Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe bilstereo i Oslo (trenger veileding)?

Ranger emnet

Tarant|no

Anbefalte innlegg

Men over til lohelle.. tror du ikke det vil være en idé å skille av rommet i dashen, og fremsiden av elementet med en baffle? eller vil det i dette tilfelle gå an å gjøre coaxen i infinite baffle?

her er jeg ikke helt med....

regner med en baffle er en sånn "ring" eller overgang (som for eks transmedia selger)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

baffle er ikke en slik ring nei..

Tar meg selv i en feil her:

Baffle er f.eks frontplaten i en lukket kasse! Er en plate som skal gjøre at lydbølgene får lenger å gå, så de ikke fasene utjevner hverandre..

Likevel er det noen elementer som kan drives i infinite baffle, noe som vil si at str på rommet bak ikke er av betytning, så lenge det er et fysisk skille mellom frem og bakside av høyttaler.

Jeg fremstilte altså problemstillingen noe galt i sted.

Det jeg lurer på er: Som vi ser er den orginale høyttalern montert i løse luften, uten noe fysisk skille mellom fram og bakside av elementet! Dette tilsier jo egentlig at fasene her burde utligne hverandre, og det er vel kanskje nettopp dette som lager såpass skrøpelig lyd som det gjør i Yarisen. Blir lite bass. Men kanskje ved å dele av rommet i dashen med en plate, som man kan montere høyttalern i. Altså en baffle.

Snakker altså ikke om å lage en kasse, MEN å drive elementet i infinite baffle, og bruke da hele dashen som kasse..

Håper det ble litt mer klarhet da?!

Beklager rotet..

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at jeg kan skru på høytalerene selv. Det går! Men blir det mer teknisk enn det, feks sponplate med mer og tetting i toppen av festet ser jeg for meg at dette ikke er ferdig før sommern... Betaler gjerne en 6 pakk til den som gjør den jobben (vedkommende bør være over 18 år - hehe). Skal ta litt flere bilder i kveld så det er lettere å se hva dette virkelig kan gå ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler gjerne en 6 pakk til den som gjør den jobben (vedkommende bør være over 18 år - hehe). Skal ta litt flere bilder i kveld så det er lettere å se hva dette virkelig kan gå ut på.

Hehe.. hvis det var meg reffererer til, så er jeg 19.. og har nok ikke noe problem med å utføre oppdraget du vil ha gjort - om det skal være sponplater eller hva.. Ting begrenser seg kun ved glassfiber!! da får du kontakte andre! bor ikke så langt fra ekeberg..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart Audio Art.....

Ring Ketil 90139894

Ja, ring Ketil!

Han stiller alltid opp på kort varsel og med god service.. lenge siden jeg har kjøpt noe av han, men han møtte opp på 20 mins varsel i Oslo med element til meg :)

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. så i prinsippet danner ikke dashbordet en form for kasse? Hvis det er hull bare rett igjennom er det mulig at denne bassen du lette etter kan bli vanskeligere enn planlagt! Mulig du da burde få tak i noen høyttalerhjelmer, som man kan skru høyttalerne oppi!!

Det ville løst problematikken i dette tilfellet!! Dermed ville du sluppet den platen jeg har snakket om tidligere også, da denne vil være ubrukelig da det er ull tvers gjennom dashen din!!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville løst problematikken i dette tilfellet!! Dermed ville du sluppet den platen jeg har snakket om tidligere også, da denne vil være ubrukelig da det er ull tvers gjennom dashen din!!!
Det er nok hull tvers igjennom ALLE dashbord, ingen er helt tette ovenfra, så en plate til å tette rundt her vil være helt greit. Problemet her er jo alle åpningene rundt elementet som gjør at bassen blir borte. (I den grad du får noe "bass" med en 4" ;))

Uansett tror jeg ikke de dashbordhøyttalene dine spiller noe særlig mer enn øvre mellomtone/diskant, da du jo også har et par 6,5" i dørene(?). Så skal du ha bedre lyd i bilen, finn et komponent-sett til tusenlappen med 6,5" bass, 4" mellomtone til deashbordet og en løs diskant. Da er det heller ikke så hyperkritisk at det er tett rundt 4"eren, men har du noe stiv teip, smeltelim, whatever du kan mekke til som isolerer forsiden av høyttaleren fra baksiden av den, vil det gjøre godt for lyden.

Det enkleste er at ta en gummi- eller skumgummilist av et eller annet slag, og legge rundt langs kanten oppå 4"eren eller under grillen, slik at når grillen smekkes på, blir den liggende i press mellom høyttaler og grill, og dermed har du fått tettet mellom for- og bakside. Pass bare på at listen ikke blir liggende oppå opphenget til 4"eren. Jeg ser på bildet at din høyttaler har ligget litt i press i opphenget, og slikt gir ikke god lyd.

Nå har du snart tatt flere bilder av dashbordet enn jeg tar i det hele tatt på et helt år, men det kunne vært interessant å sett under selve grillen til høyttaleren. Er det en rund "trakt" eller kant der som skal passe over høyttaleren når den er på plass i dashbordet, er det antageligvis bare å glemme tetningsprosjektet, da grillen vil fungere som tetning godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henviser til et utklipp fra Tor Steinar Aamodt sin bil, der han bruker høyttalerhjelmer! Her kan du se hva de brukes til, og hvordan se på en måte isolere baksiden fra fremsiden av høyttalern.. Noe som igjen vil føre til at man kan få noe mer bass i 4" du har kjøpt, enn ikke å bruke disse hjelmene... Platen vi snakket om vil også da være unødvendig og man kan bare skru høyttalerne rett ned i de originale hulle :)

Dette er ingen konkurranse bil, men jeg prøver å gjøre det litt seriøst... Skal "jukse" litt med "høyttalerhjelmer", det beste er selvsagt kasser, men det er ALT for mye jobb...

DSC00922.JPG

Sånn ser de ut når man har dyttet nedi høyttaleren...

DSC00923.JPG

Sånn ser det ut da..

DSC00924.JPG

Du får si ifra hvis dette blir interessant, så skal jeg se om jeg ikke kan ta noen slike med til deg.. regner med å ta en tur oppom Anders F ganske snart!! Han er lokalisert på elverum, så det er ikke liksom ikke i nærmerste omkrets :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp til noen høytalere. Etter god hjelp her på forumet trenger jeg likevel litt hjelp til å bytte ut høytalerene. Noen butikker i Oslo som kan hjelpe meg? Noen som har gode erfaringer fra en eller annen butikk hvor man også får god veileding? Skal ikke ha dyrt utstyr. Rundt kr. 1000.- for ett sett 10 cm høytalere.

Helst mellom Sinsen og Majorstuen, (men har bil og kommer meg rundt).

Fikser vel dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i uken leverte jeg tilbake høyttalerene kjøpt på Torshov Bilrekvisita. Fikk ikke gode vibber av de. Selgeren var mer opptatt av at broren jobbet i Pioneer enn å snakke om hvor bra høyttalerene var. Fant frem til Strømmen Bilstereo. Selv om de lå "litt" utenfor allfarvei tok jeg turen ut. Der fikk jeg god hjelp og landet tilslutt på et par Pioneer TS-E1076 til prutet pris kr. 790.-. Ser at andre også har disse i motsetning til de jeg ble tilbudt på Torshov Bilrekvisita (som jeg ellers ikke fant med google...)

Etter litt fikling og grubling på hvordan jeg skulle få til opphentet, hva som var pluss og minus og om hvorfor ikke skruehullene passet helt, hang (bokstavelig talt) jeg i dag opp den venstre høyttaleren.

Lyden var god - og i forhold til de originale var det en drøm. Nå gjelder det bare å skru den fast og få satt inn den høyre. Skruene kan bli litt vriene, men med litt hardhendthet skal det nok gå. Mulig jeg må ha noe mer verktøy fra Biltema, men der er det bare gøy å skjåppe. Hullet ellers kommer jeg til å dekke/tette med ducktape. Da blir det i det minste noe mer lufttett mellom øvre og nedre delen av høyttaleren.

Vedr. høyttalerhjelmene skal dere ikke se bort fra at jeg faktisk havner på dette etterhvert. Madammen flytter på søndag til Elverum for 2 mnd. og der har jeg forstått at høyttalerhjelmene lages ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig å høre at alt ordnet seg!! Tror nok du vil bli fornøyd med valget ditt.. Videre hørtes gaffateip-løsningen ut som en grei midlertidig løsning, men skal ikke se bort i fra at disse hjelmene vil kunne gi deg mer trøkk, i den grad man fremskaper trøkk med 4"'ere.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider