Gå til innhold

Hvordan sjekke hvilken ABS sensor som er gåen?

Ranger emnet

Jens Møller

Anbefalte innlegg

Hvis du kan prøve og dra feil koder på den, hvis det er mulig. Men skal ta og knipse et bilde til deg, for jeg har alt plukka i fra hverandre. Skal prøve og hjelpe deg så godt jeg kan.

Det har seg slik at hvis en sensor er gåen, kutter hele ABS computern hele systemet, setter det ut av funksjon og tenner lampa de i dashen :oohh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten opp med bilen, sette voltmeter eller aller best et oscilloskop på sensoren og rulle på hjulet, da skal den produsere spenningspulser.

Men å sjekke at det gir riktige pulser og slikt er værre.

du kan ohme ver enkelt sensor! husker ikke helt hvor mye ohm som ska være i en slik sensor men, vis det er no gjennomgang i sensoren så virker den!

Induktive giverene til ABS har gjerne rundt 1500ohm mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten opp med bilen, sette voltmeter eller aller best et oscilloskop på sensoren og rulle på hjulet, da skal den produsere spenningspulser.

Men å sjekke at det gir riktige pulser og slikt er værre.

Induktive giverene til ABS har gjerne rundt 1500ohm mener jeg å huske.

ja er noe rundt der! er noen som har 3000ohm også!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mye god informasjon nå, men slenger med bildet likevell

probe_st%F8vdeksel2.jpg

Til venstre ser du sensoren, prøv og rengjør:) Håper det er samme sensor og at det hjelper, du må nok sjekke alle. 5-56 skader aldri.

Takk for det, Probe! Har akkurat spurt etter priser hos Møller Skøyen. 1.975,- kr pr. sensor foran, og enda dyrere bak! Fy flate, det var dyr moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskap og snarveier, håper jeg ALDRI kjøper bil av en av dere. :mad:

Jens møller: Mulig du kan kjøpe uorginale følere, hvis det bare ikke er noe glapp og dårlig kontakt, spør på mekonomen feks, selv om de hevder de bare leverer orginalt kanskje dem har noe lignende, eller en annen butikk. Bare hyggelig og hjelpe til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen å prippene dere er.klipp ledningen til lampa da vel.

Jeg skrev litt feil i åpningsmeldingen min, for å gjøre en lang historie kort. Historien er i virkeligheten slik: Anmerkningen fikk jeg fordi ABS-lampa IKKE lyste opp når man skrur på tenninga. Så satte jeg i en ny pære, og ABS-lampa lyser nå opp når jeg skrur på tenninga, og slukker når motoren starter. Så langt alt vel. Men etter å ha kjørt noen meter, lyser lampa opp igjen og angir at noe er feil med ABS'en. Også det må fikses, ifølge NAF som gjorde testen ("har bilen ABS, skal den virke").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først og fremst testet om ABS'en virker eller ikke?

Eller om det bare er lampa?

Anyways, hadde det samme på Urquattroen min.

Jeg skrudde ut alle sensorene, reset dem med avfetting/alkohol, og satt dem skikkelig på plass igjen.

Det løste problemet.

De er både kresne på spacinga fra tannkransen og kresne på metallspon på selve føleren.

De virker med induktans, så de er magnetiske. Lett for å feste seg spon på dem, og da blir signalene støyete.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt det slikt siden du kjøpte bilen???? Her er det no ugler mellom eikene dine..

EDIT: Genialt innlegg eiriko, kan ikke gi noe bedre råd enn det, er helt sant det du sier. Her er bildet av ABS-hjulet, viktig at den er inntakt og ikke ødelagte tenner. Legg merke til rødspriten, løser opp det meste det;)

probe_ABS-hjul.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider