The Opel Omega Man Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Som jeg har sagt i en post her på teknisk, så sa jag at jeg vurderer og bygge turbo i min opel omega a.. men lurer litt på om det er et "must" med intercooler? fordeler/ eventuelt bakdeler? har ikke så mye peiling på sånt, så det kan virke som et dumt spm, men jeg prøver bare og lære litt;P hehe Takker for alle svar:D Siter Biler: * 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv * 1963 Mod Chevrolet C10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 er vel ikke nødvendig på den måten... men vil tro det går mye bedre med intercooler, Også med tanke på motoren og slitasje. Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-Man Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 hvis du skal bygge turbobil bør du ha en intercooler..grunnen til det er at motoren din vil ha mye kald luft.Kald luft er mer "mettet" med oksygen enn det varm luft er.Mer oksygen=mer effekt.Så hvis du vil ha en mer effektiv motor velger du å bruke en intercooler. Siter Nothing evolves without the Evolution. 2000 EVO VI T.M.E x 2000BMW 330CI X 1999 Forhøster STI X 1998 EVO V RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|RockFordFosGate| Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Som det er sagt så er jobben til Intercooleren og kjøle ned lufta som er innsugd av turboen, lufta går igjennom riller/plater i IC'en som er nedkjølt av naturen som bilen møter. Alle turbobiler har som regel intercoolere, men orginale intercoolere er ikke like "gode" som de litt mer grommere som enkelte og flere bytter til, altså det er mindre flow o.l på orginale coolere. Grunnen til at nedkjølt luft er bedre enn "bare luft", er at kald luft tar mindre plass en varm luft, så den ekspanderer mer når den kommer i forbrenningskammeret. Så ja, ser helst at du må gi den fordelen til bilen din når du først er i gang med turbokonvertering. Ser ihvertfall ingen bakdel med IC, bortsett fra at det er dyrere da :P Hehe.. Siter Bil kommer etterhvert.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peet Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 eg ville hatt intercooler så grådig.. den minsker tenningsbanken... og tenningsbank dreper jo stempler fort.. Siter Volvo 740/940 Turbo Ford Sierra 1,8TD Ford Escort Mk2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Når luft blir komprimert øker den temperaturen. Ergo, når turboen lader den komprimerte lufta øke i temperatur og dermed øke i volum. Som igjen betyr mindre oksygen f.eks. pr. kubik luft. En intercooler (ladeluftkjøler) senker temperaturen på den komprimerte luften slik at det blir mer oksygen pr. kubikk. Da er det bare å mate på med mer bensin. Mer oksygen pr. kubik+ mer bensin= mer effekt. Intercooler er ikke et must, men det hjelper! Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Opel Omega Man Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Når luft blir komprimert øker den temperaturen. Ergo, når turboen lader den komprimerte lufta øke i temperatur og dermed øke i volum. Som igjen betyr mindre oksygen f.eks. pr. kubik luft. En intercooler (ladeluftkjøler) senker temperaturen på den komprimerte luften slik at det blir mer oksygen pr. kubikk. Da er det bare å mate på med mer bensin. Mer oksygen pr. kubik+ mer bensin= mer effekt. Intercooler er ikke et must, men det hjelper! ok, men det sliter ikke noe extra på motoren hvis jeg ikke har det. den tar ikke skade av det? Siter Biler: * 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv * 1963 Mod Chevrolet C10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 ok, men det sliter ikke noe extra på motoren hvis jeg ikke har det. den tar ikke skade av det? Om den tar skade kommer annpå ladetrykk og turboens effektivitet på det ladetrykket(hvor varm ladeluften blir), og selvfølgelig tilstanden på motoren din. Du kan ta ut mer effekt med en intercooler før motoren tar skade, enn du kan uten. Så da får det være opp til deg selv. Du kan gå for et ladetrykk, montere en IC og være en del sikrere mot tenningsbank/detonasjon(litt effektøkning blir det nok uansett). Eller du kan montere IC og justere ladetrykk å finne et kompromiss mellom sikkerheten og mer effekt. Intercooler'en effektiviserer turboladinga, gir deg mer effekt per luftmasse/ladetrykk, og/eller sikrer deg mer mot motorras. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
!TK! Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Ville nok absolutt lagt ut dei tusen ekstra kronene det koster for og kjøpe IC. du vil tjene effekt på det. absolutt verdt pengene. Siter x - Cagiva Mito 125cc Kommer bil , satser på japse-bil! alacocaina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Intercooler'en effektiviserer turboladinga, gir deg mer effekt per luftmasse/ladetrykk, og/eller sikrer deg mer mot motorras. +1. Intercooler er den noe av den rimeligste forsikringa man får imot havari; 100 grader varm ladeluft har mye lettere for å detonére / pre-ignite enn 30 grader varm luft. Ett ord til som du burde få med i planene tidligst mulig: mapping. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Opel Omega Man Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 +1. Intercooler er den noe av den rimeligste forsikringa man får imot havari; 100 grader varm ladeluft har mye lettere for å detonére / pre-ignite enn 30 grader varm luft. Ett ord til som du burde få med i planene tidligst mulig: mapping. mapping?? Siter Biler: * 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv * 1963 Mod Chevrolet C10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 mapping?? ...Justére bensinblandingsforhold og tenningstidspunkt til perfeksjon over hele registeret, fra 40 in/hg vakuum til ~1 bars ladetrykk og fra 800 til ~7000 omdreininger. Du vet; man trenger bare ha et par grader for tidlig tenning, eller lambda 0.95 istedenfor 0.80 på fullgass før hele jævla motoren blåser seg selv til helvete over detonasjon eller pre-ignition. Folk som forteller deg at mapping ikke er viktig er fulle av dritt - mappinga er praktisk talt det eneste som bestemmer hvor lenge motoren blir å holde, hva den blir å koste i forbruk og hvor bra den går. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Jeg kjørte i en periode uten IC på 0.5 bars trykk på en 1.8 liter. Ved et lengre drag i 3. gir under mapping hadde jeg max 70 C ved spjeld ved ca. 5-10 graders utetemp. Ved vanlig kjøring lå den på 30 grader og steg til 40-50 grader ved en forbikjøring. En IC er klart å foretrekk, spes med de E-bay prisene som er ute å gå i dag. Jeg kunne trekke fra ca. 30-40 grader ved WOT etter montering av IC. På samme ladetrykk ga IC ingen merkbar effektøkning (Ass dyno). Gevinsten er hovedsaklig at man kan øke trykket, ikke at gassblanding blir mer kompakt. Evt. effektøkning av kaldere luft blir delvis oppspist av dårligere flow gjennom IC. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.