Gå til innhold

Turbomotor med respons.

Ranger emnet


oyvind ludvig otterlei

Anbefalte innlegg

Turbomotor med respons.

 

Hei..

Plassering av dump ventil. Dette er diskutert at og fram og opp og ned.

Kanskje vi skulle prøvd noe nytt?

Her er en teori eg har tenkt å prøve, kanskje den er gammel?

Starter på spjeld siden på innsug siden, den må være laget og stilt slik at den stenger helt når gasspjeld er stengt. Motor må ta in luft etter spjeld for å gå på tomgang og når gasspjeld er stengt.

Stor volums intercooler, så en ventil som stenger når man slipper gassen,

Da er kluet å ha dumpventil så nær turbo som mulig, Når gass spjeld stenges så åpner dumpventil som er plasert så nær turbo som mulig.

og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og

fram til gasspjeld, resultatet blir en utrulig respons når du gir gass for da har du turbo trykk med en gang.

Hva trur dere?

 

Mvh

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når gass spjeld stenges så åpner dumpventil som er plasert så nær turbo som mulig.

og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og

fram til gasspjeld.

 

Jeg ser for meg att enten så dreneres all lufta pga dump....

Eller så får du ikke åpna en drit på grunn av den andre tilbakeslagsventilen som stenger dumpen... Just my 10 cents...

 

Edit. Etter å ha tenkt litt å fått forklart litt her, så mangler du jo et spjeld som kan stenge for lufta som sitter før IC.. Og hva du skal med en tilbakeslagsventil til skjønner jeg heller ikke...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra forslag! har faktisk tenkt på dette selv men kom fram til at det ikke er så veldig lett å få til en billig løsning på åpne å lukke ventil før intercooler! men kan hende du har en anna god løsning! men en turbo fyller jo opp igjen systemet grundig raskt da! så veit ikke hvor mye man vil tjene på det..! men det er bare å prøve!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha en stor intercooler med mye volum skal turbo klare å ta igjen forbruk.

Men det eg håper på, er at når motor får trykk med en gang så spoler turbo

mye raskere opp, og vi får en respons som blir mye bedre.

Tilbakeslagsventil står etter dumpen nærmere intercooler, så der blir ingen lekasje den veien.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at i praksis merker man absolutt ingen forskjell. Jeg tror andre ting som størrelse på kompressor- og turbinhjul, kulelager / ikke kulelager, vekt på svinghjul, individuelle gasspjeld / størrelse på plenum og utforming av eksosmanifoild har mye mere å si for opplevd respons i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gass spjeld stenges så åpner dumpventil som er plasert så nær turbo som mulig.

og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og

fram til gasspjeld.

 

Jeg ser for meg att enten så dreneres all lufta pga dump....

Eller så får du ikke åpna en drit på grunn av den andre tilbakeslagsventilen som stenger dumpen... Just my 10 cents...

 

Edit. Etter å ha tenkt litt å fått forklart litt her, så mangler du jo et spjeld som kan stenge for lufta som sitter før IC.. Og hva du skal med en tilbakeslagsventil til skjønner jeg heller ikke...

 

lettere å skjønne for de som ikke skjønte opplegget! slik jeg tegna det for leng siden i hvertfall!

 

dfhj.jpg

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vil skje hvis dumpen din ikke stenger er att du kan over ruse turboen, En annen ting er att slike mekaniske deler har en viss respons tid de oxo. Dumpen du snakker om som skal slippe ut lufta å la turboen spinne fritt må ha ei slapp fjær som vil resultere i en lekasje ved trykk. hvis vacum fra innsuget skal klare å løfte den. Dette er noen av bakdelene.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luften som er i intercooler og rør blir brukt opp på null komma niks anyway, det ser man med et regnestykke, eller ved å tenke seg at 1 kg bensin trenger 12.5 kg luft. Så totalt sett vil motoren få en kortvarig airsurge som den ikke har godt av, før turboen igjen begynner å produsere nok trykk.

 

Det optimale er jo å ha et konstant trykk på innsuget. Hvis det plutselig kommet et kortvarig trykk så vil nok motorens ecu tenke "oi" og pøse på med bensin også tenker den "oi" igjen når trykket faller som en stein. Så begynner turboen å spoole nok opp til å lade skikkelig.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vil skje hvis dumpen din ikke stenger er att du kan over ruse turboen, En annen ting er att slike mekaniske deler har en viss respons tid de oxo. Dumpen du snakker om som skal slippe ut lufta å la turboen spinne fritt må ha ei slapp fjær som vil resultere i en lekasje ved trykk. hvis vacum fra innsuget skal klare å løfte den. Dette er noen av bakdelene.

 

Du??

Hvordan ser dumpen din ut?

Min har en slange fra manifold etter gasspjeld. til dump

som er montert på toppen.. der fjæren er, mest for å holde stempel på plass.når du ladder 1 bar så er "der og 1BAR"

Likt med det som er på under siden av stempel.

Med andre ord der er likt trykk på begge sider av stempel!

Man når du slipper gassen så får du vacum på ene siden av stempelet,

Som drar det til seg.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luften som er i intercooler og rør blir brukt opp på null komma niks anyway, det ser man med et regnestykke, eller ved å tenke seg at 1 kg bensin trenger 12.5 kg luft. Så totalt sett vil motoren få en kortvarig airsurge som den ikke har godt av, før turboen igjen begynner å produsere nok trykk.

 

Det optimale er jo å ha et konstant trykk på innsuget. Hvis det plutselig kommet et kortvarig trykk så vil nok motorens ecu tenke "oi" og pøse på med bensin også tenker den "oi" igjen når trykket faller som en stein. Så begynner turboen å spoole nok opp til å lade skikkelig.

 

:D

 

 

Ja. du har nokk rett..

Men har lyst å prøve.

Hvis volum med intercooler og rør, for å overdrive er 20 liter.

og vi snakker om 2 sekunder..

Tanken er at det volumet skulle være nokk til å hjelpe motor i gang

ved giring..

Men det er vel ikke uten grunn at antilag blir brukt som respons system.

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår