skrevet November 22, 2008 Rapporter Share Skrevet November 22, 2008 hei har nå koblet nøyaktig sånn som det står i tråden. MAO så er det kun 4 kabler i tillegg til hovedstrøms ledningen som man skal bry seg om: -tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring) -tynn blå til en eller annen sikring med strøm kun med tenning på hakk 2 (kan kobles sammen med tynn gul/rød) -tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50, event kobles den rett på starteren) -tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde til sikring med strøm kun i hakk 2 (kan kobles sammen med den tynne blå) men får fortsatt ikke gnist.. vil jeg ikke få gnist mo sving hjulet står feil? kan det være kaput svinghujls sensor? så strømm inn på begge hjærnene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.