Crazytaxi Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Hei har to av overnevnte forsterkere og er jo litt nysgjerrig på de da for og si det sånn... lurte på hva folk kunne si meg om styrker og svakheter, og om de som kan mer enn meg (dvs ganske mange av dere.. hehe) kan si noe om forsterkeren klarer å yte ihvertfall i nærhetene av det den lover når man faktisk ser på innmaten... http://ampguts.realmofexcursion.com/Zapco_C2K_4.0X/inside1.jpg har skrudd fra av dekslet på den ene min også, og da så jeg at det lå kjølepasta langs langsidene på den, det har jeg ikke sett før på en forsterker Stereo, 4 ohms: 4x100 Watts Stereo, 2 ohms: 4x150 Watts Bridged, 4 ohms: 2x300 Watts T.H.D. + Noise: <0.009% Frequency Response: 20Hz - 20kHz; +0 dB/-0.23 dB S/N Ratio: >100dB Transient Distortion: <0.025% Slew Rate: >40V/uS Damping Factor: >1000 Input Sensitivity: 1-4 Volts or 4-16 Volts Dimensions: 19.5"L x 8.75"W x 2.375"H og hvordan bør jeg best avsikre disse? de har jo x25a sikringer hver (tenker på størrelse foran og evt bak. disse er jo skitdyre, vil ikke at de skal bli ødelagt ;) ) På forhånd takk :thumb en litt annen sak som jeg har lurt på er dette med avsikring av forsterkerne, når forsterkere som f.eks skal gi 150w samlet utg effekt, men er avsikret med en 7,5a sikring så mener jeg å huske at man skulle ta sikringsstørrelsen og gange m voltstyrken for å finne ut om den faktisk kunne yte den oppgitte effekten. og hvis man da tar 7,5a x 12,5v = ca 93 v hvordan kan an få til de siste da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Så du vet faktisk ikke hva du har fått tak i?? La oss bare si det sånn at det er en av de beste forsterkerseriene (C2k) som finnes... Mer trenger du egentlig ikke å vite :) Når det gjelder sikringer, så er jo disse allerede sikret internt. Når du skal bestemme sikringsstørrelse foran og evt. bak finner du bare ut hva som er anbefalt maksimum for kabeltykkelsen og lengden du bruker. Dette må være mer enn summen av sikringene på forsterkerne. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 alle zapco forsterkerene klarer å levere Minst oppgitte spesifikasjoner. og som regel en del mer effekt. sikringsstørrelsen kan motsi det, men de trekker enkelt og greit mer strøm enn sikringen er oppgitt til på fult. kjølepastaen er rett og slett brukt fordi det gir bedre varmeoverføring en standard billige plater man bare legger imellom transistorene. zapco sparer ikke på sånt. de bygger først en god forsterker, og setter prisen etterpå. en del gjør det desverre motsatt, og det ser man tydlig på en del forsterkere hvor de har spart på alt... ville montert en 120A+ sikring forran. når det gjelder utregning av effekt er det sikringsstørrelsen * volt ja. men når du regner ut sånn, må du huske på at du regner ikke ut hvor mye dne kan levere, men hvor mye den kan trekke. men dette lar seg neppe gjøre på zapco forsterkerene, for de har ikke noe problem med å trekke langt mer strøm en oppgitt på sikringen. derfor er det også en del som setter i større sikringer på de forsterkerene til konkuransebruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Crazytaxi Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 når det gjelder utregning av effekt er det sikringsstørrelsen * volt ja. men når du regner ut sånn, må du huske på at du regner ikke ut hvor mye dne kan levere, men hvor mye den kan trekke. Men når forsterkeren er oppgitt til å kunne yte 150w, hvordan kan den da få til det hvis den ikke klarer å trekke mer enn 93? (kan hende jeg ordla meg litt dumt innlednings :well ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Crazytaxi Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Så du vet faktisk ikke hva du har fått tak i??La oss bare si det sånn at det er en av de beste forsterkerseriene (C2k) som finnes... Mer trenger du egentlig ikke å vite :) hehe... jeg vet at de er forsterkere i "spitzenklasse" jo.. hehe men om de skulle være så "fantastiske" som det zapco selv sier at de er tenkte jeg på.. hehe.. for har brukt den ene av de på 2stk rfd2215 (ble for mye bass naturligvis hehe, men måtte bare prøves ;) )som ble koblet på 2ohms belastning i brokoblet modus, selvom det er oppgitt til min 4ohms belastning på forsterkeren, Men leste på zapco sine hjemmesider at de "overbygger" dem så de skal kunne tåle det dobbelte av det som er oppgitt på dem. så da er det jo ikke noe problem å :iconsm dem litt hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 den klarer ikke det, for da vil sikringen ryke. men det kan godt hende en forsterker klarer det om man bruker kraftigere sikring. edit: zapco klarer en del juling, og de er bygd for å tåle mer ja. men å halvere impedansen er ikke anbefalt. de har sine begrensninger de forsterkerene også. zapco 9.0 for eks går i protect når den når 2.7 ohm (oppgitt til 4). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Crazytaxi Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 den klarer ikke det, for da vil sikringen ryke. men det kan godt hende en forsterker klarer det om man bruker kraftigere sikring. edit: zapco klarer en del juling, og de er bygd for å tåle mer ja. men å halvere impedansen er ikke anbefalt. de har sine begrensninger de forsterkerene også. zapco 9.0 for eks går i protect når den når 2.7 ohm (oppgitt til 4). Takk var det jeg mente også, ville bare ha en forSIKRING ;) på at det jeg mente var riktig.. hehe... Oki, har ikke opplevd at 4.0 har kuttet ennå da men.. men på to alpine type x 10 evt 12 ville du brukt 4 eller 2 ohms utgaven av 9.0en? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Hepp.. Har hatt to av disse forsterkerne før, og disse er som tidligere sagt av de beste som fins på markedet. Nå vil jeg jo opplyse om at c2k 4.0x er en typisk forsterker som er konstruert som en mid&high forsterker, og ikke som en direkte bass forsterker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Takk var det jeg mente også, ville bare ha en forSIKRING ;) på at det jeg mente var riktig.. hehe... Oki, har ikke opplevd at 4.0 har kuttet ennå da men.. men på to alpine type x 10 evt 12 ville du brukt 4 eller 2 ohms utgaven av 9.0en? skal du ha en eller to basser da? Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Takk var det jeg mente også, ville bare ha en forSIKRING ;) på at det jeg mente var riktig.. hehe... Oki, har ikke opplevd at 4.0 har kuttet ennå da men.. men på to alpine type x 10 evt 12 ville du brukt 4 eller 2 ohms utgaven av 9.0en? Bob på Zapco anbefaler 4 Ohm versjonen for SQ og 2 Ohm Versjonen for SPL... For spl testing , say at 60hz, a 4ohm speaker is at 10ohm at 60hz, a1.5ohm speaker is at 3ohm so you would want a 2ohm 9.0 because you would get more power at you test frequency and a 4ohm will not play at1.5ohm, it will go right into protect. Yes if you get a 4ohm load to the 4ohm 9.0 it would be better, but you are giving up your SPL. I run my bass amp in my SQ car at 8 ohm. Så får du jo se på hvilke muligheter du har med tanke på forskjellige spolekonfigurasjoner. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 og bare så det er sakt, skal du ha garantien fra zapco gyldig, må du kjøpe fra nettsiden dems, eller en autorisert forhandler. megabillig for eks er Ikke autorisert, så zapco gir ingen garanti om du kjøper derifra for eks. så om megabillig ikke skulle være sammarbeidsvillige ved en feil for eks sitter du fast.. norsk kjøpslov gjelder jo, men ikke garantien zapco vanligvis gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Zapco er HEFTIG.... Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Crazytaxi Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Hepp.. Har hatt to av disse forsterkerne før, og disse er som tidligere sagt av de beste som fins på markedet. Nå vil jeg jo opplyse om at c2k 4.0x er en typisk forsterker som er konstruert som en mid&high forsterker, og ikke som en direkte bass forsterker... Men man tager jo det man haver, og når valget står mellom en 4.0 og en mrv-357 så sier vel valget seg selv.. ;) hehe og et sted må man jo begynne :D Men blir to stk elementer for sq i såfall... og megabillig blir det ikke kjøpt igjennom ;) hehe... da flyr jeg heller til statene og henter en der ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg