Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe bilstereo i Oslo (trenger veileding)?

Ranger emnet

Tarant|no

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til noen høytalere. Etter god hjelp her på forumet trenger jeg likevel litt hjelp til å bytte ut høytalerene. Noen butikker i Oslo som kan hjelpe meg? Noen som har gode erfaringer fra en eller annen butikk hvor man også får god veileding? Skal ikke ha dyrt utstyr. Rundt kr. 1000.- for ett sett 10 cm høytalere.

Helst mellom Sinsen og Majorstuen, (men har bil og kommer meg rundt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg ville hvertfall forhørt med rundt med flere enn to forhandlere om pris!! det er bloddyrt å bytte høyttalere hvis du velger feil sted! Jeg byttet midbass hos en forhandler en gang, hvor han maks brukte 30 min! Var bare elementet som ble byttet, alle ledninger og sånn var det samme som før. Alt han måtte gjøre var å sette på et adapter, og de nye midbassene jeg hadde med!! operasjonen kom på over 500 kroner, for så si det slik + adaptere.. Forhør deg litt rundt om det er noen som kan ta et oppdrag for deg privat! Er jo mange her inne som har peiling, og som sikkert kan gjøre det for en rimeligere pris enn 500 kroner!!

Det er du som har Yarisen er det ikke? Var jo bare å lage i stand noen treplater av finer der, for så å skru de fast som et lokk over det hullet som gikk ned i dashen.. Dernest montere de nye i denne platen.. skulle jo som en drøm det!! og fort ikke minst!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville hvertfall forhørt med rundt med flere enn to forhandlere om pris!! det er bloddyrt å bytte høyttalere hvis du velger feil sted! Jeg byttet midbass hos en forhandler en gang, hvor han maks brukte 30 min! Var bare elementet som ble byttet, alle ledninger og sånn var det samme som før. Alt han måtte gjøre var å sette på et adapter, og de nye midbassene jeg hadde med!! operasjonen kom på over 500 kroner, for så si det slik + adaptere.. Forhør deg litt rundt om det er noen som kan ta et oppdrag for deg privat! Er jo mange her inne som har peiling, og som sikkert kan gjøre det for en rimeligere pris enn 500 kroner!!

Det er du som har Yarisen er det ikke? Var jo bare å lage i stand noen treplater av finer der, for så å skru de fast som et lokk over det hullet som gikk ned i dashen.. Dernest montere de nye i denne platen.. skulle jo som en drøm det!! og fort ikke minst!

Mvh

Så sant så sant. Høytaleren skal jeg klare å skru på plass selv. Det eneste jeg trenger hjelp til er å koble på selve ledningene. Ser ut som jeg må klippe ledningene og lodde og litt sånn...? Beste er om det hadde vært en slags hurtigkobling av et eller annet slag som jeg kunne koble til/fra med.

Snakket med en på Kaldbakken som skulle ha 400.- eller noe for den jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. å bytte er jo meget lett!!

1.) Lokalisere pluss og minus

2.) Klippe ledningen litt unna høyttalern, slik at du har anledning til å "lappe" de sammen senere, hvis du skal selge bilen etterhvert med de orginale høyttalerne

3.) Klemme på et par kabelsko på plussen og minusen

4.) Sette de på høyttalern

5.) Montere den i platen du lager

Done..

Hehe.. skulle ikke ta lang tid, og er heller ikke særlig komplisert som du ser!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg går bra. Nå har jeg kjøpt Pioneer TS-G1009 til 300.-. Tror egentlig de er litt billige og "billige". Men mannen i butikken mente de var bedre en Pioneer TS-H107 som var 3 ganger så dyre... Har søkt litt på nett, men ikke funnet den jeg har kjøpt og har fått kalde føtter. Noen som har erfaring med noen av disse to? Eller Pioneer generelt? Tar gjerne det merket hvis det er ok. Både Torshov Bilrekvesita og Oslo Bilstereo har disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer er det ingenting å se på. Om en høyttaler til tre ganger så lite, er så mye bedre enn den dyrere gjenstår bare å se! I de fleste tilfeller får man det man betaler for, men det finnes selvfølgelig unntak :)

Har ikke hørt om nettopp den modellen du snakker om, men hvis den har noenlunde samme spec som den du linket til, så skal nok dette bli bra!

Har du funnet noen montør enda?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Du kan også ta kontakt med J&B Bilforum' date=' Østensjøveen 7, oslo

tlf: 22 65 91 20 spørr etter Ove[/quote']

Disse gutta er rimelig dyre.. Priseksempler overhørt i butikken mens jeg sto å så på noen varer:

Montering av spiller - 100 kroner (arbeidstid: 10 min)

Gjennomføring av strømkabel gjennom torpedovegg - 400 kroner (arbeidstid: 30 min)

Generelt er det "krise" å skulle sette bilen inn til en forhandler for å gjøre lette oprasjoner. Det er ting mange av dem ser på som en god mulighet til å tjene mye penger. Høyttalermontering av lett type, kabelstrekking, og ikke minst montering av spiller er nok ting man i det minste burde prøve på selv først! Det koster ingenting å prøve å feile.. Dessuten er det lærerikt!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du 100 kr for å sette inn en spiller var dyrt?

(eller 400 kr for en halvtimes jobb?)

"ingen" klager på bilmekanikeren som tar 800 kr/time for å skru på bilen.. men om en bilstereo-fyr skal gjøre det, da er det "svindel" / knalldyrt..

Altfor mange tror at en ansatt koster 150 kr/time..

edit: om man har kjøpt en spiller til 3-4000 så bør kanskje denne monteres "for free" osv.. men om det er eget utstyr så syns eg det var billig..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette var kjøpt hos nettopp denne forhandlern.. og å ta 500 kroner for litt over 30 min med arbeid er jo ganske mye!! det blir jo rundt regnet 900-1000 i timen!! Er nok ikke mange som kan skryte av den timeslønnen!

Ja, en bilmekaniker tar kanskje 800 kr. timen, men dette er jo en helt annen sak! En hver person kan ikke sette i gang og skru på bil.. For det første ville det jo vært livsfarlig!!, og for det andre er jo dette i mange tilfeller umulig - hvis man ikek har riktig verktøy osv! Å montere en spiller derimot er vel noe de fleste skal klare, når man har "nøklene" til den spiller som allerede sitter i! Å føre gjennom strømkabel er kanskje en noe mer slitsom jobb, kan være enig i det! Men selvfølgelig vil også alle ha forskjellige formeninger om hva som er dyrt og ikke.. Personlig kunne jeg ikke tatt 500 kr. for å montere en spiller og å føre gjennom en strømkabel.. på maks 40 min! Det er snakk om at kabelen da ble lagt løs ved batteriet, og resten av kabelen ble på andre siden av veggen lagt ved førersetet! Altså ikke fullstednig trekking bakover, og heller ikke med siking osv foran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det setter jo saken i et LITT annerledes lys da..

Men om jeg hadde stikket innom en sjappe ,fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle montere spillern (med spiller kjøpt en annen plass), og måtte betale 100 kr... ja, da hadde jeg nok syntes at det var ganske billig jeg.. ingen gidder liksom å gjøre en jobb for 20 kr liksom.. er liksom en "minstepris" for hva man "gidder"

ellers så syns jeg 400 kr (eller i hvert fall 300) kr for 30 min arbeid (og da MENER jeg 30 min arbeid.. ikke 15 min) er helt OK.. Hvor vanskelig det er osv har egentlig lite med saken å gjøre så lenge kunde ikke klarer (eller vil prøve) å gjøre det..

Men når det er sagt så bør det vel ikke ta 30 min å få en kabel gjennom torpedovegg da.. En SJELDEN gang er dette vanskelig.. det finnes "alltids" en propp man kan tre gjennom..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enig igjen.. Men uansett om vi snakker om denne forhandlern eller ikke, så finnes det alltid noen som prøver å "tyne" kjøpern for det han er verdt! Det som derfor er viktig å gjøre i situasjoner som trådstarter her er i, er å forhøre seg rundt! Skal ikke se bort i fra at det finnes privatpersoner som også kan tenke seg å ta på seg jobben!!

Jeg hadde med glede gjort det, hadde jeg bare hatt et sted å stå! Blir fort i så dårlig humør hvis jeg skal stå å montere noe ute nå i snøføyka!! :)

Men ellers skal du ha for at du er saklig i din argumentasjon lohelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! enig enig!

jeg har dessverre det problemet (samme som deg?) at jeg IKKE har garasje.. og heller ikke "grav" til å skru bil i/på.. Veldig irriterende å være bilstereoentusiast og ikke ha dette.. SKAL HA! hehe...

saklig prøver jeg alltid å være. Glir kanskje ut av og til.. men det er med diskusjon med "idioter" som påstår ting som "alle" vet er feil... (regner med du skjønte at DEN ikke var rettet mot deg)

til trådstarter:

hør om det er noen private i området som kan gjøre dette. Dette bør være en 5 minutters jobb (om du skrur ut elementer på forhånd og kjøper kabelsko som passer til element) Kjøp gjerne små krympestrømper (om disse ikke følger med kabelsko)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saklig prøver jeg alltid å være. Glir kanskje ut av og til.. men det er med diskusjon med "idioter" som påstår ting som "alle" vet er feil... (regner med du skjønte at DEN ikke var rettet mot deg)

Hehe.. jepp, skjønner at den ikke var rettet mot meg - men tror jeg skjønner hvem den var rettet mot cheers

Videre kan jeg si til trådstarter at jeg godt kan ta oppdraget hvis været skulle roe seg fremover.. I værste fall kan vi jo bare bennytte oss av et parkeringshus i byen, hvor man ikketar "lapp" ved innkjøring!! :thumb

Tror som lohelle sier at dette skal gå rimelig raskt..

Men over til lohelle.. tror du ikke det vil være en idé å skille av rommet i dashen, og fremsiden av elementet med en baffle? eller vil det i dette tilfelle gå an å gjøre coaxen i infinite baffle?

Til Turant|no.. Kunne du tatt med deg et element ut i bilen, satt det det det tidligere var et element, og ta et bilde? bare så vi får et lite overblikk over hva vi har å gjøre med angående montering her?!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider