Gå til innhold

1.9 TDi vs 1.8 Turbo

Ranger emnet


emphezis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver fortsatt og vurderer å kjøpe Audi A4 rundt 2002-modell eller nyere. Skal ha Quattro og Avant - det er bestemt.

 

Har vært rimelig opphengt i at jeg skal ha 1.8 Turbo, men tenkte å ta en runde om hvordan 1.9 TDi er i forskjell?

 

Skal seff chippe motoren uansett hvilken en jeg velger, men bare med steg 1-chip, siden de neste steg ofte blir veldig dyre...

 

Ytelsene (chippet) vil da bli:

1.9 TDi: 156 hk / 360 Nm

1.8 Turbo: 196 hk / 322 Nm

 

Hvordan vil disse motorene skille seg fra hverandre? Hvordan vil kjøreopplevelsen oppfattes annerledes? Hva vil føles sprekest? Osv...

 

Alle synspunkter mottas med takk! ;)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Driver fortsatt og vurderer å kjøpe Audi A4 rundt 2002-modell eller nyere. Skal ha Quattro og Avant - det er bestemt.

 

Har vært rimelig opphengt i at jeg skal ha 1.8 Turbo, men tenkte å ta en runde om hvordan 1.9 TDi er i forskjell?

 

Skal seff chippe motoren uansett hvilken en jeg velger, men bare med steg 1-chip, siden de neste steg ofte blir veldig dyre...

 

Ytelsene (chippet) vil da bli:

1.9 TDi: 156 hk / 360 Nm

1.8 Turbo: 196 hk / 322 Nm

 

Hvordan vil disse motorene skille seg fra hverandre? Hvordan vil kjøreopplevelsen oppfattes annerledes? Hva vil føles sprekest? Osv...

 

Alle synspunkter mottas med takk! ;)

 

1.9TDI vil føles veldig sprek ut siden den har bedre bunndrag enn hva en bensin turbo har men TDI vil dø mer ut desto mer turtall.. Økonomisk sett er diesel en fordel. Personlig ville jeg ikke kjøpt 1.9TDI, grunnen er så simpel at jeg har det mye mer morsomt med en 1.8T. :)

 

Du må nesten sette deg ned å finne ut hva du skal bruke bilen til. Langkjøring = diesel... Ha det morsomt = bensin..

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9TDI vil føles veldig sprek ut siden den har bedre bunndrag enn hva en bensin turbo har men TDI vil dø mer ut desto mer turtall.. Økonomisk sett er diesel en fordel. Personlig ville jeg ikke kjøpt 1.9TDI, grunnen er så simpel at jeg har det mye mer morsomt med en 1.8T. :)

 

Du må nesten sette deg ned å finne ut hva du skal bruke bilen til. Langkjøring = diesel... Ha det morsomt = bensin..

vi hadde dette dilemmaet da vi skulle handle

var snakk om passat tdi eller a6 1.8t

vi kjører hvert år norge-bosnia

du tenker ikke såå mye på økonomi når du skal kjøre lange relasjoner som dette..når du har full lasta bil me bagasje å 4stk i så må den komme sg framover å koble sg litt kjapt på motorvein osv ..

men ja..den 1.9tdi`n er vel økonomisk sett bedre valg? er jo billigere å fylle diesel i tillegg til at den er billigere i drift ja..

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en bil som er billig og kjøre langt med eller ha en bil til og trekke henger,tar du dieslbilen. skal du ha en bil some er morsom og kjøre tar du bensinbilen. forskjellern er bare det at diesel bilen yter (eks 150 hk på 3500 til 5000 omdreininger mens bensinen yter 200hk på 6000 omdreininger) en HK er en HK enten det er bensin eller diesel. vis du skal trekke henger opp en bakke med diselbilen kan du kansje ligge på 2000 omdreininger mens med besnsinmotoren må du ligge på 3000 omdreininger og dermed bruker du mere drivstoff.

 

dieselbilen yter sansynlig vis 150 HK ved ca 4800 omdreininger,mens bensinmotoren yter 200 HK ved 5800 omdreininger. men diselmotoren kommer fortere på lavt turtall, slik at du kansje slipper og gire ned for og få mere kraft plutselig. Et pluss med bensinmotorere er at di bråker mye mindre spesielt når di står på tomgang.

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diesel biler tapper seg nok mindre i verdi enn bensin. + at motorene varer generelt lengere.

Har testet den nye 2 liter dieseln fra Vag. satt i en golf. EXTREM. både moment og fart.

1.9tdi evnt. 1.8t blir litt lite i a6 om skal drege full bil + vogn. Men begge er sterk

der er jeg enig..fullbil+vogn blir for mye..men..fullbil me bagasje går ypperlig:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert vil vel jeg ha den motoren som er morsomst å kjøre og som oppleves sprekest i flest situasjoner.....

 

Effektkurven til 1.8 Turbo:

 

/QUOTE]

 

Tørr vel kanskje påstå at 1.8T er den morsomste motoren. Om du skal ha en skikkelig morsom diesel motor så må du vel opp i 2,5 TDI'en som står i A6. Den er skikkelig sprek! :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr vel kanskje påstå at 1.8T er den morsomste motoren. Om du skal ha en skikkelig morsom diesel motor så må du vel opp i 2,5 TDI'en som står i A6. Den er skikkelig sprek! :)

2.5 TDI'n står vel i A4 også den, og 180 hk utgaven i A4 kom vel sammen med A4 8E.

 

Kunne tenkt meg en sånn ja, yter 220 hk / 430 Nm etter chip steg 1. Men finner ikke noen jeg liker veldig godt under 400 000,- - og da begynner det å bli i stiveste laget... Synes dessuten motoren kler automat best.

 

Så valget står nok mellom 1.8 T og 1.9 TDi ja...

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 TDI'n står vel i A4 også den, og 180 hk utgaven i A4 kom vel sammen med A4 8E.

 

Kunne tenkt meg en sånn ja, yter 220 hk / 430 Nm etter chip steg 1. Men finner ikke noen jeg liker veldig godt under 400 000,- - og da begynner det å bli i stiveste laget... Synes dessuten motoren kler automat best.

 

Så valget står nok mellom 1.8 T og 1.9 TDi ja...

 

Ja den motoren er veldig grei med automat med Tiptronic giring på rattet. Det er morsomt! :)

 

Om det står mellom 1.8T og 1.9TDI og du vil ha det morsomt så ville jeg som sagt gått for 1.8T... Det var vertfall det jeg gjorde og jeg angrer ikke ett sekund. :) Når du i tillegg har quattro så har du en uslåelig kombinasjon! :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 TDI'n står vel i A4 også den, og 180 hk utgaven i A4 kom vel sammen med A4 8E.

 

Kunne tenkt meg en sånn ja, yter 220 hk / 430 Nm etter chip steg 1. Men finner ikke noen jeg liker veldig godt under 400 000,- - og da begynner det å bli i stiveste laget... Synes dessuten motoren kler automat best.

 

Så valget står nok mellom 1.8 T og 1.9 TDi ja...

 

far min gikk til innkjøp her forleden med en a4 1.9tdi.. veldig god bil å kjøre, og skal du kjøre og ha det gøy er det ikke noe problem, du har draget der, masse vis av (bare ikke så lenge) ellers genial bil, bruker ekstremt lite også på mila, snill så kommer du vel under 0.5l sikkert..

Mitt Prosjekt:

- Mercedes 190e w201 90"

"You should never underestimate the predictability of stupidity!"

Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår