Gå til innhold

Hvordan bytte ut airbag ratt?

Kimman

Anbefalte innlegg

Hei, en kompis vil bytte ut ratt som har airbag til en vanlig sportsratt. Men vi vet ikke hvordan vi gjør det med airbag. Har noen her gode tips? eller vet om noe sider som forteller om slike ting?

Han kjører en 92mod Civic..

Hmm, 92 mod civic har vel ikke airbag ? Kom vel ikke før i 94/95 det..

Men du må vippe ut Honda merket på forsiden av rattet, så kommer du til skruen som løsner rattet der..

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har airbag på rattet, er det 3 små deksler på baksiden av rattet. Vipp disse ut med en liten skrutrekker, og du kommer til en torx-skrue på hver side og en kontakt på undersiden. Løsne torx-skruene og trekk midtputen til deg. Løsne kontakten på undersiden (som oftest gul av farge på civic). Ta ut kontakten midt på baksiden av puten, og jordledningen.

Nå kan du løsne bolten som holder rattet (14mm). MEN IKKE ta den helt ut enda. løsne rattet fra konen FØR du tar bolten helt ut, ellers risikerer du å få hele greia at trynet.... det pleier å sitte ganske hardt.

På baksiden av rattet sitter det en slepering til SRS systemet, denne MÅ IKKE snus på når rattet ikke er på. Hvis rattet og sleperingen kommer i utakt vil kablene inne i sleperingen ryke når du begynner å svinge! Dette medfører at SRS lampen begynner å lyse, og du må bytte ut SRS-sleperingen (ca. 800,-). Det må også slettes feil på minnet for at lampen skal slutte å lyse.

Mvh Colmaloy

PS: ALLE reprasjoner på airbag og selestrammer systemer utføres selvfølgelig med batteripolen FRAKOBLET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei.. jeg tok ut airbagen og rattet på bilen min.. men lurer på åssen det blir med å koble på hornet til sportsrattet når det ikke er noe kontakt mellom når du setter på Rattnavet.. må jeg lage til kobling eller må jeg kjøp noe ekstra til det?

SRS-lampa vil vel lyse hele tia når man kobla ut airbagen? :)

---> Honda civic 92-1.3 DX

*Honda accord 90 -2.0i

*Honda civic 93-1.5

*Toyota celica 87 2.0 GTi

Lenke til kommentar
Del på andre sider