Gå til innhold

Kan jeg la motorvarmeren stå på hele tiden?

Ranger emnet


Atley

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det på den gamle Fairmonten min, hadde aldri noe problemer med det.

Selve varme elementene har vel ikke hatt noe videre evolusjon siden de ble unnfanget, og jeg vil derfor tro at det ikke er noen fare hverken for motor eller varmeren.

De blir ikke så varme at de kan skade motoren din heller.

Strømregningen blir litt høyere da, men det er jo ikke din bekymring.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen inngående teknisk innsikt, men en kamerat av meg(lastebilmekaniker) advarte meg mot å bruke motorvarmeren for lenge, fordi denne visstnok bidro til å tørke opp oljefilmen i/på sylinderveggene, slik at motoren startet med mindre smøring.. Om dette er mulig vet jeg ingen ting om dessverre, så ta det med en klype salt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen inngående teknisk innsikt, men en kamerat av meg(lastebilmekaniker) advarte meg mot å bruke motorvarmeren for lenge, fordi denne visstnok bidro til å tørke opp oljefilmen i/på sylinderveggene, slik at motoren startet med mindre smøring.. Om dette er mulig vet jeg ingen ting om dessverre, så ta det med en klype salt..

 

Det nok sikkert riktig. På en lastebil.

De har vesentlig større motorer, og bruker deretter med tid på å få opp oljetrykket.

Selv har jeg alltid lurt på hvorfor lastebilfabrikantene ikke utsyrer bilene med en "Stopp" knapp. De står jo alltid å går. (Gjelder vel alle diesel biler i grunn)

I min søken på svar fikk jeg vite at det sliter veldig på en lastebil motor å starte fordi oljetrykket tar endel tid å bygge opp, og de blir derfor stående å gå.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nok sikkert riktig. På en lastebil.

De har vesentlig større motorer, og bruker deretter med tid på å få opp oljetrykket.

Selv har jeg alltid lurt på hvorfor lastebilfabrikantene ikke utsyrer bilene med en "Stopp" knapp. De står jo alltid å går. (Gjelder vel alle diesel biler i grunn)

I min søken på svar fikk jeg vite at det sliter veldig på en lastebil motor å starte fordi oljetrykket tar endel tid å bygge opp, og de blir derfor stående å gå.

 

Aha, ja.. Da var ikke den forklaringen jeg fikk så borte vekk allikevel..:)

Er jo logisk når en tenker seg litt om da, så store motorer har jo et litt større system som skal i drift..:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at f.eks brannbiler står med motorvarmer og trykkluft i hele tiden er at de vet ikke når de må rykke ut. Dessuten så har de fleste lastebiler slangevarmere og ikke oljekokere som motorvarmer. Og da har det ikke noe å si om de står med varmeren i. Trykklufta er der for at de skal ha luft på tankene hele tiden slik at de slipper å stå i et par minutter å vente på at de får nok luft til å få av bremsene ;)

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår