Gå til innhold

Kan det bli noe hester utav dette da? (Bilde)


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Kjenner ingen andre detaljer på nåværende tidspunkt. Men jeg er rimelig sikker på at her er det snakk om ei sleevet blokk med nye råder og stempler og alt som hører til. På en for det meste original K20A2 eller K20A-R trenger man ikke stort mere enn en GT3076R som holder til maks ~500 WHP da det er på rett under dette nivået smertegrensa går for den originale innmaten i blokka (forutsetter ombygget veivhusventilasjon og ARP-studs i toppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en orginal k20a blokk 500 whp?

Har sett flere som har dynotestet 500 WHP med de moddene jeg nevnte tidligere. Kompresjonsforholdet er tross alt 11:1 på K20A2 og 11,5:1 på K20A-R, så et slikt effektuttak forutsetter naturlig nok også racefuel. Jeg ser mange tunere går ikke over 400 WHP på pumpebensin grunnet risikoen (kan få en dårlig tank bensin f. eks.). Med unntak av rådene er K20A'ene temmelig solide motorer; desverre har Honda kompromisset litt her - rådene er ikke like glade i turtall som de vi kjenner fra B18C-serien motorer da de rett og slett er mykere (her snakker vi da "tensile strength" hvis er det direkte motsatte av kompresjon fra høyt sylindetrykk).

 

Jeg får bare anbefale folk å følge med på K20A.org og Honda-Tech - det er rett som det er at det dukker opp motorer hvor man presser grensene for hva originalhardwaren tåler. Det er klart - skal du være sikker bytter du ut rådene og stemplene også; dette kommer på omentrentlig 1000 dollar - da har man en plutselig mye mere sikker motor. Tar man ut 500 WHP fra en original K20A* kjører man tross alt en tikkende bombe selv om det er flere som har fått det til å holde i årevis (mapping er nøkkelen!). Det jeg også synes er spennende er den gale Amerikaneren som har en original F20C-motor fra S2000 som man har satt inn i en RWD-konvertert Civic coupé - her tar man ut 750 WHP; altså nøyaktig fire ganger høyere effekt enn motoren har originalt. Det er virkelig sykt, men om denne ennå går er usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del kontakt med en som har bygget en 2.3 liter og en 2.6liter variant av k20-serien.

 

Han har borret opp litt, byttet veiv råder og stempler.

Og så har han satt på en solid kompressor, og så banket dette ned i en US spec elise.

450hk på hjulene og i underkant av 500nm driftsikkert med vanlig 98okt bensin (eller 91ron der borte over dammen)

 

2.6 liter oppsetet hans er på "forskningssadiet" enda, men det skal bli mer momentmaskin enn turtall sier han.

 

K20 motorene virker som et greit utgangspunkt om man vil ha litt effekt og samtidig ha den i en hverdagsbil.

'95 Subaru Legacy Wagon - beater. :)

nad_freak@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fortsatt at k20 med 500whp på stock internals er unødvendig høyt i forhold til risiko. Jeg ville aldri gått over 350whp på stock innmat i blokka. Men men.

Jeg er enig - det er en risiko. Men har man bare nok penger til turbo- og bensinsystem og vil på død og liv ha masse fart på kjelken er det ikke direkte dumt å legge sin lit til Hondas ingeniører og arbeidere - den gjengen vet virkelig hva de driver med. På den annen side; alt har sin grense, selv K20A*'ene. Skal du være helt sikker kjører du OEM hele veien og nøyer deg med ~190 WHP, men hvor moro er det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvorfor er du ikke lenger på c-h øyvind? utestengt? hadde ikke forundret meg isåfall, er jo fan ikke lov og ytre sine personlige meninger der..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg kunne hatt det jævlig gøy med 190 whp k20a i en EG. Men men. ;)

Jeg må nok si meg enig. 190 WHP og kort giring i en allerede fjærlett EG hatchback er en kombinasjon som staver problemer for mye annet på gata.

 

 

 

 

hvorfor er du ikke lenger på c-h øyvind? utestengt? hadde ikke forundret meg isåfall, er jo fan ikke lov og ytre sine personlige meninger der..

Den korrupte sensuren på forumet, i kombinasjon med den høye Lexuslys-føringen er ting som drev meg bort. At forumet i tillegg er totalt blottet for Tech gjorde det heller ikke noe givende å være der lengre. Jeg forlot C-H-forumet og har ikke sett meg tilbake siden; jeg tror ærlig talt ikke jeg går glipp av det helt store; kjenner jeg dét forumet rett krangler de ennå om småfliser og hvilke Angel-Eyes-lykter som ser best ut. Jeg får min daglige Tech-dose fra Bilforumet og Honda-Tech og stortrives med dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok si meg enig. 190 WHP og kort giring i en allerede fjærlett EG hatchback er en kombinasjon som staver problemer for mye annet på gata.

 

 

 

 

 

Den korrupte sensuren på forumet, i kombinasjon med den høye Lexuslys-føringen er ting som drev meg bort. At forumet i tillegg er totalt blottet for Tech gjorde det heller ikke noe givende å være der lengre. Jeg forlot C-H-forumet og har ikke sett meg tilbake siden; jeg tror ærlig talt ikke jeg går glipp av det helt store; kjenner jeg dét forumet rett krangler de ennå om småfliser og hvilke Angel-Eyes-lykter som ser best ut. Jeg får min daglige Tech-dose fra Bilforumet og Honda-Tech og stortrives med dét.

 

Jeg må si jeg skjønner deg innmari godt..

 

kult å ha deg på bilforumet iaf :usa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det påtide at du tar turen tilbake.. jeg savner deg..hehe

 

idag er det slik at tech folkene henger på c-h og folk uten peiling henger her...hehe..

 

men serriøst.. c-h forumet har forandret seg utrolig mye siden gammle dager..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult å ha deg på bilforumet iaf :usa:

Takker! Det varmer.

 

 

 

 

da er det påtide at du tar turen tilbake.. jeg savner deg..hehe

Hyggelig å høre, men det er svært lite sannynlig at jeg finner tilbake til C-H-forumet; jeg tror jeg har funnet en både god og effektiv rytme med de forumene jeg er på ved dags dato. Dessuten trives jeg kjempegodt her på Bilforumet; er på godfot med de aller fleste brukerne og alle sjefene her, mens hos C-H var det folk jeg ikke kunne være i samme tråd uten at useriøsiteten løp løpsk.

 

 

 

 

idag er det slik at tech folkene henger på c-h og folk uten peiling henger her...hehe..

Er jo blant annet derfor jeg henger her på Bilforumet; gjøre et forsøk på å heve seriøsiteten noen hakk, samt å prøve å være til nytte for forumet og samholdet generelt (selv om det også her går over styr noen ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår