Gå til innhold

et "must" med intercooler??

Ranger emnet


The Opel Omega Man

Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt i en post her på teknisk, så sa jag at jeg vurderer og bygge turbo i min opel omega a.. men lurer litt på om det er et "must" med intercooler? fordeler/ eventuelt bakdeler? har ikke så mye peiling på sånt, så det kan virke som et dumt spm, men jeg prøver bare og lære litt;P hehe

 

Takker for alle svar:D

Biler:

* 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv

* 1963 Mod Chevrolet C10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal bygge turbobil bør du ha en intercooler..grunnen til det er at motoren din vil ha mye kald luft.Kald luft er mer "mettet" med oksygen enn det varm luft er.Mer oksygen=mer effekt.Så hvis du vil ha en mer effektiv motor velger du å bruke en intercooler.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt så er jobben til Intercooleren og kjøle ned lufta som er innsugd av turboen, lufta går igjennom riller/plater i IC'en som er nedkjølt av naturen som bilen møter. Alle turbobiler har som regel intercoolere, men orginale intercoolere er ikke like "gode" som de litt mer grommere som enkelte og flere bytter til, altså det er mindre flow o.l på orginale coolere.

Grunnen til at nedkjølt luft er bedre enn "bare luft", er at kald luft tar mindre plass en varm luft, så den ekspanderer mer når den kommer i forbrenningskammeret.

 

Så ja, ser helst at du må gi den fordelen til bilen din når du først er i gang med turbokonvertering. Ser ihvertfall ingen bakdel med IC, bortsett fra at det er dyrere da :P Hehe..

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når luft blir komprimert øker den temperaturen. Ergo, når turboen lader den komprimerte lufta øke i temperatur og dermed øke i volum. Som igjen betyr mindre oksygen f.eks. pr. kubik luft. En intercooler (ladeluftkjøler) senker temperaturen på den komprimerte luften slik at det blir mer oksygen pr. kubikk.

 

Da er det bare å mate på med mer bensin. Mer oksygen pr. kubik+ mer bensin= mer effekt.

 

Intercooler er ikke et must, men det hjelper!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når luft blir komprimert øker den temperaturen. Ergo, når turboen lader den komprimerte lufta øke i temperatur og dermed øke i volum. Som igjen betyr mindre oksygen f.eks. pr. kubik luft. En intercooler (ladeluftkjøler) senker temperaturen på den komprimerte luften slik at det blir mer oksygen pr. kubikk.

 

Da er det bare å mate på med mer bensin. Mer oksygen pr. kubik+ mer bensin= mer effekt.

 

Intercooler er ikke et must, men det hjelper!

ok, men det sliter ikke noe extra på motoren hvis jeg ikke har det. den tar ikke skade av det?

Biler:

* 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv

* 1963 Mod Chevrolet C10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men det sliter ikke noe extra på motoren hvis jeg ikke har det. den tar ikke skade av det?

 

Om den tar skade kommer annpå ladetrykk og turboens effektivitet på det ladetrykket(hvor varm ladeluften blir), og selvfølgelig tilstanden på motoren din.

 

Du kan ta ut mer effekt med en intercooler før motoren tar skade, enn du kan uten. Så da får det være opp til deg selv.

Du kan gå for et ladetrykk, montere en IC og være en del sikrere mot tenningsbank/detonasjon(litt effektøkning blir det nok uansett). Eller du kan montere IC og justere ladetrykk å finne et kompromiss mellom sikkerheten og mer effekt.

Intercooler'en effektiviserer turboladinga, gir deg mer effekt per luftmasse/ladetrykk, og/eller sikrer deg mer mot motorras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intercooler'en effektiviserer turboladinga, gir deg mer effekt per luftmasse/ladetrykk, og/eller sikrer deg mer mot motorras.

+1.

 

Intercooler er den noe av den rimeligste forsikringa man får imot havari; 100 grader varm ladeluft har mye lettere for å detonére / pre-ignite enn 30 grader varm luft. Ett ord til som du burde få med i planene tidligst mulig: mapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1.

 

Intercooler er den noe av den rimeligste forsikringa man får imot havari; 100 grader varm ladeluft har mye lettere for å detonére / pre-ignite enn 30 grader varm luft. Ett ord til som du burde få med i planene tidligst mulig: mapping.

mapping??

Biler:

* 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv

* 1963 Mod Chevrolet C10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mapping??

...Justére bensinblandingsforhold og tenningstidspunkt til perfeksjon over hele registeret, fra 40 in/hg vakuum til ~1 bars ladetrykk og fra 800 til ~7000 omdreininger. Du vet; man trenger bare ha et par grader for tidlig tenning, eller lambda 0.95 istedenfor 0.80 på fullgass før hele jævla motoren blåser seg selv til helvete over detonasjon eller pre-ignition. Folk som forteller deg at mapping ikke er viktig er fulle av dritt - mappinga er praktisk talt det eneste som bestemmer hvor lenge motoren blir å holde, hva den blir å koste i forbruk og hvor bra den går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte i en periode uten IC på 0.5 bars trykk på en 1.8 liter.

Ved et lengre drag i 3. gir under mapping hadde jeg max 70 C ved spjeld ved ca. 5-10 graders utetemp.

Ved vanlig kjøring lå den på 30 grader og steg til 40-50 grader ved en forbikjøring.

En IC er klart å foretrekk, spes med de E-bay prisene som er ute å gå i dag.

Jeg kunne trekke fra ca. 30-40 grader ved WOT etter montering av IC. På samme ladetrykk ga IC ingen merkbar effektøkning (Ass dyno). Gevinsten er hovedsaklig at man kan øke trykket, ikke at gassblanding blir mer kompakt.

Evt. effektøkning av kaldere luft blir delvis oppspist av dårligere flow gjennom IC.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår