Gå til innhold

Turbomotor med respons.

Ranger emnet


oyvind ludvig otterlei

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke se for meg at trykket mellom spjeldene kan opprettholdes på noe vis. I så fall må de være helt latterlig raske og synkrone. vakumstyring eller vaierstyring har ikke sjangs.

Det enkleste måte å opprettholde trykket før spjeldet mellom gassing er faktisk å ikke ha dumpventil. Da vil kompressordelen på turbo opprettholde trykket i det den bremses ned av spjeldet.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å sette på en tilbakeslagsventil rett etter der dumpen blir montert.

mellom turbo og intercooler. Den vil slå inn med en gang dumpen åpner ..

 

Med en mekanisk tilbakeslagsventil, hva tror du tiden er på en slik i fra du går av gassen til den er ferdig lukket, og fra du går på gassen og den er åpnet igjen? tror du får mer en lag nokk bare der!

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du??

Hvordan ser dumpen din ut?

Min har en slange fra manifold etter gasspjeld. til dump

som er montert på toppen.. der fjæren er, mest for å holde stempel på plass.når du ladder 1 bar så er "der og 1BAR"

Likt med det som er på under siden av stempel.

Med andre ord der er likt trykk på begge sider av stempel!

Man når du slipper gassen så får du vacum på ene siden av stempelet,

Som drar det til seg.

 

For det føste, jeg kjører ikke med dump. Men har vel 6-7 stk liggende nye her ved siden av meg. For salg.

 

Hvis du setter dumpen ved siden av turboen og har en stooor cooler og masse rør. Hvor fort tror du att trykket klarer komme fra turbo til vacumslangen som går inn på toppen av ventilen igjen? Går litt saktere dette enn lysets hastighet.... Turboen din begynner å lade og gjett hvor trykket øker kjappest? Er mange gutter som har STOOR lønn som har tenkt på dette siden de begynte med overlading for maaange år siden. Så jeg tror ikke du klarer å komme opp med noen superløsning på dette problemet på en 2 3...

Dessuten tror jeg du har missforstått litt. Er ikke cooleren som lager stort volum. Det er rørene. Så bruk 8" rør og mekk dette i sammen å prøv. Teorien din er helt super den. Men fungere ikke i praksis. Så enkelt er det. Tror du meg ikke så prøv. dessuten vil de tilbakeslagsventilene dine fungere som en hindring i veien hvis du ikke øker diameteren på dem drastisk.

Med en motor på 300hk kommer du aldri til å finne ut om du får noe kjappere respons på dette uansett. Så jeg foreslår bygg. En skikkelig motor med skikkelig prestasjon og prøv det på denne.

 

Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe deg ett data sprut med respons system. Så slipper du alt tenkinga. Da har du trykket der uansett. Du kommer aldri til å kunne bygge ett luft tett system i mellom gasspjeld og turbo uten att det blir til hindring for nytt turbotrykk uansett. :)

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spjell hus på grenrør med tyse ( mulig tenning? ).

Når du slipper gassen vil spjellet på grenrøret åpne seg, fyre på med bensin. turbon vil snurre å du får trykk

 

Hvor lenge tror du det spjeldhuset vil vare med ca 1000grader c?

Med respos system kjører du ned tenninga opp med dysene og det tenner igrenrøret uten noe spjeld. Men du har 0 kjøling, så derfor vil dette gå hardt utover turboen og grenrøret ditt. Men min oppfatting er att det er verdt det...hehe

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette har blitt gjort, da med diselinnsprut som rør til turboen. Tror de kjørte på diseltrykk på 1600bar, samme som på nyere lastebiler. Skal sjekke om jeg finner noen tegninger eller lignende. problemet er vell å finne noe som tåler en 990 - 1000graders varme.

 

Det de gjorde i Formel1 på 80-talle var å ha et responssystem sånn som kiv_tuning nevner(datasprut som justerer tenning- og innsprutspunkt så det forbrenner i eksosmanifolden og turboen.

Pluss at de hadde systemer som førte overtrykk/ladetrykk inn i eksosmanifolden. På den måten får du en helvetes effekt i eksosmanifolden og turbo og kan holde et høyt ladetrykk konstant. Det er såklart en enorm påkjenning og setter store krav til eksos, turbo og varmeisolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår