Gå til innhold

Turbomotor med respons.

Ranger emnet


oyvind ludvig otterlei

Anbefalte innlegg

Høres vel ut som en "#¤¤%%"¤# nå men,

Jeg må innrømme at jeg savner litt realisme i denne tråden.

Det virker jo nesten som om alle her har mål som nødvendiggjør et turbovalg som gjør bilen uegnet på gata.

 

Mitt poeng er at med et realistisk ytelses mål, et godt dimensjonert røropplegg, rett dimensjonert Intercooler, ikke for lav komp og en velvalgt moderne turbo med lav masse på bevegelige deler, bør det jo være mulig å unngå respons problemer som er så omfattende at de nødvendiggjør slike løsninger. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er poenget du prøver å få frem i denne posten? Er det dét at du er uenig i det som jeg sier; at en Hondabil som står i stage på fullgass og stanger i sin Two Step hvis medfører tilbakestilt tenning og ekstra bensin gjør noe annet enn bilen med Autronic og responssystem i nabofila? Har ikke den også 100% TPS, tilbakestilt tenning og ekstra bensin for å spinne opp turboen sin? Og følgelig; ved giring på dragstripa dumper også begge bilene bensin ut i grenrøret som der antenner for å holde turtallet på turboen oppe? Jeg klarer iallefall ikke å tyde budskapet du her prøver å komme med.

 

Jeg foreslår att du lærer deg litt om hva disse tingene betyr, og hva de gjør!!

 

"Hondabil som står i stage på fullgass og stanger i sin Two Step hvis medfører tilbakestilt tenning og ekstra bensin gjør noe annet enn bilen med Autronic og responssystem i nabofila?"

 

Poenget mitt er: EN TWO STEP REW LIM. ER IKKE NOE RESPONS SYSTEM!!! Den kjører ikke tilbake tenninga og gir deg mere suppe. Den gjør bare att du kan holde gassen i bånn. Når du står på start streken. Slik at du kan ha ønsket start turtall. si feks. 4000rmp Ut fra startplata. Og ikke maks. Når du har slippi knappen som feks sitter på håndbrekket. Tar den vanlige rpm sperra over. Men dette er ikke noe som kjører tenninga tilbake og gir deg ekstra fuel.

Lær deg og bruke rette ord og utrykk.

 

Får jeg spørre? Hvor mange slike system har du vært borti? Har selv skrudd gankse mye på honda. Og har en 2kompiser med 2 av de feteste turbo lada honda`ne i Norge. Hvor mange modda hondar har du vært borti? Eller har du bare lest deg til dette og tror du er ekspert?

Har selv respons system på bilen min, har oxo flat-shift og lanch control. Og dette er 3 forskjellige systemer.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hondabil som står i stage på fullgass og stanger i sin Two Step hvis medfører tilbakestilt tenning og ekstra bensin gjør noe annet enn bilen med Autronic og responssystem i nabofila?"

 

Poenget mitt er: EN TWO STEP REW LIM. ER IKKE NOE RESPONS SYSTEM!!! Den kjører ikke tilbake tenninga og gir deg mere suppe. Den gjør bare att du kan holde gassen i bånn. Når du står på start streken. Slik at du kan ha ønsket start turtall. si feks. 4000rmp Ut fra startplata. Og ikke maks. Når du har slippi knappen som feks sitter på håndbrekket. Tar den vanlige rpm sperra over. Men dette er ikke noe som kjører tenninga tilbake og gir deg ekstra fuel.

Lær deg og bruke rette ord og utrykk.

Jeg siterer hjemmesiden til Crome, en av de største gratis-programvarene man bruker for å remappe sin innsprøytningshjerne:

Fuel+Ignition rev limitter to produce higher boost when launching

 

 

 

 

Hondata har du sikkert hørt om; det var de som startet hele sirkuset med remapping av originalhjerner. Fra siden om deres S300-system, under "main features" siterer jeg:

Launch control with anti-lag

 

 

 

 

Ifølge Uberdatas script-side har Uberdata også muligheten til å bruke...

Full Throttle Launch & Shift + Boost Cut

... dessverre var det ikke her spesifisert om dette involverer tilbakestilt tenning og ekstra bensin, men ifølge forumet til PGMFI.org (hvilket er dedikert til måter man kan hacke sin originale innsprøytningshjerne), er det flere som imidlertid har fått denne funksjonen til å virke under Uberdata.

 

 

 

 

[...] har du bare lest deg til dette og tror du er ekspert?

Velkommen til Øyvinds liv i et nøtteskall. Ikke heller har jeg noen kompiser med "noen av de feteste turboladede Hondaene i Norge", men til tross for dette; tar jeg feil her? Har Hondas innsprøytninghjerner mulighet eller ikke mulighet til å bygge ladetrykk via et system som her fungerer på nøyaktig samme måten som et responssystem gjør på startplata? Jeg sier at det går an. Crome sier at det går an. Hondata sier at det går an. Uberdata sier at det går an. Du sier at det ikke går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitterer jeg meg selv:

"Men du kan gjøre hva du vil med en orginal insprut oxo. Er jo ikke noe forskjell på det og ett datasprut. Men med orginal insprut er mye mere avansert og du trenger en program vare som koster skjorta. Hvorfor tror du folk chipper bilene sine? Jo mye enklere en å kjøpe en programvare til 50 000 og begynne med noe man ikke har kompetanse på. Da får du brikka/chipen ferdig konfigurert. Men man kan oxo gå inn via en pc og legge disse opplysningene rett inn. Datasprut er en forenkla verson av orginalsprut. Med masse tilleggs funksjoner."

 

dvs orginal hjerne vs datasprut = det samme. Men, datasprut er enklere å sette opp og overvåke.

 

Og det går ann.

 

 

 

 

Og sette opp ett slike system kan du gjøre på hvilken bil som hels. bare du har kompetansen, utstyret og vet hva du driver med.

 

Men å anbefale det, tja... Ikke noe jeg hadde gjort..

 

Men Husk nå på å få med alle begrepene.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Øyvinds liv i et nøtteskall.

 

Tror du har misforstått littegrann her.

"+ Fuel+Ignition rev limitter to produce higher boost when launching"

 

Dette betyr nok heller at både tenning og fuel blir kuttet/dempet for å få en pen turtallsperre, og ikke at tenningen blir retardert og det blir tilført mere bensin.

 

Det har ikke samme funksjonen som antilag. Trykk vil du få, men bare pga at bilen holdes på det samme turtallet lengre enn når du ruser den.

 

Er ikke noe problem å lade positivt ved å ruse motoren, og når man holder den på et turtall med spjeldet åpent, blir det litt trykk..

 

Men det er ikke antilag.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med orginal insprut er mye mere avansert og du trenger en program vare som koster skjorta.

Crome og Uberdata er gratis.

 

 

 

 

dvs orginal hjerne vs datasprut = det samme. Men, datasprut er enklere å sette opp og overvåke.

Jeg er enig og uenig. På noen annen bil en Honda vet jeg ikke hva som er involvert for å kunne drive og mappe selv, men (OBD1!) Hondaene er enkle å ha med å gjøre; du lodder inn en Zif-socket på printkortet, borrer hull i siden på boksen der du setter inn USB eller seriell-grensesnittet og lodder dets ledninger på plass og så er du "in business". Det er langt mellom Hondaene som bruker noe annet enn original innsprøytningshjerne nettopp fordi det er såpass enkelt å chippe det originale. Det er kun hvis man er interressert i å kjøre direct-fire-tenning uten fordeler, eller man har tenkt å drive noen enorme lavimpedante injektorer uten å måtte bruke resistorboks at man trenger noe annet enn OEM Hondadeler. Originalt sprøyter injektorene inn bensinen sekvensielt, selvfølgelig, så på dette området er det heller ikke noe å hente på å bytte innsprøytningssystem. Du nevnte overvåkning; datalogging er selvfølgelig med i disse systemene.

 

 

 

 

Og sette opp ett slike system kan du gjøre på hvilken bil som hels. bare du har kompetansen, utstyret og vet hva du driver med.

Sette opp hvilket system?

 

 

 

 

Men å anbefale det, tja... Ikke noe jeg hadde gjort..

Anbefale hva?

 

 

 

 

Men Husk nå på å få med alle begrepene.

Jo takk, jeg vet nøyaktig hva dette er snakk om; problemet ligger i å få klart fram hva jeg mener.

 

 

 

 

Tror du har misforstått littegrann her.

"+ Fuel+Ignition rev limitter to produce higher boost when launching"

 

Dette betyr nok heller at både tenning og fuel blir kuttet/dempet for å få en pen turtallsperre, og ikke at tenningen blir retardert og det blir tilført mere bensin.

 

Det har ikke samme funksjonen som antilag. Trykk vil du få, men bare pga at bilen holdes på det samme turtallet lengre enn når du ruser den.

 

Er ikke noe problem å lade positivt ved å ruse motoren, og når man holder den på et turtall med spjeldet åpent, blir det litt trykk..

 

Men det er ikke antilag.

Nei, du har helt rett i det du sier her; jeg har sikkert bare innbilt meg at jeg så noen som hadde fått tilbakestilt tenning og ekstra bensin ved 100%% TPS til å virke under Uberdata. Uansett, Uberdata er ikke så populært som det en gang var; etter at John Cuis Crome kom på banen har svært mange migrért over til Crome fordi det er mere stabilt, har flere funksjoner, plugins og scripts, og en mye større base med folk som kontinuerlig utvikler og forbedrer programvaren. Ryktene sier også at folk holder i dette øyeblikk på å teste ut direct-fire-tenning via ekstern hallgiver og en ekstern injektordriver-enhet for å ta bort også denne fordelen fra rendyrkede datainnsprøytningssystemer som Autronic, Motec, Fast/DTA (hvilket AEM sitt EMS er basert på), Haltec og Microtech. Der det finnes ildsjeler finnes det håp.

 

Nå ser denne tråden mere ut som en salgsbrosjyre for Honda og er grovt off-topic, så det begynner vel kanskje å bli på tide å få styrt tråden inn på rett spor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opprinnelig skrevet av kiv_tuning

Men å anbefale det, tja... Ikke noe jeg hadde gjort..

 

 

Anbefale hva?"

 

Å bygge eget respons system. Det fleste som har det vil ikke bruke det en gang pga slitasje.

 

 

 

"Opprinnelig skrevet av kiv_tuning

Og sette opp ett slike system kan du gjøre på hvilken bil som hels. bare du har kompetansen, utstyret og vet hva du driver med.

 

 

Sette opp hvilket system?"

 

Mappe orginal hjerner.

 

 

"Opprinnelig skrevet av kiv_tuning

Men med orginal insprut er mye mere avansert og du trenger en program vare som koster skjorta.

 

 

Crome og Uberdata er gratis"

 

Det viste jeg ikke. Det jo posetivt!

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår