oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Turbomotor med respons. Hei.. Plassering av dump ventil. Dette er diskutert at og fram og opp og ned. Kanskje vi skulle prøvd noe nytt? Her er en teori eg har tenkt å prøve, kanskje den er gammel? Starter på spjeld siden på innsug siden, den må være laget og stilt slik at den stenger helt når gasspjeld er stengt. Motor må ta in luft etter spjeld for å gå på tomgang og når gasspjeld er stengt. Stor volums intercooler, så en ventil som stenger når man slipper gassen, Da er kluet å ha dumpventil så nær turbo som mulig, Når gass spjeld stenges så åpner dumpventil som er plasert så nær turbo som mulig. og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og fram til gasspjeld, resultatet blir en utrulig respons når du gir gass for da har du turbo trykk med en gang. Hva trur dere? Mvh Øyvind Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Når gass spjeld stenges så åpner dumpventil som er plasert så nær turbo som mulig. og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og fram til gasspjeld. Jeg ser for meg att enten så dreneres all lufta pga dump.... Eller så får du ikke åpna en drit på grunn av den andre tilbakeslagsventilen som stenger dumpen... Just my 10 cents... Edit. Etter å ha tenkt litt å fått forklart litt her, så mangler du jo et spjeld som kan stenge for lufta som sitter før IC.. Og hva du skal med en tilbakeslagsventil til skjønner jeg heller ikke... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 bra forslag! har faktisk tenkt på dette selv men kom fram til at det ikke er så veldig lett å få til en billig løsning på åpne å lukke ventil før intercooler! men kan hende du har en anna god løsning! men en turbo fyller jo opp igjen systemet grundig raskt da! så veit ikke hvor mye man vil tjene på det..! men det er bare å prøve! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Et spjeldhus som er i samme dim som rørene som du paralellkobler med gasspjeldet da..? Det er jo ikke så dyrt, eneste blir å få til en løsning som funker... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Må ha en stor intercooler med mye volum skal turbo klare å ta igjen forbruk. Men det eg håper på, er at når motor får trykk med en gang så spoler turbo mye raskere opp, og vi får en respons som blir mye bedre. Tilbakeslagsventil står etter dumpen nærmere intercooler, så der blir ingen lekasje den veien. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Jeg ser for meg at i praksis merker man absolutt ingen forskjell. Jeg tror andre ting som størrelse på kompressor- og turbinhjul, kulelager / ikke kulelager, vekt på svinghjul, individuelle gasspjeld / størrelse på plenum og utforming av eksosmanifoild har mye mere å si for opplevd respons i motoren. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Burde jo ikke bli noen lekkasje uansett så lenge dumpen slipper ut all luften mellom Turbo-IC... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Når gass spjeld stenges så åpner dumpventil som er plasert så nær turbo som mulig.og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og fram til gasspjeld. Jeg ser for meg att enten så dreneres all lufta pga dump.... Eller så får du ikke åpna en drit på grunn av den andre tilbakeslagsventilen som stenger dumpen... Just my 10 cents... Edit. Etter å ha tenkt litt å fått forklart litt her, så mangler du jo et spjeld som kan stenge for lufta som sitter før IC.. Og hva du skal med en tilbakeslagsventil til skjønner jeg heller ikke... lettere å skjønne for de som ikke skjønte opplegget! slik jeg tegna det for leng siden i hvertfall! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Omtrentlig slik ja. og nå må man bruke en turbo som har en stor og tung turbin og kompressordel som vill fortsette å spinne og produsere luft. når man slipper gassen. litt omvent en hva man tenker i dag. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 uansett syns jeg selv at forslaget er bra! og jeg kommer antaglig vis til å prøve det en gang i tia! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kiv_tuning Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Det som vil skje hvis dumpen din ikke stenger er att du kan over ruse turboen, En annen ting er att slike mekaniske deler har en viss respons tid de oxo. Dumpen du snakker om som skal slippe ut lufta å la turboen spinne fritt må ha ei slapp fjær som vil resultere i en lekasje ved trykk. hvis vacum fra innsuget skal klare å løfte den. Dette er noen av bakdelene. Siter Takk til: Audioart v/ Kjetil Skei Ruud Racing VS-motor Standox Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Tror nok dette har blitt forska på i hele turbosystemets barndom.Er nok en grunn til at det er slik som det er idag. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Luften som er i intercooler og rør blir brukt opp på null komma niks anyway, det ser man med et regnestykke, eller ved å tenke seg at 1 kg bensin trenger 12.5 kg luft. Så totalt sett vil motoren få en kortvarig airsurge som den ikke har godt av, før turboen igjen begynner å produsere nok trykk. Det optimale er jo å ha et konstant trykk på innsuget. Hvis det plutselig kommet et kortvarig trykk så vil nok motorens ecu tenke "oi" og pøse på med bensin også tenker den "oi" igjen når trykket faller som en stein. Så begynner turboen å spoole nok opp til å lade skikkelig. :D Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Det som vil skje hvis dumpen din ikke stenger er att du kan over ruse turboen, En annen ting er att slike mekaniske deler har en viss respons tid de oxo. Dumpen du snakker om som skal slippe ut lufta å la turboen spinne fritt må ha ei slapp fjær som vil resultere i en lekasje ved trykk. hvis vacum fra innsuget skal klare å løfte den. Dette er noen av bakdelene. Du?? Hvordan ser dumpen din ut? Min har en slange fra manifold etter gasspjeld. til dump som er montert på toppen.. der fjæren er, mest for å holde stempel på plass.når du ladder 1 bar så er "der og 1BAR" Likt med det som er på under siden av stempel. Med andre ord der er likt trykk på begge sider av stempel! Man når du slipper gassen så får du vacum på ene siden av stempelet, Som drar det til seg. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Luften som er i intercooler og rør blir brukt opp på null komma niks anyway, det ser man med et regnestykke, eller ved å tenke seg at 1 kg bensin trenger 12.5 kg luft. Så totalt sett vil motoren få en kortvarig airsurge som den ikke har godt av, før turboen igjen begynner å produsere nok trykk. Det optimale er jo å ha et konstant trykk på innsuget. Hvis det plutselig kommet et kortvarig trykk så vil nok motorens ecu tenke "oi" og pøse på med bensin også tenker den "oi" igjen når trykket faller som en stein. Så begynner turboen å spoole nok opp til å lade skikkelig. :D Ja. du har nokk rett.. Men har lyst å prøve. Hvis volum med intercooler og rør, for å overdrive er 20 liter. og vi snakker om 2 sekunder.. Tanken er at det volumet skulle være nokk til å hjelpe motor i gang ved giring.. Men det er vel ikke uten grunn at antilag blir brukt som respons system. mvh Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.