Gå til innhold

Turbomotor med respons.

Ranger emnet


oyvind ludvig otterlei

Anbefalte innlegg

Selv om trykket mellom de to spjeldene er på 1 bar vil ikke det vare lenge etter at du åpner spjeldene igjen. En motor suger i seg ganske mange liter luft i sekundet, og de rørene rommer så lite at det blir som å spytte i havet, du merker nok ingen forskjell overhodet.

Det vil med andre ord være masse arbeid for absolutt ingen nytte.

På toppen av det hele skal du få alt dette 100% tett for å holde på trykket.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kreves også energi i form av ladetrykk og dermed blir det motstand når denne ventilen mellom turbo og IC åpner igjen, for å flytte på lufta som ligger lagret i IC. Riktignok så trenger ikke turboen å fylle opp ICen, men man må også tenke på at lufta blir stillestående om man stenger begge disse spjeldene, og det er akkruat hastigheten på lufta her det handler om.. At turboen på klare å presse nok på lufta som er der slik at den starter å bevege på seg igjen i rett trykkforhold, og det krever energi som resulterer i mer lag.

 

Det beste er vel å satse på et normalt oppsett med dumpventil, og heller satse på riktig koning og diameter av trykkrør, og koning/diameter/termisk isolasjon på eksosmanifoldet, slik at på alle disse stedene lufta og eksosen holder riktige lufthastigheter, for det er i grunn det det handler om. Nest etter de andre tiltakene som ble beskrevet tidligere i tråden.

 

Det arild skriver om å ikke ha noen dumpventil er vel og bra det med tanke på at den holder på trykket, men det negative her, og grunnen til at vi bruker det, er at hastigheten på turboen blir kraftig satt ned ved at den ikke blir kvitt lufta, slik at her blir det igjen lag for å få den i gang igjen (merkes spesielt på litt større enheter), pluss at det blir en voldsom belastning på turboen å få et slikt tilbakeslag. Det som derimot kan ha noe positiv effekt er resirkulerende dumpventil, som blåser overskuddslufta rett tilbake inn i sugedelen av kompressorhuset på turboen.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterkompressor og da:D Enten på turboen eller rett på insuget. Er jo mange som har leget kompressormatede turboer.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe ett NOS sett og bruke som respons? De fleste trenger ikke ett responsystem til og fra jobb. Eneste fornuftig bruk er vel på drag. Da funker ett Nos system bra som "respons". Annen mulighet og dyrere er datasprut

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en kar som laget " kompressor" av turboer. reimdrevet, med noe girkasser etc. ville jo holdt trykket litt oppe.

 

Sentrifugalkompressor heter det. Det er veldig vanlig i statene på Camaro/Firebird og andre V8 biler ettersom man slipper å sage hull i panseret for å ha den der, men det er ikke så mange her på berget som har gått for den enda selv om det er noen.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe ett NOS sett og bruke som respons? De fleste trenger ikke ett responsystem til og fra jobb. Eneste fornuftig bruk er vel på drag. Da funker ett Nos system bra som "respons". Annen mulighet og dyrere er datasprut

 

Mvh

Jeg må si jeg har sansen for datasprut, i.e. en chippet OEM Honda innsprøytningshjerne; på hvor mange andre standardhjerner kan man bruke FTS-funksjon, eller såkalt "Full Throttle Shift"? Dette går ut på at man (originalt) har en bryter på clutchen som kan settes opp til å kutte tenninga ved 100% TPS idet clutchpedalen trykkes ned. Bensin får kjerra fortsatt, og denne antenner (som regel) i grenrøret og spinner opp turboen mens man girer, og det beste av alt? Ikke noe trykkfall siden man sitter med gassen i bunn 402 meter til ende. I starten har man mulighet til å sette opp en "two-step rev limiter" som stiller tilbake tenninga og gir ekstra bensin som kan spoole opp turboen til maks ladetrykk mens clutchen ennå er inne og juletreet teller ned. Sweet. Autronic er bortkastet på en Honda. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har sansen for datasprut, i.e. en chippet OEM Honda innsprøytningshjerne; på hvor mange andre standardhjerner kan man bruke FTS-funksjon, eller såkalt "Full Throttle Shift"? Dette går ut på at man (originalt) har en bryter på clutchen som kan settes opp til å kutte tenninga ved 100% TPS idet clutchpedalen trykkes ned. Bensin får kjerra fortsatt, og denne antenner (som regel) i grenrøret og spinner opp turboen mens man girer, og det beste av alt? Ikke noe trykkfall siden man sitter med gassen i bunn 402 meter til ende. I starten har man mulighet til å sette opp en "two-step rev limiter" som stiller tilbake tenninga og gir ekstra bensin som kan spoole opp turboen til maks ladetrykk mens clutchen ennå er inne og juletreet teller ned. Sweet. Autronic er bortkastet på en Honda. ;)

 

Det er flat shift, bare tennings kutt. Men funker ikke som noe respons-system. Bare gearing uten å slippe gassen.

En two-step rev limiter er en turtall sperre med to forskjellige rmp områder. Honda har nok ikke respons system innebygd i bilene sine orginalt... Dette er noe som sliter noe jævlig på turbo og grenrør.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flat shift, bare tennings kutt. Men funker ikke som noe respons-system. Bare gearing uten å slippe gassen.

En two-step rev limiter er en turtall sperre med to forskjellige rmp områder. Honda har nok ikke respons system innebygd i bilene sine orginalt... Dette er noe som sliter noe jævlig på turbo og grenrør.

Samme hva det heter; 99% av alle Hondafolk referer til dette som "Full Throttle Shift" og ikke "Flat Shift". Det er jo åpenbart at dette er langt fra noe responssystem - jeg kan iallefall ikke huske å ha kalt det for noe slikt. Angående Two-step'en er jeg klinkende klar over hva dette er snakk om - og det virket liksom som om du hadde store vanskeligheter med å akseptere at en original Honda innsprøytingshjerne er i stand til å gjøre disse tingene via en remapping? Misunnelse kanskje? Og hele poenget med Two-Step'en er å bygge opp ladetrykk allerede mens man står i stage, og dette fungerer fin-fint. Det er vel en selvfølge at heller ikke dette heter responssystem, men at resultatet er likt kan du banne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe i mot Honda jeg, heller ikke vag, bmw el. SELV om jeg kjører OPEL! Synes som sagt alt av bil er morro. Men å komme her å si att en two-step rev limiter funker som ett respins system. Er bare tull!!!

La meg forklare deg noen ord som er like.

 

kukk-penis

vagina-fitte

two-step rev limiter - lanch controll

respons system - antilag system

flat shift - FTS

skjønte du det?

 

Du kan jo søke på disse ordene og finne ut hva de betyr.

 

Men du kan gjøre hva du vil med en orginal insprut oxo. Er jo ikke noe forskjell på det og ett datasprut. Men med orginal insprut er mye mere avansert og du trenger en program vare som koster skjorta. Hvorfor tror du folk chipper bilene sine? Jo mye enklere en å kjøpe en programvare til 50 000 og begynne med noe man ikke har kompetanse på. Da får du brikka/chipen ferdig konfigurert. Men man kan oxo gå inn via en pc og legge disse opplysningene rett inn. Datasprut er en forenkla verson av orginalsprut. Med masse tilleggs funksjoner.

 

"Samme hva det heter; 99% av alle Hondafolk referer til dette som "Full Throttle Shift" og ikke "Flat Shift". Det er jo åpenbart at dette er langt fra noe responssystem - jeg kan iallefall ikke huske å ha kalt det for noe slikt."

For det første, det du sier att Dual stage rew l.. har denne funksjonen: "mulighet til å sette opp en "two-step rev limiter" som stiller tilbake tenninga og gir ekstra bensin som kan spoole opp turboen til maks ladetrykk mens clutchen ennå er inne"

Det du akkurat har beskrevet her er et respons/antilag system.

 

Du sier oxo: "Samme hva det heter; 99% av alle Hondafolk referer til dette som "Full Throttle Shift" og ikke "Flat Shift"

 

Blir det samme som vag kaller bilene siden TDI og opel DTI

eller tip tronic vs easy tronic. Og slik jeg ser det er ikke dette ett honda forum men ett forum for bilteknisk. Og da må du tåle att noen retter opp i hva du har feil eller gir andre en sammenligning med andre synonyme ord. Så folk vet hva du snakker om.

 

Skjelden jeg orker å svare på ting inne her fordi det er så mange som har lest dit og datt vet dette for "det sto i avisa"... Men jeg prøver å rette opp slik att folk får veileding og ikke det motsatte i motor bygging.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe i mot Honda jeg, heller ikke vag, bmw el. SELV om jeg kjører OPEL! Synes som sagt alt av bil er morro. Men å komme her å si att en two-step rev limiter funker som ett respins system. Er bare tull!!!

La meg forklare deg noen ord som er like.

 

kukk-penis

vagina-fitte

two-step rev limiter - lanch controll

respons system - antilag system

flat shift - FTS

skjønte du det?

 

Du kan jo søke på disse ordene og finne ut hva de betyr.

 

Men du kan gjøre hva du vil med en orginal insprut oxo. Er jo ikke noe forskjell på det og ett datasprut. Men med orginal insprut er mye mere avansert og du trenger en program vare som koster skjorta. Hvorfor tror du folk chipper bilene sine? Jo mye enklere en å kjøpe en programvare til 50 000 og begynne med noe man ikke har kompetanse på. Da får du brikka/chipen ferdig konfigurert. Men man kan oxo gå inn via en pc og legge disse opplysningene rett inn. Datasprut er en forenkla verson av orginalsprut. Med masse tilleggs funksjoner.

 

"Samme hva det heter; 99% av alle Hondafolk referer til dette som "Full Throttle Shift" og ikke "Flat Shift". Det er jo åpenbart at dette er langt fra noe responssystem - jeg kan iallefall ikke huske å ha kalt det for noe slikt."

For det første, det du sier att Dual stage rew l.. har denne funksjonen: "mulighet til å sette opp en "two-step rev limiter" som stiller tilbake tenninga og gir ekstra bensin som kan spoole opp turboen til maks ladetrykk mens clutchen ennå er inne"

Det du akkurat har beskrevet her er et respons/antilag system.

 

Du sier oxo: "Samme hva det heter; 99% av alle Hondafolk referer til dette som "Full Throttle Shift" og ikke "Flat Shift"

 

Blir det samme som vag kaller bilene siden TDI og opel DTI

eller tip tronic vs easy tronic. Og slik jeg ser det er ikke dette ett honda forum men ett forum for bilteknisk. Og da må du tåle att noen retter opp i hva du har feil eller gir andre en sammenligning med andre synonyme ord. Så folk vet hva du snakker om.

 

Skjelden jeg orker å svare på ting inne her fordi det er så mange som har lest dit og datt vet dette for "det sto i avisa"... Men jeg prøver å rette opp slik att folk får veileding og ikke det motsatte i motor bygging.

Hva er poenget du prøver å få frem i denne posten? Er det dét at du er uenig i det som jeg sier; at en Hondabil som står i stage på fullgass og stanger i sin Two Step hvis medfører tilbakestilt tenning og ekstra bensin gjør noe annet enn bilen med Autronic og responssystem i nabofila? Har ikke den også 100% TPS, tilbakestilt tenning og ekstra bensin for å spinne opp turboen sin? Og følgelig; ved giring på dragstripa dumper også begge bilene bensin ut i grenrøret som der antenner for å holde turtallet på turboen oppe? Jeg klarer iallefall ikke å tyde budskapet du her prøver å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår